15 maj 2008

Torsdagen den 15 maj 2008


Det är rätt uppenbart att kollektivtrafikresenärer inte gillar att byta fordon en eller flera gånger för att komma från punkt A till punkt B, speciellt inte dom med flera kassar, barnvagn eller äldre som inte rör sig så snabbt.
Kollektivtrafik som är uppbyggd så att det blir få byten skulle med andra ord vara attraktiv....och miljövänlig!
Egentligen skulle linje 303 läggas ned och varannan tur kör en 301:a via Aplareds tappen, Länghem direkt till Tranemo och varannan tur går en 302:a via tappen i Aplared, genom Hillared direkt till Svenljunga. När en 301:a kör utan byten till Tranemo kör 360 direkt och utan byten till Svenljunga och vise versa.
Detta leder tankarna vidare till morgondagens förväntade trafikkaos när dom stänger av 303s, 350s och 360s utfartsväg ur Borås... Allt detta för en sketen staty! Då kan gott kollektivtrafiken stå still under tiden några rika boråsares eget lilla projekt skall invigas med pompa och ståt. MrBanco, ledande gnällputte, bara suckar och fattar inte storheten i detta.... fast å andra sidan är han inte Boråsare heller så det kanske förklarar saken....


Värsttrafik skall visst satsa 1,2 miljarder på kollektivtrafiken, fast det gäller enbart trafik i befolkningstäta områden. Bohusbanan skall på fler pendeltåg så dom blir glada. 30 minuterstrafik Stenungsund - Göteborg och 1 timmastrafik Uddevalla - Göteborg (dvs till trestadsområdet). Linje 100 Borås - Göteborg får fler avgångar. återstår att läsa om vilka som får avstå från framtida kollektivtrafik för att dessa skall få det bättre! Det fanns i alla fall inte ett öre till glesbygdstrafik!


"Folk ska ha roligt på jobbet - alltför många trivs inte". Förvisso kloka ord! Läste en gång om teambuilding, MrBanco - surkarten - har dessutom varit med om ett antal sådana event, fast då i ett annat liv. Vi hade nått en teamaktig attityd på depåerna en gång i tiden - men det uppskattades inte av ledningsgruppen på grund av alltför mycket gruff mellan depåerna så nu är depåerna i praktiken nedlagda och ett antal Boråsbaserade förare hoppar in och kör sönder bussarna, glömmer att tanka och städa. Såg ett exempel på hur man förstör hörnet på en låggolvsbuss genom att dra hela underredet i en asfalterad backe. Inte Jättesmart var passagerarkommentarer.
För övrigt vore det trivsamt med ett vilorum för alla som inte har förmånen att åka hem på delade tjänster. Gärna ett ljuddämpat sådant. Med en miljöförstörande bilskrot utanför fönstret och ett kontor innanför är det än så länge betydligt lugnare att parkera bussen lite offside och sova i den.
Lika kloka ord kommer från de som tycker att belysta hållplatser är tryggare än de som ligger i totalt mörker. Sedan han gott pendelparkeringsplatserna också vara belysta så att bilarna får stå ifred - även om de flesta bilarnas förare inte åkte kollektivt.
Argumenten för att 65+ skall få åka gratis i kollektivtrafiken duggar tätt. Den intressanta frågan blir hur man tänkt sig att lösa den kommunöverskridande trafiken. Borås Kommun vill helt visst inte betala för att Svenljungas eller Tranemos pensionärer skall få åka gratis och så vidare så det finns anledning att fundera ett varv till så länge Västra Götalandsregionen inte klarar av att ha en gemensam taxa för alla innevånare i regionen. När till exempel småpåvarna i Göteborg genomför sin variant av valpropaganda inför nästa val kommer en massa 65+:are i övriga regionen att bli minst sagt sura. Om nu alla pensionärer får åka gratis sparar vi på miljön, minskar på behovet av p-platser och får färre bilister på gatorna. Om dom däremot måste betala 25:-- eller mindre för att resa med stadstrafiken i Borås kommer givetvis motsatsen att ske - miljön raseras, det finns aldrig en ledig parkering och gatorna är ständigt igenkorkade, speciellt vid lågtrafik.


Landets sjuksköterskor strejkar vidare och 'vill se samband mellan vad de gör och vad de får' och vem vill inte det! Nu läste jag i avisen att Norge skriker efter sköterskor och att en flytt dit skulle de en löneförhöjning på minst 30%. Det skulle göra en lönestegring från t ex 22.000:-- till 28.600:-- i månaden. Inte illa, och det utan att strejka... Jag vill minnas att de finska sköterskorna helt enkelt sa upp sig, när deras stejk inte ledde någonvart.


Nu är åter äldreomsorgen i radio, på TV och i pressen. Det är färdigbehandlade äldre som kommunerna inte tar hem igen - dom får ligga kvar på sjukhuset och ta plats, det är ständigt snack om hur lite de äldres mat får kosta (och sedan tar kommunen bra betalt för den av de äldre). Dessutom vill man alltså införa kyld mat och redan den som säljs i landets kyldiskar under kända varumärken är måttligt aptitlig och kostar skjortan. Den kylda maten till samhällets åldrande befolkning skall helst inte kosta nått. Fast nu får man väl som sagt införa samma billiga frysta mat även på förskolor och skolor för att hålla nere kostnaderna. Det skall böjas i tid det som krokigt skall bli och hur det skall bli när alla som är födda på 40-talet gått i pension vågar väl ingen sia om.
Samtidigt spår Försäkringskassan att kostnaderna för sjukförsäkringen minskar framöver... och det är väl inte så svårt att räkna ut .. dom byter konto och blir pensionärer istället. Och dom som blir kvar nekas sjukskrivning... Hur svårt kan det bli?


Nu väntar också nästa stora skattehöjning. Obligatorisk a-kassa! Det skall kosta pengar att jobba... stora pengar. Dels skall Du lägga cirka 5.200:-- per år för att få jobba och sedan måste Du själv betala rätt stora avgifter för att få förvärva Dina inkomster. Har Du barn måste Du betala dagisavgift(-er) som inte är avdragsgilla bara för att kunna gå till jobbet. Pendlar Du med bil eller åker kollektivt får Du stå för 8.000:-- ur egen ficka. Det är en hel del Du skall betala med skattade pengar bara för att Du skall få jobba i Sverige - känn Dig lurad! Avdrag för inkomstens förvärvande fungerar med andra ord inte! Tänk om resor till och från jobbet med kollektivtrafiken vore avdragsgilla intill sista kronan... bara tänk Dig vilken miljöeffekt det skulle bli (i alla fall på pappret).
Att vårt skattesystem inte är till för oss vanliga knegare är lätt att förstå när man får läsa att skattemyndigheten krigar mot länsrätten och kammarrätten. Som alla goda medborgare borde veta är skatteplanering förbjudet i mönsterlandet Sverige.


Läste att polisen i Göteborg besökt mitt gamla bussgarage i Majorna och varit så fräcka att dom börjat kolla bussarna. 8 av 10 hade fel i något avseende! Kan just undra vad som skulle hända om Boråspolisen blev lika företagsam. Skulle BL klara sig bättre eller sämre? Enligt vår nuvarande trafikchef så är BL Sveriges Bäst Skötta Bussföretag så det blev väl guldstjärna kan man gissa!






Buzznet :

Inga kommentarer: