22 maj 2008

Torsdagen den 22 maj 2008


Eftersom ingen längre har tid att läsa fåniga små bloggar om kollektivtrafikens förträfflighet och förarnas vardagliga små problem med krånglande dörrar, slarv med underhåll och felrapporteringssystem som inte fungerar och en kul trafikchef som slutar och så vidare...
Att överhuvudtaget blogga om skicket på "våra" bussar känns så totalt överflödigt eftersom absolut ingen bryr sig! Alla förare accepterar glatt att köra skrotet.
Sedan har vi 'vårt' system för felhantering som går ut på att vi lämnar uppgifterna till vår depåchef som i sin tur förhoppningsvis matar in uppgifterna i databasen. Nu har det visat sig att så inte alltid är fallet.... Många rapporterade fel var aldrig inskrivna. Här behövs pålitligare rutiner....
Det finns all anledning att ändra på lagen när det gäller ansvaret för en linjebuss skick mm...för vi förare skall absolut inte lägga oss i bussens skick eller hur däcken ser ut, det är verkstadens och smörjhallens sak, vi är inte kompetenta att avgöra den saken.


Med kommande realtidsystem, kontantlösa bussar, kameraövervakning, föraren inburad (och det kan behövas om passagerarna skall fortsätta och sticka in sina händer på förarplatsen) och så vidare så har väl statusen på rattvridarjobbet definitivt slagit bottenrekord. I framtiden kan man lika gärna sätta in en apa med D-kort, för större är inte kraven. Gammal hederlig yrkeskunskap raderas helt enkelt ut och fram tonar en rätt så själlös robot.


Alla som sökte och INTE blev trafikchef på BL dög helt sonika inte sådana äro spelets regler, det är en utslagningstävling på hög nivå....
Samma sak gäller alla nyanlända som får en massa brev från Migrationsverket - på svenska! Synnerligen begåvat. Nu kan man tycka att Västtrafik skulle lämna ut instruktioner till såväl de nyanlända som till förarkåren hur man skall ta hand om varandra...men icke så... det var nog aningen för begåvat.


Att det sedan finns kollegor som är rent otrevliga mot passagerarna kanske illustrerar hur många olämpliga personer som plockas in i yrket, eller kan tvångsrekryteras vara ett bättre ord tro.


Förr i tia så fanns en reserv som tog ve när ordinarie depåansvarige var indisponerad
.... så icke nu.


Förr i tia togs kablar till bussvärmarna bort och byggfläktar sattes undan och sågs över inför kommande vinter
.... så icke nu.


Förr i tia jobbade man
... nu för tia nätsurfar man - dock inte rattvändare för dom anses inte behöva datorer eller ens kunskaper om datorer...

Vem orkar läsa sådant här trams om kollektivtrafikens stora och små problem? --- tänkte väl det --- ingen!




Buzznet :

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag läser ju, så EN läsare har du i alla fall

Svemicke sa...

Två läsare.