28 maj 2008

Onsdagen den 28 Maj 2008

Jag vet inte hur många som fått e-post & SMS om något som kallas Bensin Kriget. Idén går i alla fall ut på att ALLA ger sjuttsingen i att tanka på Preem och OKQ8 så att dom startar ett bensinkrig för att få tillbaka kunderna...
Men dom dumma svenskarna fortsätter att tanka hos Preem & OKQ8 så det blir inget bensinkrig. Så man undrar hur Motormännen ställer sig till detta...dom får ju betalt av sina medlemmar för att ta tillvara bilisternas intressen eller hur?

Deras ståndpunkt är att det generella skattetrycket på bilisterna är för högt och orättvist. När det gäller drivmedel så betalar bilisterna nästa två kronor per kilo koldioxidutsläpp. Industrin och Energi/Uppvärmningssektorn betalar betydligt lägre belopp och flyget har ingen koldioxidbeskattning! Under 2006 genomförde Motormännen ett bensinskatteuppror och samlade in cirka 1,3 miljoner namn från bilister som krävde sänkt bensinskatt. Hösten 2006 lämnades denna digra protestlista över till Finansdepartementet. Trots att detta var en av demokratins största namninsamlingar lyckades man inte stoppa den höjning av koldioxidskatten som genomfördes vid årsskiftet. Detta visar med tydlig önskvärdhet att lama metoder som en sketen namninsamling är som ett loska i oceanen. Det krävs tuffare tag. Både fransmän och engelsmän har börjat med betydligt handgripligare metoder. Die dumme schweden knyter på sin höjd näven i fickan.

Den nu avslutade strejken bland sjuksköterskorna visar väl vilken teater facket spelar upp för medlemmarna. Vilket västgötaklimax - dumma svenskar som går på sånt! Vi får innerligen hoppas att det är lite ruter i sjuksköterskorna så att dom visar sig vara smartare än facket och byter till ett bättre betalt jobb.
Och i hamnarbetarstrejens spår skall nu hamnarna skrota hamnarbetarna eftersom dom är så besvärliga och istället anlita bemanningsföretag - moderna svartfötter med andra ord. Precis som i kollektivtrafiken vill hamnarna ha bästa tänkbara service utan att betala för den.

Apropå mycket snack och lite verkstad så har den där hållplatsen i Hylte, (som ligger mellan Axelfors Hed och Karkashult) tydligen blivit till ett projekt som tar år att genomföra. De barn som har sin inofficiella hållplats där lär ha gått ur skolan innan den kommer på plats. Detta i sin tur leder till en fundering kring Arbetsmiljöverket som besökt Svenljunga Depå och det enda dom kunde ha tittat på var garage och skrotgården för vår verkliga arbetsmiljö var alla ute och rullade på vägarna - så den större och väsentligare biten av vår verklighet fick dom aldrig se. I det läget kan man undra vad inspektionen har för syfte.

Kan undra om körspecar blir överflödiga i realtidsystemet? Det är väl bara att köra dit maskinen pekar kan jag tro. Rymmer systemet upplysningar om alla de där udda detaljerna också tro? Jag har ännu inte sett till nått sådant system och när dom fått till den biten är föraren redan överflödig. Fast den käre Svemicke påstår att det råder brist på busschaufförer - något jag inte riktigt tror på. Det skulle väl vara i områden med total övervakning då antar jag.

Annars får man väl göra som en del gör när verkligheten blir för besvärlig, fly in i en fantasivärld där man själv är drottning eller kung och man själv kan styra som man vill efter eget huvud. Fast när man börjar röra ihop dikt och verklighet blir det lätt lite bökigt. Inget att rekommendera med andra ord!

2 kommentarer:

Svemicke sa...

Fr o m idag ska trafikledningen lägga in omlopp och liknande i Borås bussar. Föraren behöver alltså inte göra någonting och eget initiativ är därmed helt utsuddat. Nu är joysticken nära.

Jöran Spångberg sa...

Så nu till den stora frågan:Vad är meningen med busslivet?
Bort med de absolut sista resterna av eventuell kompetens. Då kan vi slopa EUs kommande krav på yrkeskompetensbevis för det är redan inprogramerat i apparaten.

Där försvinner med andra ord de sista resterna av det som var kul med att köra buss. Dax att övergå till turistbusstrafik och aldrig få sova hemma...??