02 maj 2008

Fredagen den 2 maj 2008


Först en nyhet som gjort gnällspiken MrBanco lite upprörd. I Lund blir en tjej knuffad och överkörd av en buss. Mycket tragiskt på alla de sätt, men i de olika nyhetsartiklarna står det bara förarbyte. Så till den milda grad ointressant är förarens upplevelser i sammanhanget - denne är fullständigt osynliggjord, bara en vanlig dag på jobbet. Personligen tror jag att han/hon mår skit på vanlig svenska och att det kommer att ta tid att bearbeta om han/hon någonsin riktigt kommer förbi den upplevelsen. Händelsen illustrerar på ett övertydligt sätt hur anonym och osynlig denna yrkesgrupp i praktiken är.


En annan mera vardagsnära händelse kan kanske illustrera hur litet intresset är för Trafikmeddelanden som finns uppsatta i bussarna. Linje 360 är på väg in mot Borås och i höjd med Hedvigsborg ljuder stannasignalen. Bussen rullar lugnt in mot de centrala delarna av stan och passerar Daltorpsskolan. Då reser sig ilsket en yngling med sollasögon och kepsen bakofram och kommer fram och undrar varför inte bussen stannar. Samtidigt passerar vi Vasagatan. Föraren upplyser vänligt att linjen inte har några hållplatser innan Bryggaregatan och visar på Trafikmeddelandet passageraren bokstavligt står bredvid. Den frustreade passageraren fräser åt chauffören: "Faan vad Du är duktig då!" vilket inte var avsett som beröm. Otack är världens lön.
Ytterligare en vanlig vardagshändelse illustrerar vådan av besparingar. Ingen av 'våra' depåer har reserver så om någon förare försover sig eller inte kommer av andra orsaker finns ingen hjälp att få annat än att Borås skickar ut en reservförare från staden. Det innebär minst en och troligen två inställda turer. I morse innebar det att linje 301 aldrig mötte 302 i Lockryd på första morgonturen samt att Trafikförman "glömde" berätta detta för föraren på linje 302 som alltså själv fick ringa och jaga rätt på fakta om vad som hänt. Så stor är kunskapen om vad som händer utanför stadsgränsen!


Vid Borås Resecentrum har det plötsligt dykt upp någon typ av konstverk och surkarten MrBanco har nu lärt sig av debatten om ett annat konstverk att inte ha en åsikt. Att ha en åsikt i dessa sammanhang är politiskt inkorrekt. Några av 'våra' bussar hade visst missat att ta av flaggorna från i går - sådant är ytterst normalt.
Vad MrBanco, pessimistkonsulten, undrar är hur många Bussgods i landet som ordnar slalombana för bussarna? Vi är kanske lyckligt lottade i Borås som får en så fin service.
Sedan var det detta med EU-direktivet jag inte riktigt får ihop.
* Säkerställa en sund konkurrans (vilket jag har svårt att se från MrBanco-horrisont).
* Ge förarna en god social situation (med en ramtid på 13 timmar = frånvaro hemmifrån ca 15 timmar har MrBanco oerhört svårt att se en social situation överhuvudtaget).
* Bidra till ökad trafiksäkerhet (om det betyder lastbilar som kommer farande i 130 km/tim, eller möjligheten till att korta vilotiderna vill MrBanco inte gissa på).


Från och med måndag är det slut med områderladdningar i stadstrafiken i Borås med omnejd - Linje 1 -49 alltså. Och när slipper alla vi andra då? Och hur mycket kommer att spilla över på oss när resenären passar på att göra det hos oss övriga istället? Svaret kommer nog inom kort.
Fast nu skall MrBanco inte vulgarisera denna outstanding debatt som innehåller så häftiga moveset. Hörde på P1 idag att det gemensamma nordiska språket nu skall vara bad engelska. Men det är väl i och för sig en riktig utveckling - nästa logiska steg är att det officiella EU-språket blir engelska. Spanien har satsat stort på att lära sin befolkning att tala engelska. Danskar och svenskar, islänningar och norrmän talar engelska med varandra i nordiska rådet liksom finnarna. Kan undra hur länge det dröjer innan nationella språk klassas som andraspråk och det officiella språket blir broken english!




Buzznet :

Inga kommentarer: