20 maj 2008

Tisdagen den 20 maj 2008


Jag läser i en broschyr att alla som jobbar med vägtransporter ska ha goda arbetsförhållanden. MrBanco, den oförbätterlige, undrar hur man definierar detta? Det framgår underligt nog inte. Kan en ramtid på 13 timmar räknas som goda arbetsförhållanden? Döm själv.
Har också hunnit notera att bussförarna den senaste tiden intensivt tränat på slalomkörning med buss och blivit riktigt snittsiga. Snyggt jobbat, hoppas belöningen blir enrejäl buss med en lika rejäl plog som fixar väggupp och annan skit som man ständigt djävlas med för att skapa en allt annat än god arbetsmiljö för kollektivtrafiken. Jag funderade på att man skulle ändra linjesträckningarna på så sätt att ingen buss behövde färdas över ett konstgjort farthinder och där detta inte går att ordna är det nog inte meningen att det skall gå kollektivtrafik.
Det är synd att man inte kan ena förarkåren i t ex Borås så att man helt enkelt vägrar att köra vägar med farthinder alternativt att man håller max 15 km/tim på sådana sträckor... fast MrBanco tolkar det så att Borås Stad INTE vill ha kollektivtrafik där och då skall BL inte envisas med att köra dit.


Svenljunga Kommun skall visst se över gång- och cykelvägarna i hela kommunen i ett led att främja cykelpendling till jobbet. Jättebra...Kan man inte i samma andra gå ihop med grannkommunerna och förbjuda Metro och andra så kallade gratistidningar som verkligen skitar ner i både bussar och i naturen.


Annars är det inte mycket nytt om kollektivtrafiken. Det känns nästan som om man kunde börja om från 2005 och jobba sig fram till nu på nytt. Förändringstakten i branschen är inte speciellt stor.
Vad som inte heller är nytt är mobbingen av thédrickare - på MrBancos depå finns förvisso kaffe, men inget drickbart thé, ren mobbing! Fick en broschyr i handen med mängder av olika kaffemaskiner, men ingenting för thé! Diskriminering.
Och EUs nya kostråd var inte till någon hjälp dom heller. Dom satt i knät på de stora livsmedelsproducenterna och hade inget intresse av att skydda konsumenten och det är väl EUs inre marknad i ett nötskal. Ingen demokrati och enbart styrt av pengar - konsumentintressen går omedelbart till papperskorgen.


Allt som finns att skriva om bussar och busstrafik framöver blir väl mer en kurs i psykologi - om relationer och kroppsspråk!




Buzznet :

Inga kommentarer: