11 maj 2008

Söndagen den 11 maj 2008



Apropå pågående arbeten i 'vår' färdväg.

MrBanco, gnällspiken, är tillbaka. Solen gassar och det är ett ljuvligt pingstväder och det är svårt att komma på nått att gny om när det är så härligt väder. Men lite skall ni väl kunna komma på. Läste en liten artikel från Gnosjö med rubriken "Bra chefer får bra arbetskraft" och då kom jag att tänka på hur viktigt det är med tillsättande av ny trafikchef och hur pass betydelsefull den avgående har varit trots all turbulens. Det ska nämligen vara en arbetsmiljömässa på Elmia i maj och på den platsar inte BL. Främsta orsaken torde vara att en förarplats i en buss än i denna dag inte får kallas arbetsplats enär inget arbete utförs där (antar MrBanco). Det skulle i vart fall stå bussföretagen dyrt om alla förarplatser i en buss fick statusen arbetsplats. Nåväl en bra chef (gärna en yngre) och en trevlig företagskultur är framgångskoncept. Många företag har idag svårt att rekrytera arbetskraft och den dom slutligen väljer skall helst vara kärnfrisk, inte vara barnledig och inte fundera på att byta bostadsort. Låter lite robotaktigt fast det handlar faktiskt om att trivas på jobbet. En bra arbetsmiljö är då en hörnsten bland trivselfaktorerna.
Med konceptet ovan i minnet så blir en artikel om hårdare kontroll av yrkestrafiken lite sååå.... Att det fuskas inom yrkestrafiken är ingen nyhet. Det har på olika sätt bänts på regler så länge MrBanco, surpuppan, kan minnas. Eftersom det i sista ändan handlar om att ta in pengar utan att ge ut några så blir det som det blir.. eller hur? Vi bryter alla mot kör- och viloreglerna, knappast någon nyhet. Vi kör för fort och kunde vi bara hitta de rätta säkringarna kunde vi nog köra lite fortare. Att våra fordon har tekniska brister var knappast något nytt, det infördes samtidigt med anbudssystemet ju. Transportföretagen måste i framtiden kunna kontrollera sina anställda (läs Karin Boyes Kalokain och George Orwells 1984). Det innebär bättre kontrollsystem med GPS-övervakning, kanske samma utrustning som astronauter har vid rymdfärder. Där kan man övervaka samtliga vitala kroppsfunktioner i realtid. Undrar om företagen fick rekryteringsproblem då.
Brott mot kör- och vilotidsreglerna ska leda till en konkurrensskadeavgift (alltså ingen ersättning till föraren som tvingas bryta mot reglerna) utan till den lika giriga staten. Det förefaller som tidens tema är övervakning och ännu mer övervakning som lösning på alla problem. Vem skall i så fall övervaka övervakarna....?


En ny cykelväg är klar mellan Tranemo och Ambjörnarp - grattis. Mellan Sjötofta och Tranemo kan det aldrig bli en cykelväg - det har Ambjörnarpsborna sörjt för. Där skall deras dressiner nämligen köra. Fast MrBanco, klagoknutten, föreslår en asfalterad cykelväg mellan spåren.... Hoppas kan man väl alltid eller. Alla andra gamla banvallar runt om i 7härad är idag trevliga cykelvägar och i Ulricehamn satsas hårt på cykelturism. Och cykeln som fortskaffningsmedel är framtidens lösning! Biobränsle är bara pest och pina. På grund av ökad energianvändning och ett långsamt skiftande från oljebaserade drivmedel till biobränslen sker också en förskjutning av råvarubehovet och när man börjar tillverkar biobränslen på billiga råvaror som t ex ris, som är de fattigas mat skapas nya konflikter. Med andra ord - med fel råvara blir biobränsle fel energilösning!
Detta leder osökt över till mat i en annan mening... Att våra äldre skall ha så billig skitmat som det bara är möjligt är ett etablerat faktum som kommer att bli ännu mer tydligt när den verkliga kärntruppen av 40-talister når dit. Att fuska med livsmedel har blivit 'big bussiness' eftersom så få lagar mat från grunden idag. Stressen gör att man köper halv och helfabrikat i butik eller snabbmat. MrBanco, pessimistkonsulten, konstaterar att det är slut med intagandet av Skagenröra. 22 meningslösa tillsatser (utfyllnad) finns i den röran. Andra så kallade röror låg tätt efter.


För att fortsätta på temat miljövänlig energi och därmed miljövänliga fordon så kan man tydligen konvertera sin bensinbil till etanolbil på ett simpelt sätt. Man bytte bara någon bränsletrycksregulator och sedan var det fritt fram... Det behövs inga dyra flexifuel minsann. Du får visserligen pröjsa 10.000 kronor, men då blir Du miljövänlig och chiptrimmad.


Något som MrBanco ser som allvarligare på är samhällets förändrade syn på de som är allvarligt sjuka. Det nya synsättet tycks gå ut på att rensa ut dom eftersom dom utgör en belastning (=kostnad) för samhället. Kammarrätten tycker i en ny dom att MS-sjuka som sitter i rullstol gott kan klara sig själva. Alla som har MS eller som har kontakt med MS-sjuka vet att den otrevliga sjukdomen gradvis försämrar den sjuke. Läkarintyg och annat imponerar givetvis inte i ett samhälle där grundinställningen är att sjuka är en kostnadsbelastning.
Samma synsätt speglas i ett utslag i Stockholms Tingsrätt där ingångna avtal mellan stat och enskilda givetvis inte har det minsta värde när den enskilde blir värdelös. Värdelös blir Du i samma stund som Du går från produktion till bidrag.




Buzznet :

1 kommentar:

Anonym sa...

Glädjespridaren och muntergöken Mr Banco funderar här på vikten av att vi får en bra trafikchef.

Den avgående kan väl knappast ersättas med tanke på hans heroiska insatser som förvandlat BL till Sveriges bästa bussföretag.

Han har sannerligen uppfyllt rubriken "Bra chefer får bra arbetskraft" -Vi har ju hört honom ständigt kunnat berömma sina underordnade och, indirekt, därmed sig själv. Eller var det tvärs om..
Han har alltså uppfylt framgångskoceptet i egenskap av yngre som skapat en trevlig företagskultur.

Positivt och välvilligt tänkt Mr Banco!