18 maj 2008

Söndagen den 18 maj 2008





Att den käre Svemicke ens orkar engagera sig i den lögnaktiga träfiguren är i och för sig beundransvärt.

Att man vill ha gratis kollektivtrafik till större evenemang följer sin egen logik. Det florerar förslag om att buss/tågbiljett skall säljas ihop med biljett till evenemanget. Undrar om Elfsborgs hemmamatcher kan räknas liksom evenemang på Åhaga. Fast om jag förstått saken rätt skall inte alla ha rätt att åka gratis till evenemang eftersom vårt kära Värsttrafik vill glesa ut stoppen i pendeltågstrafiken. Pendeltågen skall helt enkelt hoppa över de mindre stationerna. Pendeltågen som trafikerar Kinnekullebanan blir brittiska 2009 och så får man betalt i relation till antalet resenärer. I sju år skall britterna tuffa runt i området och vi får väl höra och se om dom kan få fart på tågåkandet. I Frankrike har man tydligen partytåg med dansband och allt, men där har man ju inte samma regelverk som i gamla Sverige så det funkar nog. Det vore väl häftigt med discoteksbussar och discotekståg
På temat gratis bussresor sällar sig nu ett par medborgarförslag i Ulricehamn. Gratisresorna skulle gynna miljön tydligen. Fast i det fallet blir bilden lite mer tillkrånglad när man samtidigt får veta att den diesel som säljs ute i övriga Europa både är billigare & miljövänligare. Så staten Sverige håller på att lura sina innevånare och beskatta ihjäl dom med hjälp av drivmedelsskatter. Om då vi ändå snackar skatter och miljö så vill nu Världens Bästa Regering höja moppeålderna från 15 till 16 år samt innföra ett moppekörkort som givetvis kommer att generera många sköna miljoner till statskassan och som skall skapa fler arbetstillfällen hos körskolorna. Förvisso ett EU direktiv i botten, men med svenska skatteeffekter tillagda. Kommer man då att hoppa moppen och gå direkt på MC blir MrBancos egen lilla fundering.
Det finns fler än gnällplutten MrBanco som ogillar Värsttrafiks idéer om att glesa ut trafiken utanför de stora städerna. I detta fallet räknas exempelvis Västra Bodarna, Norsesund, Stenkullen med flera platser till glesbygd och kräver ingen god kollektivtrafik. Det intressanta med hela regionbyggandet är att alla resurser koncentreras till Göteborg samt att en mindre del hamnar i trestadsområdet. Fast det var ju därför som regionen en gång skapades.
Med tanke på Västtrafiks nedläggning av nästan all kollektiv trafik i glesbygd känns det roligt att det finns några få entusiaster kvar som vågar satsa på att utveckla, istället för att avveckla, områdena utanför städerna. Turism och gårdsbutiker tycks dock vara lösningen och det kan MrBanco, ökänd pessimistkonsult, tycka är lite magert. Säsongsarbete gynnar inte landsbygden 12 månader på året. Lokal handel, lokal industri och långsiktighet borde vara ledstjärnor.
För att nu ge landsbygden en sportslig chans så kanske livsmedel via näthandel med leveranser via kollektivtrafik är något man skulle kunna resonera kring. Det är i alla fall en god idé och tar inte kollektivtrafiken hand om det så lär det bli en ny kassako för lantbrevbärarna. För det är knappast någon miljövinst om ytterligare en aktör skall ränna runt med lastbil i glesbygd.


Bussförare har det rätt väl förspänt i vissa avseenden (åtminstone den manliga delen). Klädvalet är inget problem - det är samma uniform dag ut och dag in. Man behöver aldrig gå och fundera på vad jag skall ha på mig idag! När det sedan gäller arbetet är det ju i detalj tidplanerat och hårt styrt och kräver inga egna åsikter. Med andra ord behövs ingen egen tankeverksamhet som bussförare - den detaljen har andra redan skött! Hoppsan MrBanco, gnällspiken, hör redan protesterna...men i sak har han rätt tycker han. Knappast ett kvalifiserat jobb. Att sedan taxiförare tycker att spyor i taxin är otäcka och att bussförarna inte skulle tycka det är väl ingen nyhet. Jag antar att förarna i stadstrafiken i flertalet fall inte behöver åtgärda fordonet själv i händelse av "doftpaket". Där har taxiföraren och depåföraren något gemensamt kan man säga.
Att man som bussförare ständigt får se vandaliserade busskurer varthelst man beger sig inom regionen måste betyda att man använde fel sorts väderskydd! Är dom så enkla att totalförstöra är det dags att välja en tåligare modell. Skattepengarna skall inte offras på att ständigt reparera busshållplatser.


Något som MrBanco, surplutten, aldrig fattat är reklamen för HDTV. Bilden blir tydligen 5 gånger bättre och programmen 10 gånger sämre eller hur det nu var. MrBanco har inte tillgång till kabelkanaler och annat lullull utan får snällt hålla sig till basutbudet 1, 2 & 4 och missar därmed de övriga 1200 kanalerna! Å andra sidan så innebär skiftsarbetande bussförare att man går och lägger sig innan TV-programmen man kanske ville se börjar eller kommer hem efter det att programmen är slut för dagen och därför saknar MrBanco varesig 2, 2 eller 4 samt de 1200 andra kanalerna.
När vi ändå är inne på det som inte MrBanco fattar, fast det är enligt vissas åsikt det mesta, så är tydligen bröstmjölken från svenska ammande tjejer betydligt farligare än den som rinner ut ur ett fransk eller spanskt eller italienskt bröst. I dom länderna dricker man vin som bordsdryck! En ammande svenska som dricker rödtjut är en fara för sina barn.
För att sedan ta ytterligare en detalj som MrBanco inte fattar är hur en köpare av spårvagnar kan acceptera år av förseningar i leveranserna. Han hoppas att Spårvägen i Göteborg har skrivit avtalet så att rabatten ökar rejält med varje försening.
Det har brunnit i några äldre spårvagnar och av någon underlig orsak hörs omedelbart röster om bristande underhåll. Att dessa vagnar var konstruerade för en helt annan trafikrytm och en lägre spänning i ledningarna funderade ingen på...Då låg spänningen på cirka 600 volt idag varierar den mellan ungefär 750 till 930 volt. Det är skillnad. Då var det Långedragslinjen som tuffade på i relativt hög fart en längre stund - idag lär linjer som den till Angered fresta på materialet rätt rejält med långa kontinuerliga körtider i relativt sett hög fart.
På temat vad MrBanco inte fattar ingår även begreppet %uella lönepåslag. Den typen av löneökningar kan ju bara öka löneskillnaderna inte utjämna dem. En märklig filosofi från en organisation som säger sig värna om den lilla människan - vilket dom bevisligen inte gör när man använder sig av %uella lönepåslag. Dom kanske missade lektionerna i matematik i skolan - vad vet MrBanco om den saken?




Buzznet :

Inga kommentarer: