30 maj 2008

Fredagen den 30 Maj 2008


Hoppsan vad tiden rusar iväg! Strax är maj ett vackert minne blott och vi befinner oss i Juni och plötsligt är det Midsommar och en jäkla massa fylla och och och. Och ytterligare en medarbetare lämnar strax vår lilla depå för nya spännande uppgifter.


Västtrafik hävdar med rätta att de som åker buss och lämnar bilen hemma värnar om miljön. Den saken verkar dock mer tveksam inom återvinningsbranschen. Där verkar de miljövårdande intressena liggar långt efter de profitstyrda intressena. FTI är ett företag inom återvinningsbranschen som har till uppgift att se till att förpackningar och tidningar i Sverige samlas in och återvinns. FTI ansvarar för 5800 återvinningsstationer runt om i landet där allmänheten kan lämna sina förbrukade förpackningar och tidningar. Insamlingssystemet finansieras bland annat med hjälp av förpackningsavgifter som företag som importerar, fyller och säljer en vara betalar = att Du betalar också en återvinningsavgift när Du handlar en vara i en butik. FTIs verksamhet bygger på regeringens förordningar om producentansvar för förpackningar och tidningar. Producentansvaret är ett regelverk som har tillkommit för att skapa ett miljömässigt hållbart samhälle för framtiden. Insamlings- och återvinningssystemet kostar varje år ca 1 miljard kronor att driva runt. En del av finansieringen sker genom det insamlade materialets värde, men det täcker inte hela kostnaden. På förpackningar finns därför en förpackningsavgift som producenterna betalar. Avgiften är viktbaserad och skiljer sig mellan de olika materialslagen och för konsument- och företagsförpackningar, beroende på hur de belastar systemet ekonomiskt. För tidningar tas det däremot inte ut några avgifter utan de företag som står bakom materialbolaget Pressretur står för alla kostnader. Verksamheten drivs utan vinstintresse och ingen ekonomisk utdelning till ägarna får förekomma enligt företagets bolagsordning.

FTI skall och får inte gå med vinst heter det alltså, vilket på intet sätt hindrar dom från att låta vinstdrivande företag sköta den praktiska verksamheten. För att ombesörja en så god miljö som möjligt skickar man därför en entreprenör per container samt en som skall hålla rent runt om. Det blir alltså en massa lastbilar som pilar runt för att dessa vinstdrivande entreprenörer skall ha nått att göra. I vår lilla kommun vill man nu plocka bort ett antal återvinningsstationer och jag förmodar att ursäkten är för att förbättra miljön - fast den verkliga orsaken är att de ger för dålig eller ingen profit. Så mycket för miljömäsigt hållbart samhälle i praktiken. Detta innebär i praktiken att allt det som man idag lägger på återvinningsstationen åter hamnar i soporna och hur mycket miljövinst har man gjort då? Först skall vi alltså betala en avgift per vara till återvinning och sedan skall vi inte återvinna den utan kasta den i soporna. Man undrar vart gränsen för bedrägeri går....Jag tror knappast att någon åker 4 mil till en nästan alltid stängd tipp. Självklart blir det soptunnan och hur mycket miljövinst är det om 300 hushåll skall pendla var och en till tippen???? Ur led är tiden och focus ligger i vanlig ordning på penningen....

Försök aldrig att ta ifrån någon någons idé eller att flytta grundtanken från en person till en annan - oj vilket tjat det blir. Prestige och viljan att vara störst bäst och vackrast har troligen startat ett och annat krig i världen så det är känslor en klok man backar undan från. Viljan att vara chef kanske kan räknas in här också!
Nåja - jag har fått höra att BL egentligen inte bryr sig om depåerna - vilket märks tydligt och att man i kommande upphandling inte är intresserade att ha kvar depåerna utan köra allt från centralgaraget och att alla är anställda i Borås... de lokala arbetsplatserna som nu utgör depåerna, försvinner från respektive ort och därmed minskar arbetsmarknaden ytterligare på dessa orter. Likaså försvinner lokalkännedomen, men den kan väl ersättas av GPS antar jag. Detta Global Positioning System har för vissa blivit en slags mantra. Räddningstjänsten, polisen, riksfärdtjänsten med flera inbillar sig på fullt allvar att skiten ersätter god lokalkännedom. Kan just undra hur dum man får bli? Nåja vi har lokala ortsbor som ställer in GPSen för att hitta till affären och hem igen, så det är nog en dyr och rolig leksak.

Inga kommentarer: