01 september 2008

Måndagen den 1 September anno 2008 - 1:a höstmånaden


I gårdagens blogg gjorde vår chaufför en reflektion om tillståndet för bussförarna och hans och kollegornas arbetssituation....
...vår förare ställde sig sedan en fråga som han inte kunde finna något svar på. Vad har den fackliga organisationen gjort för att råda bot på detta? Om dom har gjort nått så har det inte satt några stora avtryck?
Medge att år 2003 ligger 5 år tillbaka i tiden och då läste vår chaufför en rapport från kollektivtrafikkommittén med rubriken "Dyster bild av förarnas arbetsmiljö". Denna kommitté skall lägga fram ett förslag som i ett slag ska förbättra allt. Man noterar bussförarnas höga ohälsotal och de höga krav bussarbetsgivaren ställer och det obefintliga inflytandet. Likaså observerar KoK den speciella stress som förare i stadstrafik drabbas av. Till sist noterar dessa höga herrar låga löner, ännu lägre status, bussarbetsgivarnas besparingar och pressade körtider. En annan faktor av betydelse var också att arbetstiderna på alla sätt avviker mycket från vad som skulle kunna kallas för normalt. Dessa arbetstider leder till sociala problem på olika nivåer.
Att arbetsgivarna skulle ta tillvara förarnas erfarenheter men så sker ytterst sällan. Som sagt detta skrevs 2003...! Samma år var Heavy Eco Driving högsta mode... och man uppmärksammade arbetsgivarnas attityd att föredra timanställda framför tillsvidareanställda. Arriva hade mer än 50 % timanställda medan Busslink inte hade en enda. GS hade många men ändå inte mer än 30 %. Fackliga röster vill sätta stopp för avarter... detta var för 5 år sedan. Till och med upphandlingssystemet ansågs som ett stort problem från fackligt håll. Som sagt för 5 år sedan...
Samma år kom krav från Arbetsmiljöverket om luftkonditionering i alla bussar. "Det skall finnas klimatanläggning på förarplatsen i alla bussar som körs perioden maj - september." Nu 5 år senare var det dags med en ny värmebölja i bussarna och den lokala pressen gjorde stort nummer av miljön inne i bussen... var tog klimatanläggningen på förarplatsen vägen? Arbetsmiljöverket var tydligen tandlöst...It's all about money.
För 5 år sedan skrev vår åldrande förare en artikel om förarplatsmiljön i bussar och påstod att det inte hänt så rasande mycket på 30 år och det knäppa är att han står fast vid den uppfattningen även efter 35 år.
Summering: Vart tog facket vägen?


I Göteborgsområdet utökas nu kollektivtrafiken. Detta innebär tätare turer och att fler skall avstå från att ta bilen. Eftersom spårvagnar och bussar har prioritering vid ljussignaler får bilisterna givetvis stå tillbaka och det har väckt ont blod hos dom som envisas med att ta bilen in i staden. Vitsen ÄR att kollektivtrafiken kommer snabbt fram på bilisternas bekostnad. Något som dessvärre inte alla har fattat ännu!




Buzznet :

Inga kommentarer: