29 september 2008

Måndagen den 29 September anno 2008


Först som sist ett ämne som inte direkt har med kollektivtrafik att göra, men som berör oss alla! Amerikansk finanskris. Frågan är väl hur man i USA ser på skuldfrågan? I det superkapitalistiska USA går banker "omkull" och blir då förstatligade. Enligt amerikanskt synsätt måste krisen vara de amerikanska lönearbetarnas fel. Hur kan vår chaffis påstå det? Jo en bankVD för en av dessa kollapsade sparbanker får 90 miljoner kronor för 18 dagars jobb. Snacka om att lägga skulden där den hör hemma....
Vad händer då i ankdammen Sverige? Jo - bankfolk ropar att Riksbanken måste hjälpa de svenska bankerna. Vore det inte bättre om Riksbanken hjälpte spararna mot de svenska bankerna som de senaste åren gjort jättevinster på sina kunders bekostnad och som t ex plockat ut förluster i baltikum av låntagarna i Sverige. En synnerligen märklig syn på skuldfrågan.



I övrigt torde allt vara precis som förr inom kollektivtrafiken. Vår förares gamla jaktmarker (västra Göteborg) befolkas nu med väktare som skall hålla ordning på buset så att vanligt folk vågar åka kollektivt. Frölunda Torg och området där omkring har tydligen drabbats av djungelns lag. Det var relativt fredligt för många år sedan - aldrig helt lugnt. Redan för 20 år sedan valde våra äldre resenärer i de västra stadsdelarna att inte visa sig ute efter klockan 18:00 och absolut inte åka kollektivt. Det var redan då förenat med livsfara och den trenden har förstärkts sedan dess. De värsta områderna i en stad som Göteborg är de områden där socilaförvaltningen väljer att "köpa upp" ett stort antal lägenheter. Priset på villor och lägenheter gör att staden segregeras innifrån och ut. Inkomsten (eller bristen på den) avgör vad Du har råd att bo.
Resultatet blir att Västtrafik nu tvingas anlita bussväktare. Och varför skall bussresenärerna bända sönder ryggstöd och säten i bussarna? Varför krossar man rutor på bussen och varför sprayar man ner fordonet - kan det vara massor av överskottsenergi? Kan det vara lika bra att dessa individer får GÅ HEM! Om man sågar av den gren man sitter på (i detta fallet förstör bussen man åker i) och när omgivningen INTE reagerar kanske man inte ska ha nattrafik? För sanningen brukar vara att det är en ytterst liten klick som inte lärt sig uppförande och ordning och en stor hög som inte orkar bry sig....Förr i tiden hade man alltid dubbelbemanning på nätterna.... Det var dock före anbudens tid.


Annars har allt fler ställt bilen och tagit pendeltåget eller expressbussen och det är givetvis glädjande. Dessvärre för vår chaufför gäller detta de tätbefolkade områderna av regionen - i det glest befolkade områderna går utvecklingen åt andra hållet. Man drar in fler och fler turer. Men det är starka krafter i rörelse för att tömma den olönsamma landsbygden på innevånare och dra in dem till städerna och Västtrafik är en del av dessa starka krafter.


Om allt nu stämmer är det idag det är realisedatum för upphandlingen som berör vår förare - tilldelningsbeslut är termen. Sug på den - man blir tilldelad något...


Till sist så inser vår förare att han är på tok för snäll. Sexistiska män är de som tjänar bäst. Män som tycker att hustrun är på rymmen om hon är mer än tre meter från spisen har bäst betalt. Det handlar om MAKT på alla nivåer och då börjar man givetvis i hemmet. Burka nästa?




Buzznet :

Inga kommentarer: