16 september 2008

Tisdagen den 16 September anno 2008


Samtliga analyser indikerar problem med bussars trafiksäkerhet på is- och snöväglag. Forskarna uttrycker sig dock, som vanligt, försiktigt och diplomatiskt. Självklart är det så att däckens kvalitet och typ har betydelse och slarv och kostnadsjakt på detta området kan stå ett bussbolag dyrt...mycket dyrt. Fordonet skadas, passagerare skadas och föraren skadas och samtliga faktorer skapar onödiga kostnader hos bussentreprenören. Vår chaufför fnyser!
Man kan till exempel konstatera att på de styrande framhjulen har 91% av alla bussar sommardäck (rulldäck) på vintern. Detta gör bussen oerhört beroende av väghållarens skötsel av vintervägarna - och busstrafik går ofta - med skolbarn i - på vägar med lågprioriterad vinterväghållning. Kostnadsjakten innebär att området befinner sig på stenåldern.
Något som under lång tid förvånat vår förare är bristen på logik... Man kräver bussar med säkerhetsbälten, men accepterar olämpliga däck. Dessutom accepterar man att dessa bussar med bälten och mindre lämpliga däck skall köra skolbarn till och från skolan på vägar som har mycket låg prioritet vad det gäller halkbekämpning... Mycket egendomlig logik på min ära tycker vår förare.


Ett annat område av trafiksäkerheten som också stampar i stenåldern är bussförarnas arbetsmiljö. Forskning visar "att det finns en hel del att fortsätta utveckla och förbättra vad det gäller både den fysiska och psykosociala arbetsmiljön för bussförare." Vår slöa bussförare säger bara..det menar Du inte!? Han tror att 99,9% av alla yrkesverksamma bussförare skriver under på detta.
Som ett brev på posten dyker det upp uppgifter om att chefen för Spårvägens busstrafik i Göteborg döms till 4500:-- i personliga böter på grund av trafikfarliga bussar! Låter Umeå bekant? Har vi inte hört om polisens flygande kontroller i Göteborg tidigare? Jupp! Ytterligare ett argument för att nuvarande upphandlingssystem inte fungerar.... Så lägg ner det.
Fast vår förare är besviken på att chefen för Spårvägens busstrafik delvis skyller på förarna... lågt- mycket lågt!


Vår trevliga förare spår att antalet resenärer i kollektivtrafik i glesbygd kommer att öka dramatiskt allt eftersom möjligheterna att köpa drivmedel utanför städerna försvinner. Bensinstation efter bensinstation läggs ner och det står inte länge på förrän alla är borta.... Även i medelstora tätorter försvinner det tankställen undan för undan.


Vid inlämning av bussar Strömsdal, skall föraren kontakta verkstadspersonal för besked om var bussen skall parkeras. Tycks vara en ny grej...alla bussar på Strömsdal har numera en fast numrerad plats och då kan ju inte depåbussarna komma in och ställa sig hur dom vill! Undrar om vi har kvar en snutt på F-platsen? Vår förare missade detta vi senaste besöket.


Bloggarna är både opinionsbildande och folkbildande påstås det. Vissa har efter hand blivit inflytelserika debattörer. Vad är då en blogg egentligen? Det skall vara en slags dagbok på nätet, där läsarna kan lämna kommentarer. De första dök upp i mitten av 1990-talet, men bloggarna slog igenom i Sverige runt millenieskiftet. Många har blivit viktiga forum för företag som vill göra textreklam. Och det är fortfarande färre än 10 procent av svenskarna som läser bloggar, så man kan ju undra varför dom håller på tänker vår förare.


I början av veckan firade Kanal 5, som vår förare inte kan se, triumfer med tv-galan Kristallen och lekprogrammet Vem kan slå Filip & Fredrik. Båda programmen tog sig in bland de tio populäraste TVprogrammen förra veckan. Vår förare häpnar! TV 6 fick en stor framgång på söndagskvällen med sitt lekprogram Hål i väggen. Hela 580 000 svenskar valde att se kändisar som Björn Gustafsson, Henrik Schyffert och Linda Rosing brottas med en vägg. Tittarsiffran är den högsta som TV 6 har fått för en egen produktion och TV 6 är en fri kanal som alla kan se.






Buzznet :

2 kommentarer:

Svemicke sa...

Ingen av de kanaler Du nämner är väl av så värst hög grad av kvalitet? TV6 har aldrig, under de gånger jag tittat på kanalen, visat någonting som skulle kunna vara av värde. Det är väl mestadels program som inte får plats i TV3?

Svemicke sa...

Ja Du, Bankpojken, varför sitter vi och bloggar egentligen? Dessutom konsumerar ju bloggen en massa tid och det är inte alltid man har tid att uppdatera. 600 sidbesök om dagen kanske är en förklaring till varför man fortsätter?