21 september 2008

Söndagen den 21 september 2008


I morse var det frost kunde vår förare konstatera. Och sedan undrar han vad alla stackars pensionärer gjort för ont, utöver att bygga landet och jobba i sitt anletes svett? För nu blir det åter skattesänkningar för de som jobbar och detta skall pensionärerna betala. Hvad ondt kan de månde hafva gjordt?
Flygbolagen börjar fuska med service och andra översyner av sina flygplan till följd av en allt tuffare ekonomi. Välkommen till transportsektorns verklighet tänker vår förare. Vi blir tydligen fler och fler som måste fuska för att få + och - att stämma... Bussbranschen har dragits med problemet länge som bekant och frågan är hur det är på järnvägssidan? Man har väl lyckats sopa problemen under spåren.
En synnerligen överraskande iakttagelse dyker upp: Det är farligt att sms:a när man kör, speciellt om man kör en buss. Man vill till och med gå så långt att man vill påstå att sms:a vid ratten är jämförbart med rattfylleri och nu överväger man förbud. Kan nog bli lite problem att övervaka och det skulle vara intressant att få veta hur många galningar som kör och sms:ar samtidigt. Sedan kan man ju undra vad skolbusschauffören hade sina tankar när han blåste förbi skolan i betydligt högre fart än stipulerade 30 km/tim. Han hade dessutom lämnat av eleverna så antal möjliga offer var väl maximalt kan man tro. Tyvärr kan detta även hända i Svenljunga - men i detta fallet var inte så fallet.


I Göteborg skall inte alla hållplatser byggas om??? Men dom skall visst vara tillgänglighetsanpassade. Senast 2010 skall detta vara klart. Som ett led i detta arbete skall linjer som 350, 360, 301,302 och 303 köras med bussar vars golv bara ligger några centimeter över marken. Den som har något innanför pannbenet inser att fjädringen på en sådan buss inte blir mycket att hurra för eftersom det inte blir kvar något utrymme för fjädring av verka inom.
Fler taxibilar får nu kamera i bilen för att kunna hålla koll på passagerarna. Givetvis är det bara i förebyggande syfte och dom skall inte kunna missbrukas av till exempel polisen (tro det den som vill).
Samtidigt har ett gäng trafikplanerare varit på inspirationsseminarium??? Där har man talat med varandra om de nya hastighetsgränserna och försökt att komma på sätt att få allmänheten att förstå de åtgärder som dessa kloka herrar och någon dam tänkt ut åt oss. Nåja dom fick ju en minisemester i alla fall.


Så har vi FörsäkringsKassan, funderar vår förare vidare! Tänk om bussbolagen skulle hantera sina pengar på det sättet och göra den typen av investeringar. Då skulle all kollektivtrafik upphöra pronto! Nu är det skattepengar man leker med och då spelar det tydligen inte så stor roll. Fy faan säger gubben högt och ljudligt. Det är lika bra att man blir neddrogad på en gång för det blir man ändå så snart man kommer in i åldringsvården. Det gäller ju att se till att "offren" är fogliga och medgörliga. Dom skall äta frusen undernärd och smaklös mat och lägga sig vid 15:00-tiden. Ju fler som avlider så nära pensionsåldern som möjligt ju större är vinsten för samhället. Så ser den krassa verkligheten ut - det är samma skäl som gör att det inte blir några skattesänkningar för pensionärer, dom är tärande på samhällskroppen.


Kommunal avvisar åter obligatorisk a-kassa... A-kassan skall vara knuten till fackföreningsrörelsen för annars förlorar rörelsen ett tungt argument för medlemskap.
Slutligen har det varit tyst från Umeå de sista dagarna... Vad händer?
En viss fd programledare i TV med ett styrt debattprogram har nu uttalat sig om bloggar. Ignorera bloggtyckarna för det är bara en samling haverister. Kloka ord från en erfaren journalist som gärna lade sina ord i de medverkandes mun.


För Kvalificerade Bussförare kan vår högst okvalificerade chaufför berätta att Säfflebussen/Bus4you söker folk som verkligen kan köra buss och dessutom ge toppservice. Säfflebussen och Bus4You innehåller mer info. Du skall behärska de NORDISKA språken & engelska. Jag tror att finskan kan bli lite problem för vissa. Bolagen profilerar sig med ett tryggt och säkert resande och ställer mycket höga krav på förarens körkunskaper & förmåga att ge högsta service. Men skall man bedriva lyxig och extremt bekväm kollektivtrafik så vill det till. Så därför måste vår ärrade kämpe avstå från att söka sig dit... Jag tror att budskapet är tydligt. Det blir ett djäkla pendelavstånd.... till Göteborg ToR!




Buzznet :

Inga kommentarer: