10 september 2008

Onsdagen den 10 september anno 2008


Med en dåres envishet hävdar vår chaufför att en av de faktorer som skapar sammanhållning är språket....Om man inte förstår vad den andre säger uppstår problem både i arbetslivet och i det privata umgänget. Nu när världens bästa regerings ombud skall ha kvartssamtal med nyanlända och sedan slussa dom vidare till orter där dom passar in i arbetsmarknadsprofilen uppstår en konflikt. Om man flyttar till den ort man blir anvisad så gäller det att vara duktig i SFI om man vill få kontakt med resten av samhället. Å andra sidan vill man bo där resten av släkten bor, skita i SFI och kunna umgås inom släkten i sitt eget lokala språkområde. Alltså betyder språket väldigt mycket. I den situationen skall man nog se följande inpass: Föraren på denna buss borde sig lära pratta svenska. Min dotter skulle gå av bussen. Hon stod vid bakdörrarna, men han stängde dem igen innan hon hunnit hela vägen upp, innan hon hunnit av. Hon ropade men han reagerade inte. Hon fick gå av inne i Limmared. Häromdagen missade samma förare avfarten till Rodenlund och alla ropade år honom, men han gav ingen notis om det! Min dotter har fått gå 2 ggr på vålldigt kort tid.
Språksvårigheterna känns rätt så tydliga... En total brist på kommunikation. En lite annorlunda kommunikationsbrist är detta exempel på (det är en linje 350 på väg in i Borås och nästa stopp är alltså Bryggaregatan och inget annat): Kund har rest med buss 350 från Lockryd mot Borås. Kund trycker på stoppknappen för att kliva av vid Söderbro. Chauffören stannade inte trots sotppknapp utan körde förbi.
Snälla Synpunkten - det känns lite onödigt att skicka ut klagomål på förarna när det är kunden som inte förstått vad som står i tidtabellen. Det är nog trots allt en kommunikationsmiss som Västtrafik får ta på sig....
Men seriöst så har språket en enorm betydelse för mänsklig kommunikation....


När man kör buss på vår förares depå rekommenderas att man har en stjärnmejsel och en lagom stor skiftnyckel med sig.... ovärdeliga hjälpmedel i vardagen.


Så blir vår förare nyfiken - en viss busstillverkare skall strax vara klar med sin nya hybridbuss som reducerar bränsleförbrukningen med 30%. Det rör sig om en stadsbuss och Göteborgarna lär bli de första som får provåka. Det som känns lite märkligt är att man bibehållit dieseldriften... I Borås är det biogas som gäller och då känns dieseldrift, om än reducerad som lite föråldrat. Diselmotor och elmotor i skön förening och hybridbussen kan ta fler passagerare än motsvarande buss med enbart en dieselmotor.. se där en morot.




Buzznet :

Inga kommentarer: