20 september 2008

Lördagen den 20 September anno 2008


Så har då även vår envisa chaufför trätt in i det tjugonde århundradet... Han har med andra ord övergett de gamla fina CRT-skärmarna och kör i alla fall tre maskiner på platt-skärm. Det tvingar sig sakta framåt kan man säga. Annars är hösten helt klart här och den första lövhalkan nalkas.
Det är i dessa tider som frågan återkommer: Vad är ett människoliv egentligen värt? Och det som åter förde upp frågan denna gången är givetvis historierna om bröstmjölksersättning i Kina. För snöd vinning tar man livet av spädbarn och det som verkligen gör vår förare bekymrad är att historien upprepar sig. Ett större livsmedelsföretag i centrala Europa var ute och "cyklade" i Afrika och även då var det bröstmjölksersättning.
Att man tidigare förgiftade sina kunder med olivolja känns rätt korkat på längre sikt. Det lär ju aldrig bli merförsäljning och vinsten blir rätt kortsiktig...
På nått sätt känns det rätt korkat att ta livet av kunderna.
Så dyker det upp ett nytt dataspel som handlar om boxning - namnet är Facebraker och det låter inte som the nobel art of boxing.


Världens börser ligger just nu i en amerikansk respirator och vår totalt obegåvade förare, som inte ens fattar vitsen med derivat, undrar vad som kommer att hända när man stänger av den konstgjorda andningen? Att amerikanerna i många år lånat pengar av världens befolkningar för att kunna ha en hög levnadsstandard enligt devisen lev nu - betala senare. Nu har betala senare kommit i kapp och då kan man inte betala tillbaka allt man lånat till sin konsumtion. Sanningens minut på min ära tänkte föraren.
Vissa tänkande personer uttrycker det på ett annat sätt: "Det är för bedrövligt att amerikanerna styr över jordens pengar"... Vår trevliga chaufför är beredd att instämma. Ett av världens största diktaturer, som styrs helt av pengar, skall för slösa jordens resurser utan hänsyn till andra.


Tillsvidareanställning fr o m 2008-10-01 Svenljunga/Tranemo
513 Juha A - Tranemo
623 Jari P - Svenljunga
Och den 29 september smäller det - i alla fall preliminärt....Då får vi veta om vi blir av med jobbet eller inte.


Depåerna blir nu av med sina fasta depåbussar och Express A vagnar kommer bara att sättas ut där det finns behov. Detta underlättar betydligt planering av fordon och vi kommer i princip att få alla möjliga konstiga fordon i framtiden och dom är inte ens anpassade för elkoppling. Det känns som ett illa underbyggt beslut grundat på ofullständiga uppgifter.


Rånen mot bussförare har upphört efter kontantstoppet och det känns ju tryggt att veta. Vi har ännu att se fram emot det, men om en rånare inte har nått att ta när han skall råna blir det hela lite meningslöst och det förefaller som det budskapet nått fram. Nu har vi som existerar utanför Göteborg ännu inte blivit välsignade med kontantstopp och vi löper en högre risk nu när Göteborg inte är attraktivt längre.
Samtidigt dyker det upp ett nytt originellt problem i Göteborgs Spårvägstrafik. De äldre spårvagnarna bullrar så mycket att dom måste byggas om! Folket i Majorna klagar. Risken är att man måste ta cirka 80 spårvagnar ur drift. Vagnar som de facto rullat i Göteborg i många långa år redan.
Om man nu överför trenden till busstrafiken kan det få rätt otäcka konsekvenser...
En annan mycket mer intressant trend är att man nu får åka gratis till olika matcher (eller att resan är inbakad i matchbiljetten) och det är onekligen ett smart sätt att slippa få in onödig biltrafik i städerna. Det är ett förhållningssätt som vår förare gillar.
I sammanhanget uppstår en annan fundering i vår rattslusks huvud. Det vore kanske logiskt om det gick lite fler teaterbussar till Göteborg, Säffle, Borås och andra teaterplatser i Regionen istället för till kungliga huvudstaden.


Vägverket har tydligen börjat tänka om när det gäller vinterdäck, fast då gäller det personbilar. Dock har det gått upp för vägverket att Sverige är ett väldigt avlångt land... Det torde vara skillnad mellan Lappland och Blekinge. Fast för vår vänliga förare är det inställningen till riktiga vinterdäck på tunga fordon som är av intresse och där är det inte riktigt lika ljudligt.


Sedan har vår förare upptäckt något som borde intressera vårt företags högsta ledning och inte minst vår luttrade trafikledare. Tydligen innehåller inte Taxiavtalet några som helst tidspärrar som skulle kunna ge spilltid eller överskottstid. Det avtalet innebär att man enbart har betalt när man sitter bakom ratten och kör och ett uppehåll mellan två pass kan vara hur långt som helst utan att det räknas upp tid eller några andra "dumheter". Inte heller ramtid på 13 timmar gäller eller vilotid på 11 timmar. Ett synnerligen flexibelt kollektivavtal. I alla fall i en lokal tolkning.







Buzznet :

1 kommentar:

Anonym sa...

Mr Banco. Nu har du ju fått en riktigt god idé med evenemangsbiljetter inbokade i resan, t ex teaterresor inom regionen.
Regionen sponsrar ju redan mängder av kulturevenemang och de är huvudägare i Västtrafik.
Utveckla detta och hälsa på den trevlige affärsområdeschefen på Västtrafik och presentera detta förslag. Är han tveksam går du vidare till Regionchefen som givetvis inser fördelarna att här få fart på kulturintresset och dessutom med betalda biljetter!
Regionen (och kommunerna) spar in bidragspengar och bussföretagen får sysselsättning för en enorm busspark som står outnyttjad då dessa evenemang pågår vid lågtrafik.
Kör hårt Mr Banco! Driv nu detta och du behöver knappast oroa dig för att bli utan jobb fram till pensionen!