07 september 2008

Söndagen den 07 september anno 2008

Det åkte med en riktig gentleman på fembussen, observerade vår trevliga förare. Det steg på en snygg yngre dam vid badhuset och genast körde han upp sin fru för att damen skulle få en sittplats.... visst var det en sann gentleman.


Tjänst XXX
05:20 - 08:20 Linjekörning
08:20 - 10:35 Rast obetald
10:35 - 12:05 Linjekörning
12:05 - 12:50 Rast obetald
12:50 - 14:20 Linjekörning
14:20 - 15:25 Rast obetald
15:25 - 16:50 Linjekörning
16:50 - 17:05 Rast obetald
17:05 - 18:45 Linjekörning
Ramtid 13:25
Betald tid 09:05
Procenttal 68%
Rätt mycket obetald tid som inte kan utnyttjas...

Hittade en annan kul variant också!
Tjänst YYY
06:30 - 08:00 Körning
08:00 - 14:55 Obetald rast
14:55 - 17:00 Körning
Ramtid 10:30
Betald tid 3:35
Procenttal 32,5%


Så här kan det tydligen fungera enligt TAXI-avtalet och det var visst det som Göteborgs Buss skulle köra färdtjänsten i Borås efter ... ljuvligt
Är det någon bloggläsare som kan fixa vår ärande chaufför det senaste taxiavtalet? Det skulle vara tacknämligt.
Avtalet förefaller vara ytterst flexibelt när det gäller arbetsgivarens tolkning så det är nog inget att bli förvånad över att det är populärt inom branschen. Man kan tydligen skita i både ramtid och rastregler med mera....


Turbulensen kring kontokort tätnar. Bankerna vägrar i princip att avslöja hur låg säkerhet systemet har och hur dåligt skyddade Dina pengar i själva verket är. Samtidigt strävar kollektivtrafiken mot den kontantlösa bussen med en möjlighet att använda bankkort som betalmedel istället för kontanter. Det känns lite kufiskt. Kollektivtrafiken skall alltså bidra till att ett dåligt kontokortssystem skall få ytterligare användningsområden... Bankerna väger helt kallt kortintäkter mot förluster och så länge kortintäkterna är större än omaket med förluster görs inte särskilt mycket åt säkerheten. Att uppgradera till kontokort med högre säkerhet är inte direkt högaktuellt - det lär det bli den dag allmänheten tappar förtroendet för systemet....


En sak som bussbranschen gärna förtiger är större bussolyckor: 1988 i en tunnel i Norge, 1990 söder om Mora, 1990 Sandviken, 1991 Bollnäs, 1991 Hamar i Norge (svensk buss), 1992 Karlstad, 1993 Östersund, 1994 Askersund, 1998 Enköping, 2001 svensk buss i Köpenhamn, 2001 Timmerbil/Skolbuss i Sundsvall, 2002 Mantorp, 2002 Norrköping, 2002 Råneå, 2003 Fagersta, 2005 brinnande turistbuss med svenskar i Polen...
Men tittar man kritiskt är bussolyckor mycket ovanliga...så det går alltid att måla upp en vrångbild genom att stapla händelser på varandra, men när man ser spridningen och omfattningen inser man att det i själva verket är mycket säkert att åka buss i Sverige....


Tysta fordon blir faktiskt till problem för vissa grupper i samhället och det är inte alltid man reflekterar över sådant. Men de synskadade förlitar sig på sin hörsel och om då bussen eller bilen går alltför tyst hör dom alltså inte att det kommer en buss eller bil. Så i tysta elbussar och elbilar måste man nu installera lite oljud så att dom hörs....


Man kan ju ibland undra om det är bra eller dåligt att bemanningsföretagen blir fler och fler...Å ena sidan är det ett tydligt tecken på att den svenska industrin blir mer och mer lättfotad och att arbetsmarknaden blir mer och mer temporär. Å andra sidan kanske det är bra att ha ett slags buffertföretag som hyr ut arbetskraft och som planar ut toppar och dalar på arbetsmarknaden. En gång i tiden var en sådan verksamhet straffbelagd, men det är andra tider nu!


Som en aktuell händelse kan man nu läsa om husvagnen...fast dom kallar av någon anledning husvagnen ett mobilt hem??? En husvagn är i alla fall kopplat till en kärlek till campinglivet. Numera används husvagnen året om och man slipper trädgårdsarbete? En husvagn tappar sedan ytterst långsamt i värde. Som sagt så finns det ett gäng entusiaster som bor i husvagn året runt. Vår chaufför misstänker att en del av dessa gör det eftersom det är den billigaste boformen...


Vår förare undrar lite försynt hur det går i Umeå? Vill någon berätta?




Buzznet :

Inga kommentarer: