31 augusti 2008

Sista dagen i augusti anno 2008


Samtliga analyser indikerar problem med bussars trafiksäkerhet på is- och snöväglag. Forskarna uttrycker sig försiktigt och diplomatiskt. Självklart är det så att däckens kvalitet och typ har betydelse och slarv och kostnadsjakt på detta området kan stå ett bussbolag dyrt...mycket dyrt. Fordonet skadas, passagerare skadas och föraren skadas och samtliga faktorer skapar onödiga kostnader hos bussentreprenören. Man kan t ex konstatera att på de styrande framhjulen har 91% av alla bussar sommardäck på vintern. Detta gör bussen oerhört beroende av väghållarens skötsel av vintervägarna - och busstrafik går ofta - med skolbarn i - på vägar med lågprioriterad vinterväghållning. Kostnadsjakten innebär att däcksområdet fortfarande befinner sig på stenåldern.
BT tar upp en annan trafiksäkerhetsfråga - hållplatssäkerhet, men tyvärr har dom snävat in det hela rejält... Hela Västra Götalands Regionen utanför städerna har taskiga hållplatser. Graden av farlighet varierar och graden av obekvämlighet likaså. Lägg därtill att man sällan sköter alla dessa hållplatser vintertid. Bilden blir knappast


Ett annat område av trafiksäkerheten som också stampar i stenåldern är bussförarnas arbetsmiljö. Forskning visar "att det finns en hel del att fortsätta utveckla och förbättra vad det gäller både den fysiska och psykosociala arbetsmiljön för bussförare." Vår slöa bussförare säger bara..det menar Du inte!? Han tror att 99,9% av alla yrkesverksamma bussförare skriver under på detta.
Vad är det då som brister - tänker vår trevlige förare (fast han i själva verket är rätt så medveten om det). Vibrationer som skapar ryggproblem och i förarens bussar saknas fungerande säkerhetsbälte. Givetvis bidrar vägbulor, gupp och djävligt illa skötta vägar till ytterligare vibrationsskador. Som vår chaufför påpekat massor av gånger tidigare så är Stress skadligt för hälsan och där bidrar illa gjorda tidtabeller och dåliga scheman i högsta grad. En buss som går i stadstrafik går i en miljö med rejält taskig luftkvalitet och fordonet är knappast utrustat med luftfilter och luftslussar. Att ett riktigt dåligt arbetsschema dessutom bidrar till både stress & trötthet skall man tala tyst om. Så var det detta med orsak och verkan då - en vanlig förarsjukdom är hjärtproblem och vi har väl bara på förarens lilla depå ett antal exempel på det.
Så var det själva förarplatsen då: reflektioner i rutor, siktproblem - speciellt åt höger och i speglar inne och ute, förarplatsutrymmet för litet, placeringen av utrustning för biljetthantering, placeringen av viktiga instrument, säkerhetsbälte saknas eller fungerar inte i många fordon, övervakningskamera saknas, dåliga förarstolar som inte dämpar vibrationer, dragig miljö. Forskarna nämnde inget om att en förarplats i en buss inte klassas som arbetsplats och därmed undgår en massa sunda regler. Med andra ord har det inte hänt så mycket sedan de första bussarna såg dagens ljus.
Den dåliga luftkvaliten i bussar leder till trötthet och huvudvärk - och vår förare kan inte undgå att fundera på hur mycket skit man får i sig under ett arbetspass.
När det gäller buller, infraljud och vibrationer så fortplantas dessa från vägbanan via förarstolen till föraren och det säger rätt mycket om kvaliteten på dagens förarstolar. Det är knappast förarens komfort man satsar på när man bygger bussar....
Så har vi då sikten och dämpningen av solens inverkan. Alla har upplevt hur inner belysningen kvälltid nästan blockerar sikten i fram rutan, men här går passagerarnas bekvämlighet före deras säkerhet förstår man. Sikten åt höger hänger ihop med fram dörrens utformning och hur mycket lulla som passagerarna skall ha i form av gardiner etc. Sedan har vissa fordon mycket märkliga anordningar för sol skydd - de täcker endast halva fram rutan. I vissa fordon är sikten inne i bussen usel och att se bak dörren innifrån i stort omöjligt.
Förarplatsens utformning har under lång tid varit ett trätoämne i bussbranschen. Förarplatsen är så liten att man snart får slänga ut ratten och alla eftermonterade biljettmaskiner och krafs som förstör alla försök till ergonomi. Instrumentering varierar från fordon till fordon och likaså dess tillförlitlighet.
När det gäller information till föraren i bussen så skulle det vara ett problem? Vår förare förstår inte problemet! Han och kollegorna får aldrig någon yttre information till bussen. Den enda information man får är vad hastighetsmätaren visar, dvs om lamporna är hela. Övriga instrument kan lika gärna ljuga som visa rätt...larmlampor blinkar för jämnan - och skall ignoreras (skapar osäkerhet och viss stress). Gubben tejpade över dom, men då gnällde trafikchefen och gubben undrade varför? Varningslamporna skulle ju ignoreras och då kunde man lika gärna göra dom osynliga???
Hur är det då med säkerheten vid kollision? Här råder delade meningar. Vår förare skulle definitivt lyfta på fötterna! Att man inte har fungerande bälten förbättrar inte upplevelsen och stommen framför framaxeln upplevs inte som det mest robusta som skapats. Senare tiders bussolyckor indikerar inte något större säkerhetstänkande när det gäller karossen.
Våld och hot förefaller variera lokalt. I vissa områden är det överrepresenterat och i andra är det sällan eller aldrig förekommande. Hot i form av tillmälen har alltid förekommit så vår förare tänker mer på rent fysiskt hot. Nu är det rätt så njuggt att få övervakningskamror i regionbussar i vår del av världen - dom behövs nog inte. It's all about money och inte förarsäkerhet.
Dåligt väglag, biljetthantering och dåliga turlistor är definitivt seriösa stressfaktorer som skapar en dålig psykosocial miljö. Även dåligt anpassad anslutningstrafik och illa gjorda tjänstgöringsscheman toppade listorna.
Värk i axlar, nacke och rygg är standardåkommor och måste väl betecknas som ren yrkesskada. 75% av förare som deltog i VTI's undersökning var överens om att det förarplatsen måste utvecklas och bara 12% ansåg att busskörandet skulle vara ett framtidsyrke. Personer i ledande ställning betecknar yrket som ett tillfällighetsjobb för att t ex finansiera studier, fylla på kassan med extra pengar och liknande.
Det vill nog till en rejäl attitydförändring inom hela branschen om yrket skall kallas för ett framtidsyrke. Frågan är om inte teknikutvecklingen raderar ut yrket inom ett antal år.


Depåerna Vid inlämning av bussar Strömsdal, skall föraren kontakta verkstadspersonal för besked om var bussen skall parkeras. Tycks vara en ny grej...alla bussar på Strömsdal har numera en fast plats och då kan ju inte depåbussarna komma in och ställa sig hur dom vill! Undrar om vi har kvar en snutt på F-platsen?


För oss bussförare är det viktigt att ha koll på de läkemedel vi eventuellt måste sätta i oss och då har läkemedelsverket gjort det enkelt för oss genom att på sin hemsida låta oss kolla om preparatet är lämpligt eller olämpligt för oss. Det var jättepraktiskt tycker vår chaufför... det där kunde dom gjort tidigare.


Under begreppet after work så dyker det då och då det mest märkliga saker tycker föraren muntert. En kommun nära honom skall eventuellt införa privat hemtjänst. It's all about money och man hoppas att ett privat alternativ reagerar på larmen för den kommunala varianten svarar minsann inte. En feg (S) vice ordförande (en person som föraren av bitter erfarenhet vet aldrig står vid sitt ord) i någon nämnd tycker att alternativet är värt att pröva.
I detta sammanhang är det också värt att notera att en annan honom närstående kommun nu skall höja potionspriset på pensionärernas djupfrysta käk. Kommunen har inte inte höjt priset sedan 2003 (men om föraren inte minns fel så har kvaliteten och innehållet stadigt blivit sämre de senaste 5 åren). Snart blir det billigare att käka på en lunchrestaurant. Däremot är det inte aktuellt med en höjning av pensionen.
Apropå bidrag så inser vår förare att han satsat på fel häst. Han läser om en familj som kammat hem fyra miljoner på att köpa vård...förarens hustru har förvisso ett äkta handikapp men det blir snarare utgifter än käcka bidrag från Försäkringskassan. Här måste man tydligen söka någon typ av utbildning i bidragssökeri...
I andra ändan på skalan finns de som skall utgöra förarens pension. Det får tigga sig fram och bo i husvagn och på andra sätt dryga ut det lilla bidrag som utgår till dem som valt att satsa på lite högre utbildning. Det verkar inte vara ett prioriterat område...undrar vad denna regering prioriterar? Ökade skatteintäkter och inga utgifter är det intryck man får. Någon (C)-märkt politiker tycket att det är bäst att vänta till 2010 och då är det väl dags för nyval????




Buzznet :

1 kommentar:

Anonym sa...

Hyfsad sammanställning av bussförarnas arbetsmiljö. Borde delas ut till alla dem som tänker skaffa D-behörighet.
De kan också räkna med att bli trakasserade och förnedrade av alla knäppgökar som vill kalla sig arbetsledare.