17 september 2008

Onsdagen den 17 September 2008


Jag har ofta blivit angripen för att vara än den ena än den andra lågt stående varelsen och ändå så fortsätter man att skriva sådana här bloggar flera gånger per vecka. Så kritikerna har nog rätt - man är lite väck i roten...
För övrigt kan meddelas att Svenljunga Depå från och med Onsdagen den 1 Oktober 2008 (då slipsen skall på) börjar köra efter en ny tjänstgöringsnyckel och på "nya" tjänster.... vilket härmed göres veterligt!
Gällande regler i kollektivavtal med mera, samt att all arbetstid nu skall räknas per anställd gör arbetet med att skapa mänskliga tjänster så mycket tuffare. Till detta kommer att dåligt genomtänkta turlistor skapar sina svårigheter. Reglerna för att skapa mänskliga och lagliga tjänster går tyvärr inte hand i hand med utformningen av turlistor vilket i sin tur skapar problem.... Att sedan en hysterisk upphandlingspolitik från Västtrafiks sida driver utvecklingen helt fel förbättrar inte bilden. Någon gång i vecka 40 får vi veta om vi är friställda i mitten av 2009.


Vår ärrade chaufför har många, många gånger framhållit det sjuka i att kollektivtrafik skall upphandlas genom anbud eftersom de negativa konsekvenserna är så pass omfattande. Kollektivtrafik skall drivas av en svensk huvudman och vara uppdelad i lokalområden för att vara hanterbart.
De fackliga företrädarna skall slå vakt om sina medlemmars intressen - vilket absolut inte är fallet just nu. Kollektivtrafiken är en både viktig och nödvändig samhällsfunktion som inte ska plottras bort via anbud och trångsynt ekonomiskt tänkande. Den är betydligt miljövänligare än bilen. Dessutom finansieras huvuddelen av all kollektivtrafik via skattsedeln. Nu har trafikhuvudmännen, där vårt Västtrafik är en, i sin iver att pressa kostnaderna skapat en märklig ambudskarusell där bussbolagen skall stå med mössan i handen och be att få köra trafik till vilka underpriser som helst och där resultatet blir rätt märkligt. Underhåll av bussar inklusive däck dras ner till under minimum. Tjänster görs så långa att förarna i princip blir trafikfarliga.
Anbudssystemet håller också på att skapa ett obligopol som i princip slår ut anbudssystemet och som på sikt gynnar de utländska bussföretag som opererar i Sverige.
Det som händer i Umeå är ett av många skräckexempel på vad systemet skapar och som inte gynnar någon part.
Erfarenheterna från de upphandlingar som varit är knappast uppmuntrande. Vid varje avslutad upphandling har vinnaren fritt kunnat välja och vraka bland de friställda förarna och pressat deras löner och arbetsvillkor i botten. Inte minst arbetsvillkoren! Den minnesgoda minns säkert hur mycket en 13 timmarstjänst är värd när man bara får betalt för 5 timmar. Frågan är om skattemyndigheterna ens godkänner dubbla eller tredubbla arbetsresor på en dag!
Anbudssystemet innebär också att de så kallade trygghetslagarna på den svenska arbetsmarknaden slås ut...
En annan ordning för att driva kollektivtrafik krävs... som vår förare nyss skissade på här ovan.


Åter igen har en full bussförare undergrävt förtroendet för en hel yrkeskår.... 1,36 promille enligt pressuppgifter. Det trista är att dessa rattfulla förare inte bara ställer till det för sig själva. Deras beteende drabbar också alla andra som kör buss. Det är denna typen av bussförare som tvingat fram nykterhetskontroller och blåsapparater och annan skit som drabbat branschen - som ett resultat av att kanske 1 promille av förarna inte kan sköta sig och inte sollas bort redan innan de hamnar i en buss.


Trycket på att få bort genomfartstrafiken i Borås gör att alla tänkbara krafter nu agerar för att färdigställa riksväg 27. Vi som bor söder om Borås är överlyckliga. Vi kan ta riksväg 27 till riksväg 40 utan att passera Borås... Vår förare väntar otåligt.


I Skene satsar man nu ännu tuffare på att ge de äldre billig kyld mat som tack för ett långt yrkesliv. Så snart dom gick från producerande till tärande blev dom ett problem... undra just om gubben på teknik- och samhällsraseringskontoret ger sina åldrande föräldrar samma billiga frysta mat... jasså inte!




Buzznet :

Inga kommentarer: