24 juli 2008

Torsdagen den 24 juli anno 2008


Det var som ... hum hum ... tänkte vår förare, är grundtimlönen 120 kr/tim och efter 6 år har den stigit till 129,69 kr/tim. Den har med andra ord stigit med cirka 0,08% på 6 år. En svindlande summa.... Ingångslönen är numera 19.800:-- som stiger till 21.400 efter 6 år. Alltså ungefär samma 0,08% på 6 år.... samtidigt försvann arbetstidsförkortningen från 56 år och uppåt. Snyggt jobbat tänkte föraren dystert! För övrigt påstår LO att ob både är en tampong och nått som skulle ha med lönen att göra - tampongen har gubben sett det där med lönen har han aldrig sett.


Jasså, muttrade gubben, busschaufför är ett typiskt invandraryrke. Andelen brukar vara sju invandrare och 3 icke invandrare....allt enligt statistiken och orsaken sägs vara arbetsförmedlingens tvångsrekrytering. Vissa regioner har tydligen brist på busschaufförer. I det läget är inte lämplighet för yrket något alternativ... och naturligtvis blir omsättningen generellt sätt hög, speciellt i områden med stort behov av mycket förare som Stockholmsområdet, Göteborgsregionen och Skåneregionen. Att man i dessa områden dessutom har en otroligt hög andel intermittent anställda förare gör inte saken bättre. Gubben ruskar på huvudet åt den befängda statistiken. Inte gör sådant här yrket attraktivare precis. Intermittent anställning leder dessutom automatiskt till att man aldrig kan planera i förväg och hur kul är det på en skala? Ibland får man dessutom besked med kortkort varsel.
De flesta busschaufförer har problem med axlar, rygg och nacke - det där känner jag igen muttrar gubben och masserar höger axel. Jasså det finns fler områden i vårt avlånga land som tycker att pressade tidtabeller är ett problem. Fast gubben funderar på varför man ens skall försöka köra ifatt förlorad tid i en tidtabell, den är ju just förlorad. Jaha - studier visar att resenärerna kommenterar de där osynliga förarna med avvikande utseende, märkligt. De är visst ständigt försenade och ingen av dom kan egentligen köra buss - och gubben ler lite grann och undrar vad som skulle hända om han påstod sig vara sydamerikan....Skulle nog knäppa igen käften på en och annan.


Ibland blir man lite nedstämd, tänker vår chaufför, och konstaterar att var tredje innevånare i Västra Götalandsregionen väljer bilen trots att det där finns alternativ. Klimatsmart har inte riktigt gått hem ännu! 92 % av regionens innevånare är bilburna... inte undra på att det är så många tomma säten i bussarna. Och i gamla Bogesund - å förlåt - Ulricehamn (hyllning till drottning Ulrika Elionora) så blev det avslag på bussrabatter. Det gällde att subventionera kommunens ungdomars fritidskort. Det var ett nätt avslag... Det kunde gått vägen också om några bytt åsikt.
Chauffören grunnar vidare på det där klimatsmarta temat och drar sig till minnes att efter den 1 juli i år blev det lagligt att bygga om bilen till etanol- eller gasdrift. Lagen är så krånglig att det det blir svårt att vara klimatsmart. Troligen blir en konvertering dyrare än att köpa en så kallad miljöbil och det var nog lagens egentliga syfte åtminstone om man skall tro miljöministern....Se där en minister till som faller i samma fåra som finans- och statsministern. Klimatsmart är inte lönsamt för staten....muttrar gubben surt.


Som nog alla insett, utom möjligen riksdagens ledarmöter, så håller regeringen i hyggligt rask takt på att avveckla det som förr kallas för landsbygden. Mer och mer av den lilla rest av service som funnits försvinner och aktuellt är nu lantbrevbärarservicen som tunnas ut ytterligare och frågan är när själva lantbrevbäraren dras in? Vad det i grunden handlar om är när skall kartritarna ta fram suddgummit och sudda ut Sveriges alla små samhällen?! Att våra äldre generellt sätt är skattesmitare som genom pension undandrar sig arbetsmarknaden har ju både finansministern och statsministern på ett övertydligt sätt klargjort och att en stor del av dessa skattesmitare dessutom är så djävla dumma så att dom envisas med att bo på den olönsamma landsbygden gör saker och ting ännu värre grymtar vår chaufför och tar till höger vid den nedlagda affären.
FRA-lagen är ett annat sätt för vår regering att med önskvärd tydlighet demonstrera vad man anser om sina innevånare. Vi lever redan idag i ett övervakningssamhälle och det är endast landsbygden som i viss mån saknar kameraövervakning och därför måste man flytta in folk dit där kamrorna finns.
Det intressanta är att visst finns det kritik mot FRA-lagen, men tyvärr är det allt för många som gått på alla uttalanden om terroristbekämpning och sväljer kameler och mygg. Men svensken ifrågasätter aldrig vad de folkvalda hittar på, allt är alltid till individens bästa eller hur?




Buzznet :

1 kommentar:

Svemicke sa...

"Det intressanta är att visst finns det kritik mot FRA-lagen, men tyvärr är det allt för många som gått på alla uttalanden om terroristbekämpning och sväljer kameler och mygg. Men svensken ifrågasätter aldrig vad de folkvalda hittar på, allt är alltid till individens bästa eller hur?"

Problemet är snarare att de folkvalda alltid gömmer sig bakom demokratins skyddande täcke, vilket innebär att ingen enskild kan hållas ansvarig. "Majoritetsbeslut på det där..."