10 juli 2008

Torsdagen den 10 juli 2008


BCA skulle betyda Birth Control Accident och sådan är världen full av tänker vår bussförare elakt när han reflekterar över vissa personers kommentarer....fast det är nog lite elakt att tänka så trots allt. Men vår polare sitter och funderar på hur Värsttrafiks Tidpunkten 0771-414300 egentligen fungerar när dom till exempel svarar att resenären skall ta linje 360 klockan 21:56 från Borås Resecentrum....???
Lika deprimerande är det att se knappt byxmyndiga småjäntor sitta och röka och att dom tror att dom blivit vuxna. Han undrar sedan om det finns några studier om vilka trafikregler/vägskyltar som trafikanter tycker är viktiga respektive onödiga. Gubben ser ständigt både privatbilister och yrkesförare som fullständigt skiter i vissa typer av vägskyltar. Han är inte speciellt förvånad eftersom det aldrig blir någon påföljd.


Så kommer nästa klagomål på bussar! Hälften av alla riktiga bussar är underkända vid besiktning. De vanligaste felen lär vara bromssystem och brandsäkerhet. Från bussföretagen vill man skylla på skärpta regler och inte sämre bussar - vilket vår förare finner vara ett märkligt argument. Det finns troligen en orsak till att man skärper reglerna och pengarna gör att man inte bryr sig om att följa de skärpta reglerna. För i slutändan handlar det om pengar kontra trafiksäkerhet hur mycket bortförklaringar parterna än tar till. Sedan är chartertrafik och linjetrafik två skilda världar. En taskig hyrbuss rullar bara en gång i dåligt skick och sedan vill ingen researrangör se den i trafik igen.


Priset på drivmedel är trots allt dagens stora samtalsämne tänker vår bussförare. Det påverkar och kommer i än högre grad att påverka kollektivtrafiken, både positivt och negativt. Det är speciellt de lågavlönade som drabbas...det vill säga arbetsmyrorna. Om arbetsmyrorna inte kan komma till myrstacken längre så spelar det knappast någon roll hur stor löneökning den mest kompetenta VD:n får i löneökning - ingen utför själva jobbet.
I denna situationen står KD och vill höja bensinskatten för att rädda miljön. Problemet är bara att man inte har något alternativ att erbjuda förutom att slå ut nuvarande infrastruktur. EU vill stoppa Frankrikes planer på att begränsa eller ta bort omsättningsskatten på bränsle. Höga bränslepriser är bra för klimatpolitiken och vår finansminister ser gärna ännu högre nivåer och att folk cyklade 5 mil till till jobbet istället. Enligt honom är bilen lyxkonsumtion. Folk som bor på landet och som påstår att dom behöver TVÅ (2) bilar för att kunna försörja sig har helt fel inställning. Detta framgår med all önskvärd tydlighet av samme finansministers nya regler för sjukdom och a-kassa. (Att han själv åker taxi till jobbet varje dag har inget med detta att göra). Endast eget dödsfall är giltig frånvaro ("ett påtagligt hot mot den sjukes liv inom de närmaste månaderna") och DU SKALL FLYTTA till platser i Europa där det finns jobb. Löjligt påstående att man måste ha två bilar för att försörja sig. Att sedan en kvinnlig politiker från Alliansen står och svamlar om miljöbilar är lite patetiskt eftersom det inte är ett allternativ för den breda massan i befolkningen utan ytterligare ett exempel på lyxig lyxkonsumtion som ett fåtal kan unna sig...
Problemet är väl att det inte finns tillräckligt med kapacitet om folk på allvar skulle börja åka kollektivt och att stigande bränslepriser även drabbar kollektivtrafiken....funderar föraren vidare...
Kan undra vad som händer när bussförarna och lokförararna inte längre har råd att ta sin bil till jobbet????? Har någon funderat på det?


Busstrejken går vidare i sommarsverige och Veolia lockoutar sina bussförare i Västerbotten, så dom får väl gå och ställa sig i en fabrik istället som /Z föreslog. Ett är väl säkert i alla fall...det förekommer nog ingen förarbrist i Västerbotten för i så fall hade Veolia stått utan förare nu. Så den där påstådda förarbristen är nog rätt fiktiv.




Technorati :

2 kommentarer:

Anonym sa...

Onsd 2/6 har någon annan gömt sig bakom min vanliga signatur: /Z.

Beklagar detta Mr Banco men jag tror nog att du ser skillnaden på våra inlägg över tiden.

Mvh/ Z (originalet;)

Svemicke sa...

Mitt förslag till Dig, Z är att Du skapar ett Bloggerkonto som Du kan använda för att kommentera. Då kan Din signatur inte kopieras såvida de inte lär sig Ditt lösenord.