23 juli 2008

Onsdagen den 23 juli 2008


Klädkoden verkar vara rätt så skiftande i dessa dagar noterar vår förare. Swebuss Express & Arriva har profilkläder liksom Bus4You! Västtrafik (eller BL) har det inte och ingen är lik den andre. En viss ordförande kommer i slips och väst och jacka (och pipa) utan plastbit på bröstet och andra har fått en jättetjusig mässingsliknande bricka med någon slags titel och förnamn och sluppit plastbiten. Vad det gäller klädkoden vinner pipan i aktning...tänker gubben.


Jasså, resonerar chauffören vidare över en kopp choklad, Nilsbuss har äntligen bytt hållplatsläge vid Resecentrum. Det var inte en dag för tidigt. Fast just nu är det massor av turister i Borås för det är min själ mer privatbilar än bussar både nere på Resecentrum och uppe på Nils Erikson-platsen....
Jösses Setran är lyxutrustad - den har solgardin över hela framrutan.


Minns inte om jag nämnt det innan muttrar gubben men det var änna ett knepigt uttalande han gjorde finansministern: Pension är ett sätt att hålla folk borta från arbetsmarknaden. Fast det är tydligen ett tydligt tecken på hans sätt och tänka...
Och hos oss är bristen på samtrafikinformation rätt så tydlig muttrar föraren tyst.
Visst gjorde Max hamburgare rätt som lärde Uefa att pengar och idrott inte riktigt är samma sak. Det är inte sponsorerna som skall styra sporten! Hoppsan så det kan bli tänkte gubben och noterar att BLAB nu lämnat anbud på på all utsocknestrafik (visst var det ett gulligt och talande uttryck!).


Först var det okey att åka i snygg uniform på bussen och nu får man tydligen inte åka till jobbet i snygg uniform utan att betala... hur svårt kan det bli? Det var ju flera år sedan BL drog in tjänstekorten. Sedan förstår vår chaufför sig inte på resonemanget kring realtid-systemet. Först säger företagsledningen att det är ett utmärkt övervakningssystem av förarna och sedan uppmanar man samma övervakade förare att felanmäla systemet om det inte övervakar föraren korrekt???? Nu snurrar det i huvudet på gubben...han sätter sig ner med en mugg the i handen.
En annan lustig detalj noterar gubben sedan: I Borås sköts bussarna av speciell personal som tvättar, tankar och så vidare och ändå blir trafikledningen förvånad över att en förare bara tagit en buss (som han på goda grunder antog var körklar) och åkt iväg. Varenda äldre förare vet att tankmätare och andra mätare på en buss sällan eller aldrig visar rätt i äldre fordon..och ibland är det lika tokigt i nyare vagnar också.
Fast denna meningen fick vår trafikchef till rejält eller hur?: "Annars är det bra och att nu den nye trafikchefen är inne lite till och från tycker jag är skitbra" Så skriver en sann Göteborgare....


Vår förare sitter med en lång felsökningsrapport på vagn 25241 och trots dessa långa rapporter så tjuvstannar vagnen mitt ute på linje med ojämna mellanrum. Det är otrevligt och märkligt. En buss som man inte kan lita på bör aldrig vara med än några hundra meter från verkstaden och felrapporten skriker elfel, elfel över alla sidorna. Datorer som lämnar felaktiga signaler och allt vad dom nu ägnar sig åt. Gubben undrar stilla om den utvecklingen verkligen är av godo...




Buzznet :

Inga kommentarer: