17 juli 2008

Onsdagen den 16 juli 2008


För en kort tid sedan läste vår bussförare ett insändarsvar från Västtrafiks informationsansvarige i 7-härad och sanningen att säga fattade han inte ett ord av innehållet. Där fanns ord som stor höjdskillnad att gå av och på bussen??? även om föraren sänker ner den??? hållplats med dålig säkerhet??? hållplatsen tillgänglighetsanpassad -- då började en stark yrsel utvecklas och vår förare fick sluta att läsa. Att det är en jättestor skillnad mellan stadstrafik och den som sker utanför staden står helt klart och hur skall dessa resenärer någonsin kunna resa utanför Borås...??? Tänka sig att kliva av bussen i en grässlänt! och kanske ner i ett dike... inte speciellt mycket tillgänglighetsanpassning där inte tänker chauffören. Samtidigt är han imponerad av att unga synskadade rosar stadstrafiken i Borås. Fast dom skall givetvis av rena säkerhetsskäl hålla sig i staden muttrar han för tallar och björkar är ännu inte säkerhetsklassade.
Sedan fick BLAB rätt i fråga om färdtjänsten så nu kan en helt ny upphandling starta när alla är tillbaka från semestern. Man får väl gratulera BLAB till vinsten antar föraren tveksamt för utgången av nästa upphandling, inklusive alla överklaganden är inte klar ännu och då saknas facit så att säga.
Och så var busstrejken avblåst - dessvärre är resultatet väldigt otydligt... så frågan är vad man egentligen uppnått...???


Först kommer braskande rubriker i stil med "dyr bensin gör körkortet dyrare" och det är väl rätt så naturligt att hela Sveriges infrastruktur påverkas av stigande bränslepriser, men sedan dyker den minst sagt märkliga lösningen upp -- sponsrade C-körkort. Fast det lär nog inte bli några sådana - möjligen sponsrade D-körkort. Vår brune finansminister vill dra in pensionerna också.. det är en mycket tydlig arbetslinje som Världens Bästa Regering driver och då behövs inga pensioner. Alla skall jobba tills dom stupar...inga bidrag, inga pensioner - ett rakt och tydligt besked inser vår chaffis och väjer för en harpalt - den kunde inte varit många veckor gammal reflekterar han. Avdragsrätten i deklarationen för privat pensionssparande är principiellt fel och det är inte hugget i sten att det nuvarande systemet kommer att bestå. "Att skattemässigt gynna" sparande som syftar till att man ska lämna arbetsmarknaden, framför annat sparande, det är en väldigt märklig konstruktion tycker alltså vår nuvarande finnansminister. Reflexmässigt undrar vår förare vart de andra två formerna av pensionssparande räknas som? Att pengarna inte går till pensioner vet man redan.


Vår förare lyssnar på den utmärkta kanalen P1 och hör ett program om hur dumma vi svenskar är: "Så länge som vi låter oss mjölkas på pengar utan att vi reagerar och att vi lämnar in ett fåtal kritiska röster då och då, så skrattar de gott åt den kuvade svensken och fortsätter med dessa vidrigheter mot de som har det sämst ställt! Detta är ett systematisk arbete som förs enbart för att TVINGA bort de som kör med sina fattigbilar och sprider avgaser och min fråga är enkel: Varför höjer Ni inte priset till 27:-/litern med en gång i stället för att vrida långsamt den kniv Ni huggit de i ryggen som MÅSTE ha ett fordon? Någonting måste vara fel hos de som säger att de inte berörs av det galopperande bensinpriset och som samtidigt välkomnar trängselskatt eller andra ordlekar, dessa människor har mer i sina plånböcker än vad de behöver och de kan lika gärna betala 100:/liter, samtidigt som man sänker bensinpriset, för de som har en inkomst under 150.000:-/år-. Inkomstpröva behovet av drivmedel och anpassa priset därefter! NÄR F-N SKALL VI VAKNA OCH STÅ UPP MOT DE ORÄTTVISOR SOM UTARMAR VÅRT FOLK! Fler borde göra som jag. Åk kollektivt där det går. Jag är medveten om att det blir svårare och svårare utanför städerna. Alternativet är då att blandtanka. 1/3 bensin och 2/3 etanol och detta recept fungerar i de flesta moderna bilar med insprutning utan modifiering. Problemet kan vara att etanol inte heller tillhandahålls utanför städerna.

Inga kommentarer: