09 juli 2008

Tisdagen den 8 juli 2008



Parkeringselände i Aplared - auktionsdag


Efter att ha läst äldre bloggar finner vår kära bussgubbe att det är läge att konstatera att BLAB har blivit en mycket bra arbetsgivare - rätt skall vara rätt och bara för att man påpekar detaljer här och där betyder inte det att allt är skit...Det är nog lätt att bli missförstådd understundom.
Vår förare finner det för gott att citera mr Churchill: Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt. Och ibland är det lätt att hemfalla åt politikerjargong och påstå att man vänt på alla stenar för att hitta de rätta verktygen. Gulligt...
Bussolyckan utanför Alvesta där bussen blev avtvingad av vägen är intressant eftersom polisen nu vill undersöka vilka av de cirka 20 passagerarna som man kan bötfälla för att dom inte hade bälte på sig. Skulle bland dessa syndare finnas skadade vill säkert försäkringsbolagen veta detta och använda det som ursäkt för att undgå att betala ut ersättning. Kom inte och påstå annat än att Sverige är unikt tänker bussföraren där han rattar sin buss i åskregnet.


Det är lika intressant hur kollektivtrafiken engagerar människor. När någon trafikplanerare ändrar en linjesträckning kommer det många upprörda insändare från de som tycker sig drabbade av förändringen. Det slår aldrig fel. Givetvis är trafikplaneraren en klantskalle som inte fattar en smack... samma sak vareviga gång tänker vår busschafför. En annan intressant variant på engagemang är behovet av pendelparkeringar utefter linje 100 mellan Borås och Göteborg.
De som till äventyrs läser veckobreven, och det är inte alla har vår chaufför förstått, har förstått att färdtjänstupphandlingen gått i stå och att upphandlaren Borås Kommun förlorat några miljoner på det hela. Det som är intressant i denna soppan är väl att man förhoppningsvis lärt sig att författa 'vattentäta' anbudsunderlag som inte lämnar utrymme för en massa överklaganden. Dessa överklaganden innebär också att det uppstår bekymmer vid anskaffande av fordon. Huruvida dessa överklaganden är rätt eller fel vill vår förare inte spekulera i, men att det stör rythmen är helt klart....


Vår late förare såg ett TV-program om forna tiders "kollektivtrafik". Ett program om passagerarbåtar på stora insjöar. En variant på dåtida kollektivtrafik. Själv minns hans ångbåten från Göteborg till Lysekil....Det var andra tider då! och ett annat livstempo.
Samtidigt pågår det ett bråk mellan pengarna och lagen i Göteborg. Man har funnit bussar i trafik som ej åtgärdats efter så kallade flygande kontroller inom två månader. Vi en sådan flygande kontroll skulle 21 av 22 undersökta bussar fått någon typ av anmärkning - mer eller mindre allvarlig. Som vår timide chaufför ser det är detta ett resultat av att man upphandlar kollektivtrafik i konkurrens och då gäller det att snåla på allt och då menar han verkligen allt. Tydligen har det gnällts på Göteborgs Spårvägar i flera år för att man kör omkring med bussar med uppenbara fel. Förarna rapporterar fel på fel på fel utan att det händer något (och samma sak händer i de flesta större bussföretag). Även hos Spårvägen har tydligen arbetsledningen regeln att så länge det rullar får det rulla. I texten står tydligt att arbetsledarna inte lät föraren ta bussen ur trafik --- hallå eller?! I samma rapport står längre fram som svar från företagsledningen att förarna har vetorätt - är inte bussen trafiksäker skall den tas ur trafik. In your dreams - tänkte vår bussförare. Väx upp grabben och kolla in verkligheten - den förare som utnyttjar den vetorätten är arbetslös 30 sekunder senare.... Konkurrensen är så hård när det gäller anbuden att det helt enkelt inte finns utrymme för reparationer. Verkstäderna får order från företagsledningen om att endast åtgärda fel som förhindrar att bussen rullar. Man är piskad att hålla nere reparationskostnaderna. Men det var väl detta kaos man ville åstadkomma när man utsatte kollektivtrafiken för anbudsupphandling....?? muttrade gubben bakom ratten.


Och busstrejken fortsätter efter ett kortare avbrott. BUA hade tydligen inte fattat budskapet ännu.... Och att ge förarna en vettig vilotid ingick tydligen inte i BUA:s planer. Sådan är kapitalismen, otack är den fattiges lön..... gnolar föraren och glider ut från terminalen på ännu ett omlopp.



Buzznet :

Inga kommentarer: