19 juli 2008

Fredagen den 18 juli 2008

Vår käcke bussförare sitter och funderar kring arbetstider och villkor inom kollektivtrafiken och minns att man 1999 strejkade sig till en sänkning av ramtiden från 16 timmar till 13,5 timmar, som nu reducerats till 13 timmar. Han funderar på vilken sjuk hjärna som kom på att bussförare skulle jobba 16 timmar per dygn. Han funderar också på varför man helt sonika inte kräver betalt för ALL tid som han som förare är uppbunden av företaget. Fast det är väl politiskt omöjligt just nu! De delade tjänsterna är ett utmärkt sätt för bussföretagen att vältra över kostnaderna på förarna. Han delar dock uppfattning att samma regler ska gälla ALLA bussförare och att avtal ska vara konkurrensneutrala. Man skall inte ge bussföretagen chans att genom olika avtal för samma typ av arbetsuppgifter bolla med lönerna....
Vidare funderar han på att om 65-70% av kostnaden för att framföra en buss i kollektivtrafik är lönekostnad så bygger alla upphandlingar på vem som är bäst på att manipulerar med förarlönerna...För den andra alternativet skulle vara vem som är bäst på att manipulera förarnas och passagerarnas liv genom att fuska med service och underhåll....


Begreppet hålväg är i detta sammanhang intressant, funderar gubben vidare, eftersom det beskriver gamla tiders rid- och vandringsleder. Jaha undrar då vän av ordning - vart vill gubbstrutten komma nu då? Svaret är rätt enkelt, och svårt. Dagens kollektivtrafik utanför städerna är på många håll ineffektiv. På många ställen går det olika typer av transporter till samma ort/utefter samma sträcka som borde kunna samordnas till en transport med ett för ändamålet lämpligt fordon. Med andra ord borde man kunna samordna en massa mindre och ofta kostsamma transporter till ett fordon som utför både ren personbefordran + en antal andra uppdrag beroende på vart i landet det sker. De mesta i tankevärlden just nu tycks enbart vara låst till "miljövänliga" fordon som då per automatik kan utföra oändligt massa transporter utan att påverka miljön...Vår miljövänliga chaufför tror att detta tankesätt är helt felaktigt... Han tror mer på ett (1) miljövänligt fordon som kan utföra flera arbetsuppgifter under tiden det kör utefter någon typ av färdväg som mycket väl kan skapas utefter aktuella behov. Ring en buss kan vara ett sådant urval.
Nu undrar vår förare om det finns fler som har idéer som kan utveckla kollektivtrafiken utanför städerna... och rent av vända en negativ landsbygdsutveckling till något positivt. På fackspråk kallas det produktutveckling....sa gubben halvhögt för sig själv. I så fall är det bara att skicka ett mejl till mrbanco@gmail.com så får gubben veta om just Du har några bra idéer.
Som av en händelse får vår förare syn på en insändare i en svensk dagstidning. Skribenten undrar hur man får tag i tidtabeller för tätortstrafiken eftersom dom tydligen enbart finns i just tätorten och dit gick det ytterst sällan någon buss och skribenten hade av Västtrafik ej heller fått någon tidtabell för bus bussarna gick där denne bodde. Chauffören undrade lite eftertänksamt om man glömt sätta upp en tidtabell på hållplatsen????


I detta sammanhang kan det vara värt att muttra några ord om uniformer muttrade föraren...dessvärre visar undersökningar att snygg personal i snygga uniformer inte ger mer klirr i kassan, men en enhetlig uniform för hela verksamheten med tydliga logos ger ett propert intryck. Gubben har just fått se ett annat stort bussföretags enhetliga uniformer och tyckte att det såg både snyggt och trevligt ut och det var ingen tvekan om att just han var herre på just den täppan. Och det är så det skall vara. Skulle se ut det om den uniformerade polisen fick klä sig lite som dom tyckte....
Sedan får poliser inte maska i jobbet heller, men hur fan skall man komma åt sådant. Har man en missnöjd kår så har man....


Följ med på en tur med linje 302 från Älvsered till Svenljunga så förstår ni vad vår förare menar med landsbygdsavveckling. Du startar vid ett nedlagt centrum där den fina kiosken är stängd sedan flera år, hotellet är nedlagt och varuhuset har krympt rejält. Banken och posten har sedan länge övergett orten och Du kanske kan se vart den gamla Radio- och TV-affären låg, med andra ord ett samhälle i avveckling. Du startar din resa norrut genom att svänga till höger vid en nedsliten ICA-butik som aldrig kommer att klara ett generationsskifte och siktar på Mjöbäck. I Mjöbäck är affären ännu kvar och till och med något utökad men all annan samhällsservice är borta, till och med barnmorskan har övergett byn. Du kan självklart bara tanka 95 oktan på affärens bensinstation. Miljöbränslen har inte nått ut till landsbygden där dom verkligen skulle behövas. Mjöbäck står och faller med träindustrin som hela tiden krympt sin kostym. Det skrämmande med Mjöbäck är att det är en gammal skjutsplats och att en gång i tiden passerade järnvägen orten - den stod klar 1899 och idag är det tveksamt om Du ens hittar resterna av den. Men låt oss dra vidare längs det gamla järnvägsspåret till Överlida. Här är det verkligen dött. Visserligen finns banken kvar, men det är en tidsfråga innan den kastar in handduken. Livsmedelsaffären är borta, hotellet går på kryckor och den stolta affärsgatan gapar med tomma skyltfönster. Vart järnvägen gick kan Du inte ens ana! Tyvärr är samhällets storhetstid förpassad till historien. Överlida Industri & Hantverksmuseum skildrar bygdens överlevnadskamp. Med järnvägens avveckling började samhällets avveckling. Den gamla textilorten har inte klarat utvecklingen - tyvärr! Så låt oss köra vidare till Holsljunga. Hållplatsen ligger utanför Holsljunga Kommuns kommunalhus...även här har all tänkbar samhällsservice sedan länge tagit bort sin skyddande hand och jag undrar hur länge affären orkar hålla ut...?



Axelfors anno 1924....




Samma Axelfors anno 1959




Vi styr vidare mot Axelfors, och det är säkrast att hålla 50 km/tim genom samhället för annars upptäcker man aldrig att det finns... och här är det stendött. All verksamhet har försvunnit. Affären, charkuteristen, syfabriken, järnvägen, tappen, bilverkstaden ...ja allt helt enkelt .. som sagt stendött. Sedan har Du raksträckan upp till Svenljunga eftersom bussen inte längre går via Örsås. Jag som Du redan gissat är där lika dött. Skolorna är borta, affären är borta, tappen och bilverkstaden lika så...Stendött.. ingen idé att köra buss den vägen eller hur (visst bor det folk där men där finns ju ingen samhällsservice där och skolorna är nedlagda så varför skall bussen gå där? Trots att där finns resenärer...)!


Så var det några svängar på det svenska övervakningssamhället igen. Dels kunde vår chaufför läsa i senaste veckobrevet att det är hur enkelt som helst att övervaka förarna. Det står där svart på vitt och med en viss skadeglädje vill gubben påstå. Det kallas visst för realtidssystem. Nästa steg är väl att systemet kör självt. Däremot håller vår chaufför absolut inte med trafikchefen i hans kritik om att förare inte inväntat sin avlösning. Är arbetspasset slut så är det slut och då är det trafikchefen och hans medhjälpares jobb att se till att det står en avlösare på plats och att det finns reserver om någon inte dyker upp i tid - det är inte förarens skyldighet. Om snålheten bedrar visheten får nog trafikledningen ändra SINA arbetsrutiner och inte lasta över det på förarkåren. En annan sida av övervakningssystemet är skattemyndigheternas övervakning av svenska medborgares tillgångar. Detta med deklarationer verkar lite löjligt faktiskt - skatteverket har ju redan stenkoll....Föraren skrattar högt åt den årliga charaden....i maj!


Och till slut en "lånad" historia. En alkis lämnar fram ett flott silverfärgat visakort och säger: Jag har tyvärr inga kontanter. Föraren svarar vänligt: Tyvärr kan vi inte ta emot kort på denna linjen. Alkisen tittar bedjande på föraren. Okey Du får åka med mig, men det sker på egen risk - kommer det en kontrollant blir det 1200:-- i böter. Spelar ingen roll jag är redan skyldig staten någon miljon eller så....
En ouppfostrad yngling försöker skrämma livet ur bussföraren genom att låtsas hoppa ut framför bussen. Föraren meddelar lugnt att det där funkar mycket bättre framför ett tåg.


Eftersom det finns ett behov av busschaufförer är det enkelt för arbetsförmedlingen att övertala de arbetssökande, många av dom invandrare, att gå yrkesförarutbildning Konsekvensen blir att många av dem som söker sig till yrket inte är motiverade och därför inte gör ett bra jobb. Omsättningen på bussförare i till exempel Malmöregionen är hög. En del bussförare är rätt stökiga eftersom dom är helt omotiverade. Är dom då dessutom timanställda blir det verkliga problem. De lokala facket kräver en större andel fast anställda och motiverade förare som dessutom får en ordnad ekonomi - men det är inte företagen intresserade av....
Kan man tänka sig att stadsbussarna i Trelleborg startade redan 1922..87 år är en aktningsvärd ålder....




Buzznet :

Inga kommentarer: