31 juli 2008

Onsdagen den 30 juli anno 2008


Vår vänliga bussförare funderar förbryllad på hur en så kallad folkhälsominister skall kunna "göra något åt skilsmässofrekvensen i Sverige". Det är säkert en bra fråga att grunna på i dessa Pride-tider. En annan fråga att fundera över är vad som skulle hända om man i den svenska riksdagen plötsligt gick över till t ex Tornedalsfinska eller roman chid som är officiella minoritetsspråk (Svenskan är inget officiellt språk - faktiskt!)
Fast den konstigaste frågan måste ändå bli hur det år 2008 kan vara en överraskning att det finns så många 40-talister. Rimligen borde det varit känt i drygt 60 år... Att dessa 40-talister bidragit med - inte en och inte två men tre och fyra insättningar per månad i det svenska pensionssystemet vet alla som föddes på 40 talet. Och vad blir belöningen för denna sparnit? Jo dessa 40-talister är inte kostnadseffektiva, ni får inte gå i pension och arbetsmarknaden behöver er inte heller. Ni är bara överflödiga!
Det är väl i detta läget man börjar grunna lite på vart gränsen till bedrägeri går.
Om vår förare som enskild medborgare försöker blåsa staten på skatt jagar man honom med blåslampa .... men när samma stat blåser vår chaufför...då är det helt i sin ordning.


Den kollektivtrafik som förekommer i kommuner som Svenljunga & Tranemo (som exempel) skulle må bäst om den omvandlades till ren skolbusstrafik. På så skulle kommunerna spara massor av pengar. Det behövdes bara några svängar på morgonen och några på eftermiddagen och så var det klart. Har man studielov eller nån annan aktivitet krymper man trafiken den dagen och sparar ytterligare några kronor - man blir kostnadseffektiv. Kommuninnevånarna kommer garanterat inte att märka skillnaden....dom åker bil. Skoleleverna kommer att uppskatta att trafiken är mer anpassad till deras skolschema och att man slipper onödig dötid.
Sedan är det naturligtvis kostnadseffektivt att låta Arriva, Orusttrafiken, Connex eller någon annan stor aktör med finansiella muskler sköta den lilla trafik som behövs. Det är ju löjligt med alla dessa lokala bussbolag som lägger in självmordsanbud bara för att få finnas till några år ytterligare i en krympande landsbygd. Det finns naturligt ingen framtid för lokala trafikföretag. Mest logiskt vore att Västtrafik både är regionhuvudman och i egen regi skötte ALL kollektivtrafik inom regionen. Då slapp vi alla kostsamma mellanhänder. Alla miljöförstörande och kostnadsineffektiva omlackning av bussar efter varje upphandling och alla friställda chaufförer.
För landsbygden behöver bevisligen ingen kollektivtrafik...det är aldrig några som åker (förutom skolelever). Landsbygden kräver enbart en viss personförflyttning av skolpliktiga till närmaste stad..skolorna på landsbygden är icke kostnadseffektiva. Med stigande bränslepriser blir persontransporter allt mer kostsamma och då kan man inte åka runt med nästan tomma bussar hela dagarna och dessutom är det skittråkigt som vår trevliga chaufför konstaterat ett flertal gånger.
Till nästa upphandling skall man dessutom ha handikappvänliga låggolvbussar - dvs bussar utan fjädring och på så sätt skapa handikappade fd busschaufförer. För vägnätet i 7härad är definitivt inte anpassat till den fordonstypen konstaterar föraren eftertänksamt. Förvisso skulle det gå att skapa fordon som klarar både att vara anpassade till rätt många typer av handikapp och vara förarvänliga, men vem vill betala för det - det är helt enkelt inte kostnadseffektivt.




Buzznet :

Inga kommentarer: