18 juli 2008

Torsdagen den 17 juli 2008


Vår bussförare kliar sig i huvudet och undrar lite vad som egentligen hände? 11 timmars dygnsvila för linjer kortare än 50 km. Dock med undantag för dagkommenderade förare, vid övertidsarbete och schemabyte. En 1/2 timmas kortare ramtid för linjer kortare än 50 km. Dock med undantag för upphandlad skoltrafik. Behovsanställning konverteras som allmän visstidsanställning vilket ger ökad anställningstrygghet. Med en skillnad på 30 minuter i ramtid kommer det i fortsättningen att köra omkring en massa utsövda bussförare - om man nu inte råkar tillhöra undantagen (vilket man lätt misstänker att majoriteten gör). Vad var det som hände??? Gubben har ännu inte fattat turerna.


Shopping som nöje! Sommartorsdagarna i Borås fortsätter att vara succé och det är jättekul tycker vår vänlige bussförare. Då och först då blir det fart på resandet på våra regionlinjer. Det vore trevligt om även orterna utanför centralorten kunde ordna med lite publikknipande arrangemang under sommarperioden för att få lite fart på livet utanför städerna. Fast när vår timide bussförare får ett mobiltelefonsamtal från trafikledningen som direkt beordrar honom att åsidosätta trafiklagstiftning och transportsäkerhet genom att överlasta bussen, om så krävs, tycker han att den trafikledaren nog skall sättas på ett annat jobb. Gubben minns en trafikledare vid Askimsbadet utanför Göteborg som på 1980-talet lastade bussen full till framrutan. Då hade gubben loggat ut och sagt till trafikledaren att nu var det hans tur att köra... Passagerarantalet hade snabbt justerats till det lagliga och reservbussar hade kallats in...Det är faktiskt föraren som bestämmer i en buss. Vid ett annat tillfälle på 1970-talet minns han en ung nyutbildad trafikledare som på Wieselgrensplatsen hade körtekniska synpunkter och då vår chaffis tyckte att grabben skulle demonstrera vad han menade visade det sig att han inte ens kunde och fick köra buss. Då tyckte gubben att han skulle tänka sig för innan han gav körråd.


Som konspirationsexpert funderar den gamle chauffören på hur länge amerikanska oljeintressen skall tillåtas skapa sådan oreda i producentländerna så att råoljepriset hela tiden stiger. Dessa herrar tjänar naturligtvis enorma belopp på dessa åtgärder.
Dessa giriga herrars beteende leder till att våra svenska skolbarn får sämre skolmat eftersom de stigande transportkostnaderna driver upp livsmedelspriserna. Kommunerna vill och kan nog inte lägga till mer pengar för deras egna innevånare drabbas också av stigande transportkostnader och därmed sjunkande skattekraft.


Det är helt klart skillnad på de förare som är depåanställda och de som skickas ut från Borås. Gubben sitter och funderar vid ändhållplatsen. Inte för att han tror att den ena sorten kör bättre - nej där är det säkert ingen skillnad - men det är stor skillnad i rutiner, sätt att tänka, lokalkännedom och så vidare. Det är tur att man kommer tidigt till arbetsplatsen så att man hinner städa ur bussen innan man skall åka. Det är inte kul att dra iväg med en skitig buss. Sedan undrar föraren lite försynt vem som lagt en massa dagstidningar bland returflaskorna? Det tog en stund att rensa upp där! Och vem triggade igång inbrottslarmet? Väcka folk som sover skönt så brutalt! Att sedan byta trasiga lampor - faller under olika tänkesätt - depåföraren hämtar en lampa och byter - den andre skriver i bästa fall en felrapport.


Men det har varit fina dagar att köra buss konstaterar den naturromantiska föraren. Massor att fina blommor i dikeskanterna där han glider fram mellan gröna åkrar. Harpaltar som gör sina första trevande utflykter, rävungar som är på upptäcktsfärd, rådjurskid som försöker hänga med morsan och en och annan älg som är ute och fingår. Det gäller att ha ögonen öppna för vips är det fågelungar på vägbanan. En härligt sommrig miljö att glida runt i med 15 meter buss. Och allt som ofta hittar man passagerare som somnat under glidarturerna och som med varlig hand måste väckas...
Vår förare gillar dock inte det senaste greppet i övervakningssamhällets strävan efter full kontroll - polisen skall ha tillgång till alla recept som Du har fått utskrivna - självklart av ren välvilja och enbart för Din egen rättssäkerhets skull (om Du nu tror på sådant dravel).



Buzznet :

Inga kommentarer: