02 juli 2008

Onsdagen den 2 Juli 2008


Morgonsolen orkar knappt titta fram i morgondimman när bussen brötar iväg mor staden. Endast en passagerare är med från start, men dom kommer att bli fler utefter vägen. Bussföraren sitter och funderar, han fick ta skeden i vacker hand och betala ett digitalt färdskrivarkort ur egen ficka. Lite knepigt kändes det, men vad gör man inte för att upprätthålla myten om ett bristyrke tänker han i sin ensamhet.
Färden går mellan gröna ängar på en hyggligt rak asfalterad väg med hållplatser som ligger ungefär 6 km från varandra.


Detta med demokrati är oerhört svårt och något som sannerligen inte är en självklarhet filosoferar chauffören och kisar in i dimman och undviker försiktigt att köra på ett rådjur med kid. R Mogabe är den senaste i raden av diktatorer som utövar diktatur på en hög och blodig nivå. Turerna i detta grymma land har varit många och grannländerna har tydligen dragit ekonomisk nytta av situationen i Zimbawe för någon annan förklaring finns knappast till att man låter landet förblöda utan att ingripa sitter han bakom ratten och klurar ut. I Italien demonstreras samtidigt en annan variant på maktmissbruk i och med att Silvio Berlusconi får åtalsimunitet. Har man bara en tillräckligt tjock plånbok och inget samvetet - är allt möjligt! Tycker man sig dessutom stå utanför lagen blir det lite problem, tänker vår bussförare medan han styr in på en slinga genom en slumrande liten ort som mist all samhällsservice.


I vår egen lilla nationalstat har inriktningen och synen på medborgarna ändrats rejält. Var och en får väl ta ställning till om det är till det bättre eller sämre! Föraren gissar att det till stora delar är en plånboksfråga - ju större peng man själv förfogar över ju bättre tycker man det blivit och ju mindre peng man kan handla för ju sämre har det blivit. Han noterar att mer eller mindre sjuka personer nu är allmänt villebråde. Samma sak gäller för de som lämnat arbetslivet och gått i pension - på dessa individer är det allmän jaktsäsong. Skit också tänker han, för han har inte så långt kvar till pension han heller. Vad det gäller de som blivit utslitna i arbetslivet och som betraktas som handelsvara så har FörsäkringsKassan dessvärre ännu inte nedlagt tillräckligt många individer och därför laddar man nu om med skarpare ammunition. Vår timide busschaufför funderar på att köpa aktier i begravningsbranschen - den kommer att bli otroligt lönsam i framtiden. Att sedan Världens Bästa Regering hoppar över nyfödd-barn-ungdom-utbildningsbiten och importerar arbetsklara individer innebär att man slipper olönsamma investeringar. Det föds ändå på tok för lite barn i detta landet så det är lika bra att skippa den biten. Sedan blir chauffören rätt nedstämd när han tänker på en kär vän som avled idag... världen är aldrig rättvis. Minst 20 år för tidigt och på sin födelsedag. Mycket deprimerande.


HitlerTyskland fraktade folk i godsvagnar på sin tid och vi är väl på god väg åt samma håll funderar bussföraren vidare medan han närmar sig staden. Flytta boskapen till platser där det finns bete. Ryck upp hela familjer och tvångsförflytta dom om någon i familjen blir arbetslös eller bedöms ha ett rudiment av arbetsförmåga. Han tycker sig känna igen samma ide från andra områden med etnisk rensning. Det är väl ytterst tveksamt om arbetsmarknaden vill ha skadeskjutna individer, men de samhällsägda företagen kanske kan bli mottagare. Rycker Du upp en hel familj från tex Tranemo och tvångsförflyttar den till Västerås frigörs jobb i Tranemo som någon annan kan tvångsförflyttas till, fast då blir ju de övriga familjemedlemmarna tvångsförflyttade till nån annan plats ---- är det tid att glömma det där snacket om familj över huvudtaget? Just nu skall visst Tidaholm tömmas på arbetskraft medelst tvångsförflyttning, eftersom Volvos uppsägningar givetvis påverkar alla dess underentreprenörer. Han vänder vid stadens resecentrum och påbörjar sin färd tillbaka mot den mindre orten..Han får inte speciellt många resenärer med sig.


Att personal = anställda är en handelsvara - vilken som helst, hade gubben som kör redan läsa i gamla böcker om ekonomi. Man skulle i princip tillämpa samma avskrivningsregler som vid inköp av maskiner eller bussar. Ett av skälen till att marknaden för bemanningsföretag blomstar som den gör är just att personal är en handelsvara. Man köper och säljer människors arbetsförmåga. Det är en växande marknad med idag cirka 42000 årsanställda som syns och lika många som inte syns. Herregud, tänker vår vänlige rattvändare, alltså rör det sig om bortåt 100.000 individer. Vi är på väg mot en delad arbetsmarknad och detta märks väldigt tydligt även inom busskörarbranschen, reflekterar han. Många bussföretag har en liten kärna med "fast" anställda och resten är timanställda, projektanställda, intermitentanställda och allt man nu hittar på. Ett problem som skatteverket och facken då ställs inför är arbetskraft som på olika sätt hamnar utanför deras kontroll. Saker som sker utanför maktens kontroll är aldrig populära. Hum - behovet av att kunna kontrollera bloggarna växer för makten vill inte ha ett okontrollerbara informationsflöden eller ta behovet av att läsa och kontrollera andras post...Jaja FRA-lagen men även den så omhuldade fria rörligheten inom EU har blivit ett problem - för tullen. Vår chaufför är så naiv så han trodde tullarna mellan EU-länderna skulle avskaffas! I Romfördraget från 1957 står det nått om fyra friheter - nämligen frihet för personer, varor, tjänster och kapital att fritt röra sig inom EU, men det var kanske inte så smart trots allt funderar föraren medan han passerar skolan med sänkt hastighet.
I en Stockholmstidning annonserar facket med en helsida: Oacceptabla arbetsvillkor gör att bussarna står stilla idag....Föraren tycker att det verkar rena medeltiden...I majoriteten av alla jobb är arbetstiden 8 timmar om dagen + rast = 9 timmar ramtid. Varför skall då en bussförare stå till förfogande i 13 timmar? Obegripligt! En industriarbetare som jobbar skift måndag till fredag har 35 timmars arbetsvecka, vanligtvis 5 dagar ena veckan och 4 dagar veckan därpå. En bussförare som jobbar skift har INGEN kompensation för detta, och inte heller för att ALLA helger ingår i hans arbetsschema. Jupp världen är långt ifrån rättvis tänker busschauffören och kör in på en bussterminal intill en större blomstermarknad...samtrafik var det visst ja...






Buzznet :

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ställ dig för faaaaaan på en fabrik då, om det nu är så besvärligt med din arbetstid.
Men du glömde att busförare ibland kan vara lediga 3-4 dgr i sträck p.g a sin arbetstid.
Mig veterligen har ni bussförare inte 40 timmarsvecka, det är väl snara ngn stans vid 16.37 timmar?
Har du blivit så feg nu också att det inte längre går att öppet kritisera dig, utan att det måste gå via din "censur"?
Djävla fegis!!!!
/Z

Jöran Spångberg sa...

Det är nog tur att /Z är så illa informerad om verkligheten som han är... Jag misstänker att han inte ens förstått vad busstrejken handlar om..
Vad det gäller 'cencur' så är det ett bra sätt att leka "åsiktsdiktator"...