22 juli 2008

Tisdagen den 22 juli 2008


Han satt där och grunnade på allt som hänt under dagen och alla trevliga passagerare han träffat vår fryntlige chaufför då det slog honom - tänk så många trevliga förare från Borås Depå som upprätthåller trafiken i både Tranemo och Svenljunga. Dom har fått internutbildning i linjekunskap för i stort sett HELA BLABs linjenät och visst är väl de jättebra eller????
Vad händer då med vår trevlige rattvändare och hans kollegor den dagen BLAB eventuellt förlorar trafiken i Svenljunga & Tranemo? Gubben funderar vidare, BL har aldrig erbjudit dessa förare annan linjekunskap så den rätt så logiska slutsatsen torde bli att BL helt enkelt dumpar dom. Dom är ju anställda på ett arbetsställe som upphör att existera om man förlorar upphandlingen och garageplatser och kontor är redan uppsagda. Alltså är det tack och adjö och trevligt att ni ville köra för oss dessa 8 år - men nu är det sluttttt!


Sedan dök det ur tomma intet upp en annan frågeställning! Går bussen varje dag för att allmänheten skall kunna åka med den eller går den bara för att förarna skall ha ett jobb? Är passagerarna bara ett nödvändigt ont i en skattefinansierad verksamhet... sug på den säger vår funderande chaufför och gick till sängs för imorgon är också en dag....




Technorati :

2 kommentarer:

Svemicke sa...

Det är väl så att även ni måste erbjudas jobb på annan depå inom företaget om BL förlorar trafiken i Kinds härad. Ni har ju era anställningsår tillgodo och skall företaget varsla folk för upöpsägning bör det bli de som inte varit anställda lika länge som Dig och Dina kollegor. Sedan är det ju upp till er att acceptera erbjudandet eller kanske ta jobb hos det bolag som vinner den aktuella trafiken. Nog inte så stor anledning till panik. Inte än i alla fall.

Jöran Spångberg sa...

Allt sammantaget så ser prognosen inte så lysande ut i alla fall. För om man hade haft planer på att behålla oss hade man redan på ett tidigt stadium gjort oss användbara, men nu utbildar man nykomlingar istället.
Dessvärre hyser jag inget större hopp på den punkten.
Sant är väl möjligen att en ny entreprenör behöver lokalt förankrade chaufförer.