12 juli 2008

Lördagen den 12 juli 2008


Miljöbilar och miljöbussar tänkte busschauffören trött. Vem är det dom försöker lura? Hur miljövänlig är tillverkningen av dessa produkter? Att sedan döpa det till miljöfordon är rätt så knäppt kan man tycka. Men man är ständigt ute för att luras på ett eller annat sätt.
Det skall bli oerhört intressant och se om den nuvarande busstrejken verkligen leder fram till målet - det verkliga målet vill säga, nämligen vettiga arbetstider. Det går inte att köpa riktigt allt här i världen för pengar och jag vet ingen annan bransch som har 13.5 timmars arbetsdag, där Du förväntas vara lika pigg och uppmärksam efter 13,5 timmars som Du var när Du anlände till jobbet. Att sedan den käre arbetsgivare bara vill låta Dig vara ledig 9 timmar per dygn gör inte situationen bättre. Med lite restid och lite intag av mat och en pratstund med hustrun blir det knappt tid över till sömn. Så att sätta ribban vid 11 timmars ledighet gör stor skillnad. 11 timmars dygnsfrihet innebär dessutom att arbetsdagen "bara" blir 13 timmar, alltså en förbättring med en halv timma. Inte illa när en vanlig kontorsslav börjar gnälla redan efter 8 timmar och då har Du 5 timmar kvar. Det fattas faktiskt bara 3 timmar till att Du gör två (2) normala arbetspass i sträck... och det är faktiskt just detta som den nu pågående konflikten handlar om. Rätten till vilotid för busschaufförer! Fast det verkar inte riktigt gått hem hos alla, muttrar vår förare lite surt!


Så en liten 'follow up' när det gäller trafikfarliga bussar. Ämnet har varit föremål för ledarsidorna och en sida av saken som togs upp var förarcoaching. Du skall sitta och le och vara trevlig och förklara att detta visst inte är en rullande skrothög. Visserligen har ABS-systemet knapp fungerat sedan bussen var ny och visst lyser de flesta så kallade varningslampor konstant och visst läcker det både olja, diesel och kylvatten - men det har det alltid gjort så det får väl betraktas som normalt. Hur ser då ledarsidornas lösning ut? Västtrafik säger upp avtalet (och sluter ett nytt dyrare avtal där det finns pengar till vagnvård) och gör sedan vad då...? - den biten hade ledarskribenterna hoppat över av någon anledning.
Nu vill vår timide chaufför också gratulera alla som i insändare upptäckt att AC-systemen i en mängd bussar inte fungerar - visserligen förväxlar de flesta som klagar Västtrafik med den verkliga utföraren men det är mest en formsak, det som är intressant att temperaturregleringen inuti fordonen faller under samma kategori som resterande vagnunderhåll...typ ABS med mera....samt att det inte bara är ett enskilt bussbolag som sitter i den sitsen utan att ALLA bolagen har samma problem - kopplat till hur upphandlingar av kollektivtrafiken. Alltså är det rätt så lätt att slå fast att det finns ett gravt systemfel i hela upphandlingsprocessen. I detta skedet inträder Världens Bästa Regering och tror att det blir ännu bättre med ännu vassare konkurrens. Det betyder alltså ännu fler rullande skrothögar - att också tågen drabbas av kostnadsbesparingar på underhållet och så vidare....En hård konkurrens är den fattiges bästa vän (och i vårt fall förarnas värsta fiende).


Finns det tankesmedjor för bussförare? Faktum är att det finns tankesmedjor för rätt mycket här i Sverige så varför skulle det inte finnas en som tänker och kommer med idéer runt en viss yrkesgrupp? Nu hörde vår chaufför någon muttra facket...och i detta läget blir hans reflektionen att mediabevakningen av bussförarstrejken är rätt så dålig medan bevakningen då sjuksköterskorna strejkade var en helt annan och att det speglar också samhällets syn på olika yrkesgruppers betydelse i maskineriet och fackets ansträngningar att få till ett juste avtal.


Som pensionär har vi framtiden bakom oss vilket vår nuvarande stadsminister lever högt på. Hans regering har nämligen inte råd att betala ut pension till pensionärerna så dom får snällt jobba ihop till sin egen pension en gång till. Undrar just vilken gång i ordningen vi betalar till vår egen pension? Fjärde eller femte tror jag. Fast ibland kan det tydligen gå rejält snett också. Om man nu råkar vara 64 år och vill köpa cigg och glömt legget hemma blir det givetvis inga cigg....Du skulle ju kunna var under 18 eller hur! Och är man 87-årig dam utan legg blir det ingen öl för dagens kassapersonal kan nämligen inte se skillnad på en 87 årig pensionär och en 18 åring...


Våra kvällstidningsdrakar gör verkligen allt för folknykterheten. Ny gör man ogenerat reklam för lådviner. Allt för lösnummerförsäljningen... Nåja tiderna förändras. Det var inte så många år sedan det var förbjudet att göra reklam för alkohol och tobak funderar vår förare.




Technorati :

Inga kommentarer: