04 juli 2008

Fredagen den 4 juni 2008


Vår vän busschauffören satt i sitt resecentrum och drack varm härlig choklad och smaskade på en kanelbulle medan han väntade på nästa avgångstid. Han funderade lite över ett märkligt telefonsamtal han fått! Varför gick all post till hans depå via en annan depå som låg längre bort än hans egen? Och varför fastnade all post alltid på den där andra depån....? Det blev en hel hoper obesvarade frågor för vår busskörande vän.
Ungefär samtidigt blir han varse att Svensk Kassaservice försvinner för gott samt att lantbrevbärarna inte längre tar emot räkningar och sådant och han tänker på alla äldre som inte kan ta sig någonstans och som nu kommer att få ett helvete med en massa obetalda räkningar. Han flinar till och funderar på vad som skulle hända om lantbrevbärarna upphörde helt så att inga räkningar delades ut på landsbygden? Önsketänkande konstaterade han.
Han tittade ut genom de stora fönstren och beklagade alla något äldre damer som försökte se ut som tonåringar - snyggt var det minsann inte. Så mindes han orden en kollega hade fällt en stund innan nere på bussplattan: "Han höll vad han lovade och det han sagt kunde man lita på!" Det var eftermälet över den avgående trafikchefen och han minns också ord som minns hur det var innan och hur det blev....och vår timide bussförare mindes både det ena och det andra. Somt var bra somt var mindre bra.
För andra är avståndet mellan det man säger och det man de facto gör milsvitt. Då är det skillnad tänker farbror bussförare.


Att man skulle få böter för att man lättar på trycket i naturen låter inget vidare för oss som jobbar på depå tänkte föraren där han bläddrade i morgontidningen. Vi har ju inga alternativ! Trots fagert tal i både tal och skrift finnes icke en enda bekvämlighetsanläggning utefter linjerna och den som fanns på stationen intill depån hade man stängt. Gubben ruskar på huvudet och undrar tyst för sig själv om man kan skicka räkningen till facket eller företaget?
När han en stund senare försökte ringa till trafikledningen blev det tvärstopp.... hade dom kafferast eller vad? Hade han inte fått kontakt med trafikledningen inom 60 sekunder när han jobbade i Göteborg hade det utlöst katastroflarm! Men det är sant muttrade han - det är jätteskillnad mellan Borås och Göteborg och då är det inte till Borås fördel.


Äldre sorteras ut - eftersom förtidspensionering i stor skala skulle bli ett av västeuropas viktigaste sätt att reglera tillgång och efterfrågan på arbetskraft. Så gick tankegångarna 1993 kom vår bussförare ihåg från en av många kurser om EU som han deltagit i och sedermera hållit på den tiden. Hur blev då verkligheten?! Idag är förtidspensioneringar förbjudet och pensionering vid 67 års ålder diskutabelt...nu ska alla jobba tills dom upphör att andas och inte ligga staten till last. Det har med andra ord hänt en massa saker på 15 år som totalt förändrat läget resonerar gubben... fast i hans värld hade det knappast hänt så markant mycket....Han noterar dock att A-kassorna förlorar mellan 11.000 & 14.000 medlemmar per månad. Socialtjänsten kommer att få det hett om öronen längre fram konstaterar chauffören.



Har Du drivkraften? Så börjar en annons som bussföraren plötsligt får ögonen på, men den handlar inte om någon som söker bussförare. Han minns inte att han någonsin sett en sådan annons, men denna handlade om ett företag som sökte en tekniker för busshyttutveckling. Han var tvungen att läsa ordet flera gånger, busshyttutveckling. Men sedan läser han med viss avund om damen som bytte från busschaufför till fotterapeut, och då till den medicinska fotvården. De sker alltså en viss omsättning på bussförare och trots det ser man aldrig någon som annonserar efter bussförare. En annan minst lika märklig uppgift hittade vår chaufför när han tittade lite nyfiket på det så kallade KOLLA-projektet där det finns ett delprojekt som går ut på att öka tillgängligheten till hållplatser för handikappade - sedan rykte det till i mungiporna och han mumlade leende för sig själv "dom kunde börja med att snöröja dom vintertid".


Busstrejken har i sanning fött märkliga slutsatser och det har knappast varit till fördel för de strejkande bussförarna. Vår förare rynkar misslynt på pannan och konstaterar att det mest märkliga olägenheter ser dagens ljus bara för att en 'osynlig yrkeskår' gör sig synlig. Hur ändå in i h3lve3 kan dom med att strejka mitt i turistsäsongen, har dom inget hut i kroppen? Många turistmål nås bara per buss???? Plötslig dyker det upp en fullständigt okänd yrkesgrupp och gör livet surt för vanligt folk.


Det talas mycket om skivdöd och att alla stjäl musik via internet som därför kräver speciell övervakning för att spåra dessa nesliga internettjuvar. Det som då är lite egendomligt är att försäljningen av CD-skivor via samma Internet stadigt ökar, men om alla hela tiden stjäl musik hur i hela fridens trumpeter kan då försäljningen av musik på CD öka? Kan det vara så att sanningen är en helt annan och att motiven är helt andra än lite stulen musik på nätet....Storebror ser Dig..




Buzznet :

4 kommentarer:

Anonym sa...

Använd toaletten som ni har på bussen.
Men det är klart, det går ju inte.
Då måste den ju tömmas förr eller senare, det är väl därför toa alltid är låst eller ur funktion på dom bussarna som går från Svenljunga.

Jöran Spångberg sa...

Tyvärr har man inte ordnat med möjligheter att tömma toaletten vid vår depå. Det hade självklart varit en stor fördel...

Svemicke sa...

Är linjerna till och från Kinds härad från Borås över huvudtaget upphandlade så att de ska inneha toaletter på bussarna? Då är det väl i så fall en plikt från företaget att se till så att toaletterna kan tömmas? Då borde ej heller vagnarna 213-227 få rulla på dessa linjer.

Jöran Spångberg sa...

För det första:
Ja i upphandlingen står det att det bl a skall finns WC på bussarna. Det har genom åren rullat åtskilliga vagnar utan WC på dessa linjer! Och nej det har aldrig ordnats någon tömning av WC på Svenljunga Depå.
För det andra:
Nej företaget har inte ordnat schemalagda pauser på plats med tillgång till toalett. Man har hela tiden hyllat principen att avikelser från pausreglerna kan ske efter lokal överenskommelse och de fackliga representanterna har aldrig sett till förarnas bästa.