14 juli 2008

Måndagen den 14 juli 2008


Alla som har synpunkter på FRA-lagen och framför allt dess konsekvenser borde verkligen sätta sig ner och titta på en film som heter ENEMY OF THE STATE. Will Smith & Gene Hackman är huvudfigurer. Handlingen är inte den absolut vassaste, men filmen speglar och illustrerar på ett övertydligt sätt det övervakningssamhälle som våra kära politiker så gärna vill skapa för att hålla koll på oss innevånare. FRA-lagen är för övrigt bara ett sätt att legalisera det som redan pågått i många långa år. När det poppar upp brukar det kallas för överskottsinformation från annan verksamhet.
Faktum är att kyrkan redan är förbrukad som medborgarkontroll och att fackföreningarnas kontroll över medborgarna inte längre är den bästa. Nu gäller det att snabbt skapa nya kontrollinstrument innan medborgarna själva tar kontroll. Du tror att Du har kontroll? Glöm det.
Du kanske läste en rubrik i stil med att kamror kan stoppa självmord i häktet och Du tyckte det lät positivt. Och om det hade stått att kamror kan stoppa våldtäkt i sängkammaren eller att kameror kan förhindra snusket på WC tycker Du också att det låter samhällsnyttigt eller hur?
Ett annat exempel på så kallad positiv övervakning sker på stadsbussarna i Borås...Där trafikledningen nu kan övervaka vilka bussar som har sitt realtidssystem inkopplat och vilka som har det urkopplat. Självklart sker detta för förarnas bästa... självklart. Jag hoppas att hörselskydd införs för att skona förarnas hörsel mot ut-tjatning.... Man måste tänka på den psykosociala hälsan.


Världens Bästa Regering skall nu föra Sverige in i en ny tid där pensionärer inte längre finns. Att kasta ut folk från arbetsmarknaden via kollektivavtal bara för att dom firat sin 63 eller 67 födelsedag är otidsenligt. Nu är det alltså arbetslinjen som gäller i alla situationer och då kan man inte låta seniorbefolkningen maska och få bidrag för att göra ingenting. Förvissa har dom bidragit till pensionssystemet 2 till 3 gånger -- än sen -- nu är det arbetslinjen som gäller. Hur löd det gamla valspråket: Arbeit macht frei. Det lär ha stått över vissa ingångar en gång i tiden. Ibland känns det som om tiden stod still.


Bua som är de privata bussarbetsgivarnas intresseorganisation har helt anslutit sig till arbetslinjen i alla dess delar. Bussförare skall helst jobba mer än 13,5 timmar per dygn och varför skall dom överhuvudtaget ha fridagar? Och om dom nu skall ha fridagar så skall det ta mig fan vara så få som möjligt. 4:1 systemet är nog lite väl generöst. Nu sprider sig strejken till Skåne....och det kommer att bli synd om cirka 100.000 resenärer men inte om bussförarna...Mediabevakningen är verkligen rätt skev. Inte någon av de Skånska tidningarnas nätupplagor är speciellt informativa om vad strejken handlar om! Bara att cirka 2.500 anställda berörs och att målet är ett snabbt avslut - kan man misstänka att denna strejken är samma typ av teater som den sjuksköterskorna blev delaktiga i...
Nu handlar det inte längre om 800 kronor mer i månaden eller 30 minuter reducerad ramtid enligt massmedia (dom vet alltid bäst och framför allt påverkar dom allmänheten bäst - det är nog därför det heter massmedia) utan om prestige. Mycket som har med strejken att göra anses som obegåvat, oförklarligt eller rent av dumt. Fast det ligger en viss sanning i att BUA knappast presenterat några acceptabla skäl till varför privatanställda förare skall ha det sämre än kommunalanställda. Fast nu är det ju inte 'så djävla märkvärdigt att framföra en buss' och därmed förstås att alla argument om förbättrade arbetsvillkor är löjliga.
Fast om man lägger ihop uttalanden så finns det saker som liksom inte går ihop.



  • Det är löjligt enkelt att köra buss - behövs det överhuvudtaget någon utbildning? Åldersgränser känns överflödigt!

  • 13,5 timmars ramtid (i praktiken arbetstid) och max 9 timmars dygns ledighet är standard. Allt annat är för dyrt för samhället. Arbetslinjen.

  • Det är förarbrist i alla befolkningstäta regioner och det förväntar man sig kunna lösa genom sänkt åldersgräns och
    förbättrad (läs utökad) statlig bristyrkesutbildning och inte genom att vi förbättrar arbetsvillkoren.

  • Får man inte som man vill gör man som sjöfarten gjort - man tar in filipinska förare som tar hand om all körning för 20% av de svenska lönerna
    och 24 timmars ramtid...


Däremot har undertecknad aldrig förstått varför strejken inte skulle starta den 18 augusti... Då kommer den verkliga trafiken igång. Att strejka under kollektivtrafikens lågsäsong då flertalet är på semester både bland förare och resenärer har länge förundrat mig tills det slog mig att det är fackets sätt att åstadkomma så lite skada som möjligt mot resenärerna och arbetsgivarna...
Men samtidigt läser man att de privata bussarbetsvivarna har svårt att rekrytera nya chaufförer - fast det där låter som en myt... BUA:s agerande tyder snarare på den direkta motsatsen och att påståendet om förarbrist har sin grund i att man vill lura staten att gratis ta fram ett överskott på förare för att pressa ner lönenivåerna.

I vår strävan att avveckla den olönsamma landsbygden har vi nu beslutat att endast - tillfälligt - tillhandahålla blyfri 95 oktanig bensin. Inga alternativ.




Buzznet :

5 kommentarer:

Anonym sa...

De privata bussarbetsgivarna ser naturligtvis konkurrensfördelarna med lägre lönekostnader och längre arbetstider inför framtida upphandligar i kampen med de kommunala företagen.
Personalkostnaderna är ju den i särklass högsta andelen, (ca 65%), och varje procents löneskillnad blir då direkt avgörande för vem som ska vinna anbudet.

Om nu facket ger de privata bussarbetsgivarna konkurrensfördelar genom att godta lägre lönekostnad än för de kommunala bussarbetsgivarna kan de senare hälsa hem!

Ska bli mycket intressant att se hur facket motiverar detta i så fall!!!

/Originalet Z

/ Z sa...

Här har du det orginala /Z.....

Anonym sa...

Du skriver mkt tänkvärda tankar, men som alla demagoger sparar du det viktigaste till slutet och du slutade med att en kommentar om varför strejken kom under semestern.. Det är väl nog bara så enkelt som att det handlar om när fd gällande avtal upphörde att gälla. Det är ju då fackliga åtgärder är tillåtna.

Fast botten ligger ligger lite djupare än så, hur många skattekronor ska du, jag o andra betala för andras resor? Vare sig du eller jag kan resa kollektivt till jobbet. När biljettpriser överskrider milpengen är det bara skattpengar som kan ändra på det. Den nya tidens regering skapar inte förutsättningar för KOLLEKTIVtrafik. det låter väl alldeles för socialistiskt för dem. SÅ varifrån ska pengarna komma?

Vi som befolkar o berikar landsbygden? Ska vi betala, för att t-röd kan ha 2 minuterstrafik?
Ska våra barn inte kunna komma in till tätorten för familjens pengar inte räcker att betala bensinen?

För den bussen som en gång gick här var ju olönsam.. SÅ vem får betala??

Anonym sa...

Det första året på bussförarnas nya avtal ger 3,89 procents löneökning. Samtidigt ökade konsumentpriserna med 4,3 procent under juni. Det finns alltså en risk att bussförarnas löneökning i själva verket blir en lönesänkning.
Västerbottensnytt har även räknat på det föregående avtalet, som sträckte sig från 1 oktober 2005 fram till 1 juni i år. Det såg under de första åren ut att ge en reallönehöjning. Men sedan inflationen tog fart ifjol har det ätits upp.
Slutresultatet blev att de 1300 kronor i löneökningar som avtalet gav i tre steg har ätits upp, och drygt det. Prisökningarna har varit knappt fyra tiondels procent större än löneökningarna.
Nu krävs alltså en tydlig uppbromsning av inflationen om det inte ska bli så att bussförarnas löneökningar helt ska ätas upp av prisökningarna under en period på sex år.
Underlagen för beräkningarna kommer dels från ombudsman Bo Sandholm, Kommunal, dels från Statistiska centralbyråns statistik över konsumentprisindex.

Anonym sa...

/ Z
Beklagar / Z men din eländiga stavning avslöjar dig... ;o}

/Z