19 juni 2008

Torsdagen den 19 Juni 2008


Svenljunga Depå, hos Borås Lokaltrafik, har lång erfarenhet och tradition inom linjetrafiken. Vår främsta resurs är våra förare som är handplockade på grund av sin kunskap, sitt ansvarstagande och bra kundbemötande. Vi har tillgång till bussar som går i vanlig trafik. De håller hög kvalitet, vissa har även toalett och luftkonditionering.


Att kissa offentligt kan bli dyrt - men frågan är för vem? Polisanmälningarna mot folk som pinkar offentligt ökar och böterna för att urinera öppet är 800 kronor. Mot detta skall givetvis ställas det faktum att arbetsgivaren icke tillhandahåller toalett i den omfattning kollektivavtalet indikerar. I själva verket tillhandahåller man inga WC överhuvudtaget. Det blir naturlådan som får ta smällen. Betalar facket och BL böterna? Man kan ju undra ibland...
Men den övergripande frågan i dessa sammanhang är givetvis: Vart finns föraren? Vem har överhuvudtaget tänkt på den individen? Jag menar att de flesta av "våra" bussar har 52 sittplaser + 1 förarplats och självklart går de 52 betalande passagerarna före en avlönad förare..självklart intill axiom.


ICA-banken och Kuponginlösen har just fått i uppdrag att tillhandahålla betalttjänster i glesbygd nu när Svensk kassaservice avvecklas. Den nya servicen innebär en sänkning av den tidigare servicegraden. Så avvecklar vi de glesbefolkade områderna i vårt land i en lagom snabb takt så att folk hinner packa, bränna ner kåken och flytta.


Problemet med vältande lastbilar torde inte vara ett tekniskt problem utan ett individproblem sägs det och jag skulle gissa att samma grundläggande resonemang går att tillämpa även på bussidan. Det handlar om unga chaufförer med lite rutin och privatbilister som tränger sig före (här har jag en gammal överenskommelse med en kollega på Tranemo Depå om 15 mm pansarplåt på vänster sida sista arbetsdagen) och som har taskig framförhållning. Vad blir resultatet? Ja lite för höga hastigheter och lite för många onödiga inbromsningar och undanmanövrar. Sådant är livet på de svenska vägarna....


Det så kallade Kolla-projektet (Kollektivtrafik för alla) som innebär ett breddat antal resandegrupper ska samtidigt avlasta den traditionella färdtjänsten, kanske rent av ersätta vissa delar. Då är det självklart att de hjälpmedel som finns för dessa grupper också fungerar. I detta läget uppkommer en konflikt mellan anbudspriser vid upphandling och verkligheten. Upphandlingssystemet gör att man drar ner på underhållet av fordon så till den milda grad att det ibland är ett under att dom rullar. Man sänker också antalet verkstadspersonal för att dra ner lönekostnaderna och man lägger så kallade bussomlopp så snävt att man kör med minsta möjliga förarpersonal och att hålla sig med resevbussar är inte att tänka på. Det finns många faktorer i dagens kollektivtrafik som nog behöver en ny tankebana om man skall komma in på rätt spår....
För även de som bygger bussar idag känner av effekterna av upphandlingssystemet och bygger bussar i låglöneländer och resultatet blir därefter... Lägre kvalitet, sämre hållbarhet och fler onödiga stillestånd.


Kan det vara dags att ta smärtan på allvar? Det behövs definitivt större bredd på smärtsjukvården, det vet jag numera eftersom jag har en hemmavarande som ständigt kräver ständig smärtlindring.


Från storstadens hank och stör kan man läsa tankar på att låta medlemmarna av den svenska regeringen åka samma kollektivtrafik som deras röstunderlag. En onekligen rätt intressant tanke. Hur skall man kunna fatta beslut om något man inte har kunskap om?! Det förekommer ju idag en hel del onödiga taxi- och flygresor som lika gärna kunde utföras av det kollektiva nätet. Fast nu är ju en representant för svenska folket så mycket förmer än den grå massa han/hon representerar. Tänka sig att vår stadsminister flyger ekonomiklass och våra EU-representanter tar pendelbussen mellan Sverige och Bryssel...hihihi! Det skulle se ut det...
Tänk så lite resenärerna vet om villkoren för kollektivtrafik egentligen. I Svenljunga kommer man fram till en parkerad buss (ej i trafik) och kräver att föraren skall ta reda på än det ena än det andra. Man ifrågasätter om man får köra med stående i bussen och en bloggar enbart om förseningar utan att ange orsaken till dessa förseningar...coolt! Vad sägs om denna: Borde inte mina 690 kronor räcka till att laga en trasig fläktmotor i bussen? Eller köpa en ny buss om den nu inte går att laga. En buss med 45 grader är ingen hit!


När vardagen blir grå och trist och jag min min tristhet har mist så går jag in på en proffsblogg som MrBancos.
Som svar till en bloggkollega - Nej vi är inte varslade om strejk ännu... och jag Du får gärna länka till mig från Din blogg :-). Vi är ett kommunalt bolag så det avtalet är redan i hamn.




Buzznet :

1 kommentar:

Anonym sa...

Önskar dig en trevlig midsommar Mr Banco!

Det är väl mycket vi kan reta oss på men när man retar sig på saker som är små är man ju inte större själv...
Vad som är stort och vad som är smått är givetvis allas vår egen värdering men i bland kan det vara värt att fundera på om alla tänker som en själv...

Ha det bra Mr Banco!!

/ z