01 juni 2008

Söndagen den 1 Juni 2008 (Sommar)


Jag har haft det utomordentligt stora nöjet att läsa en bok om Västerviks slöjdskola, möbelsnickarskola och yrkesskola där min farfars bror var rektor under lång tid. Det som slog mig när jag läst den 80-sidiga boken är hur lite som i grunden förändrats. Boken startar 1880 med "Enär hantverksmästarna ansåg att utbildning av lärlingar var alltför kostsam, slutade de flesta mästare att antaga och utbilda nya lärlingar. Men hantverkets företrädare och myndigheterna såg med oro på den minskade yrkesutbildningen och därmed den lägre yrkeskunskapen. Något måste göras från statens sida och efter flerårigt utredningsarbete utkom "Kungl. Kungörelsen av den 16 september 1918" med stadgar för den kommunala yrkesundervisningen."
Idag ersätter vi yrkeskunskap med olika tekniska system - allt för att komma bort från opålitliga människors påverkan. Vi har ju idag skapat en mängd tekniska system för att övervaka 'odjuret' människan. För att någon skulle komma på den helt befängda idén att man borde lita på varandra - den finns bara inte.
Sedan dök parallellen upp med så kallade förarbevis, som visade sig vara totalt värdelösa till skillnad från den tidens kompetensbevis. "G
enom den nya skolformen måste alla lärare ha särskild behörighet - utfärdad av Kungl. Skolöverstyrelsen - för att få undervisa i Lärlings- och Yrkesskolan och för att sko­lan skulle få statsbidrag."






Vi återvänder till nutid och Svemicke slår fast att "Hela realtidssystemet är beviset på att det har ballat ur i hjärnorna på Västtrafik. De är ännu ett led i det svenska paranoida myndighetssamhället som inte förlitar sig ett dugg på den enskilde individen utan finner trygghet i att övervaka och kontrollera folk. Sedan skyller man på resenärernas service." Självklart, vem vill skylta med de verkliga orsakerna. "Hur ska resenärerna veta om bussen ska till Ängsgården eller Sörbo om det bara står 1 Brämhult? Hur vet resenärerna att det är linje 7 till Norrmalm om det står Ej i trafik i destinationsskylten?" Jag tror att han menar att man missat att låta realtidsystemet sköta destinationsskyltarna, men lugn bara lugn så fort Consat fått iordning på mjukvaran (tror att dom skrev den natten innan den kom in i vagnen - för väl beprövad kunde den ju inte vara) så fixar dom en sladd till displaysystemet också. "Svaret på den första frågan är att vi sätter en gammal hederlig skylt i vindrutan som talar om att bussen ska till Ängsgården eller Sörbo." Men då käre Svemicke undrar 'vän av ordning' hur realtidsystemet skall få reda på att Du satt en skylt i fönstret bakom dess rygg? "Det är förträffligt det där realtidssystemet - kallas ironi." Tro dä!



Summan av det hela blir att gamla hederliga yrkesutbildningar (även i moderna yrken) är svåra att hitta. Allt är automatiserat och datoriserat och den dag någon drar ut elsladden så kommer vi att stå där och långsamt tyna bort undrande vad som hände eftersom TV:n är ur funktion.



2 kommentarer:

Svemicke sa...

Ja, ungefär så ja. :)

Svemicke sa...

Nej, realtidssystemet sköter skyltningen. Det är därför det står "Ej i trafik". Ingen skyltar väl så frivilligt?