27 juni 2008

Lördagen den 28 juni 2008

Ordet blogg är som de flesta vet en sammandragning av ordet webblog som i sin tur är en sammandragning av web=internet och log=loggbok. Man skriver av sig sin frustration, sina privata (hjärndöda) reflektioner och refererar till händelser (och dessa är det gott om). Man lättar lite på trycket och hoppas samtidigt att man slår ett slag för kollektivtrafikens fortsatta varande även på landet.


Jaha, vad finns att tillägga i en "debatt" där opponenten endast klarar indektiv i vårt ädla språk...
Fast man skulle kanske vänsterknäcka på Buss i Väst (Bivab -för de invigda)... Men vänta nu... det har jag ju redan gjort...! Hur skall detta sluta? Lilla hjärndöda mig på Bivab... Opps!
Det var en trevlig opponent den där Bivab-föraren..En annan Bivab-förare frågade mig: "Hur länge han sovit på soffan?" Jag hade faktiskt inget svar och jag tror att det har något med en annan polares hästar att göra...Han har sisådär ett 60-tal havremopeder! Men skit i detta... Det är trots allt en annan ointressant historia.


Måste få gratta svemickeblog.blogspot.com som lyckades ta sig ända in i fackets tidning Hjulet. Inte illa gjort! Andra som lyckades är http://cecilialinnea.blogg.se, http://digitalspegling.blogg.se, som båda är av blandad karaktär och inte enbart handlar om livet som bussförare men som utgör trevlig läsning för dem som gillar att läsa bloggar.


Vad skriv det om? Ett ämne är givetvis hot och våld på jobbet. Arbetsmiljöverket håller som bäst på att genomföra en större kartläggning i ämnet. Man skall inte behöva känna sig orolig varje gång man måste gå till jobbet. Det finns AFS 1993:2 som ligger till grund för arbetsgivarnas tvingande åtgärder och AFS 1982:03, men respekten för dessa regler är rätt låg - respekten för pengar är rätt hög. Man skriver om vardagsjobbet, ensamheten trots alla passagerare. Cecilia utbyter tankar och erfarenheter med andra förare genom sin blogg (hoppas att dom är snäppet intelligentare än den från bivab). Mest blir det den kungliga huvudstadens förare (dom lär vara rätt många i och runt Stockholm har man sagt :-) ). Även unga vackra Cecilia noterar att bristen på respekt för trafikregler florerar och även hon har synpunkter på sin trafikledning (skillnaden är inte så stor här i världen).


Sedan håller ju privatarbetsgivarna på att trilskas inför ett nytt avtal. Det ser ut att kunna bli en långvarig historia och BUA och facket står långt ifrån varandra säger alla publikationer i ämnet. KFS-avtalet uppfattas som rätt så bra med höjning av lägstalönen, all tid räknas som arbetstid(?), ramtiden är reducerad från 13,5 tim till 13 tim och vilotiden blir på så vis 11 timmar. Rätt sjukt egentligen - med 13 timmars arbetsdag alltså....


Ett annat kärt ämne är tidtabeller och åter igen dessa tidtabeller som styr våra liv....Olyckan utanför Uppsala ligger fortfarande och skapar rejäla efterdyningar och det skall den också...Det som är lite märkligt är att förarna känner sig pressade av tidtabellen. Kör som folk och efter aktuellt väglag. Kommer Du i tid så är det helt i sin ordning och tidtabellen verkar funka och är Du försenad är det ALDRIG ditt fel utan faktiskt tidtabellen det är fel på. Haverikommisionen vid den bussolyckan vill se över problemet med stela tidtabeller och det bör komma ut riktlinjer för hur tidtabeller skall konstrueras utan att äventyra trafiksäkerheten.


Förarcertifieringarna är på tapeten igen...Dessa certifieringar kostar pengar och ger inget igen..så dom slopas hos vissa trafikhuvudmän och alla som har ett D-körkort kommer automatiskt att få ett yrkeskompetensbevis efter 10 september 2008 när Du inom 7 år gått en 35 timmars kurs utan prov. Jag har alltid hävdat att den variant på förarcertifiering som Västtrafik tvingade på företag och förare inte är värd den plastbit den genererar...






Buzznet :

Inga kommentarer: