11 juni 2008

Onsdagen den 11 juni 2008


Jag minns diffust att jag skrev nått om miljö rätt så nyss och orsaken var att ett flertal kommuner var inne på att dubbeldebitera återvinningen. Vi som kör för Västtrafik är ju miljöambassadörer enligt deras reklam och varje sann medborgare som tar bussen istället för bilen gör en insats för miljön sägs det.
Det var då mina tankar gick tillbaka till våra återvinningsstationer och jag började undra varför dom egentligen behövs? Ta en funderare på hur mycket förpackningsmaterial Du bör hem varje gång Du handlar nått. Bara i livsmedelsaffären drar vi ihop enorma mängder avfall som vi absolut inte kan äta! Hur mycket miljöslöseri är inte det berg av förpackningsmaterial som vi tvingas bära hem för att sedan skala av det vi egentligen köpte varefter vi tvingas köra iväg med själva förpackningen. En rimlig och logisk slutsats blir att förpackningsindustrin är en enorm resursslösare och en verklig miljöpåverkare. Vi som konsumenter fraktar en massa förpackningar hem och bort...det skall till en massa lastbilar för att ta hand om återvinningen och det krävs massor av energi både att skapa förpackningar vi inte behöver och för att göra oss av med samma förpackningar vi inte behöver. Fast det där pratar man inte om offentligt....



Det finns tydligen personer som vill åka buss från Svenljunga eller Tranemo direkt till SÄS (Södra Älvsborgs Sjukhus). Den förträffliga publikationen Kommunalt Forum som ges ut av Tranemo Kommun försöker nu råda bot på den okunskap som man tror råder på området.
"Från Tranemo åker resenären med busslinje 350 eller 301 (att man på varannan tur ska byta buss i Lockryd har tydligen fallit bort i texten). Vid hållplats Bryggaregatan stiger man av och går till SöT (Södra Torget) som ligger precis intill. Från SöT avgår det flera busslinjer till sjukhuset, men den som är smidigast att ta är busslinje 1. Den linjen går dagtid med 7-minutersintervaller, kvällstid med 15 minutersintervaller och på natten en gång i halvtimman......Men varför kan inte bussarna gå direkt till sjukhuset som dom gjorde förr? Oavsett målet med sin resa är man tvungen att byta buss. Det finns inte kundunderlag, varken för att köra varje tur upp till sjukhuset, eller att köra en del av turerna dit.....Ur miljösynpunkt (slagträ för allt i dessa dagar) är det inte bra att köra ännu fler turer, utöver stadstrafiken, till sjukhuset (då missar man att informera om att linjerna från och till Ulricehamn går via sjukhuset och att dom troligen inte påverkar miljön). En del bussar från Tranemo skulle gå tomma, åtminstone på ena hållet. Dessutom har stadsbussarna biogas som bränsle. Tomma bussar medför också en stor kostnad, både för Tranemo kommun och för Västra Götalandsregionen som betalar linje 350/301. Trevlig bussresa!" Ur miljösynpunkt och kostnadssynpunkt kunde åtskilliga turer med både 301/350, 303 och 302/360 plockas bort. Det skulle spara massor av dieselavgaser och pengar på tomma bussar och man nu skall följa kommunens resonemang ovan...Oj så miljövänligt det skulle bli. Fast maximal miljövänlighet uppnås om ALLA Tranemobor flyttade till Borås och bara åkte biogasbussar, allt enligt resonemanget ovan. Det kan väl kanske tilläggas att möjligheterna och åka buss för att vara miljövänlig inom Tranemo Kommun inte är så mycket att skryta med. Så deras resonemang handlar mest om att spara kontanter och knappast om att värna miljön.

1 kommentar:

Svemicke sa...

Eftersom stadsplaneringen inte tillåter att bussarna från Kinds och Marks härad kan ta rundan om alla Borås viktiga knutpunkter så har väl sjukhuset fått stryka på foten.

Visserligen är det ju en idé att bussarna som kommer in i Borås från Kind och Mark går upp på riksväg 40 vid Annelundsmotet och kör ett mot på motorvägen för att sedan köra av och passera sjukhuset. Då angörs sjukhuset och Södra Torget av även dessa bussar. Platsen finns ju redan. Eller?