15 juni 2008

Söndagen den 15 Juni 2008


Det har förekommit massor av gnäll när jag ibland kritiserat det svenska övervakningssamhället! På onsdag röstar Sveriges Riksdag igenom den största inskränkningen i den personliga integriteten i modern tid - ett system så främmande för vårt samhälle att det är inte sant. Man röstar igenom det därför att partipiskan kommer att svänga och piska olydig röstboskap på fingrarna. Fy faaan. Kom sedan inte dragande med några personvalstankar efter en sådan disiplinär åtgärd... det är knappt lönt att rösta längre eftersom det är boskap vi röstar in och inte självständigt tänkande representanter. Som sagt, partipiskan är inte undanställd ännu. På onsdag morgon kommer riksdagen ska rösta om FRA-lagen som ger FRA, försvarets radioanstalt, rätt att avlyssna all data- och telefontrafik som passerar Sveriges gränser. Ett exempellöst intrång i den personliga integriteten. Allt för att USA känner sig hotade! Rädslan för terrorism gör att staten med och mer terroriserar sina egna medborgare. Lägg till det nya befogenheter man vill ge Kronofogden och det övervakningssystem man håller sig med inom flyget och inkludera det med alla övervakningskameror som finns överallt växer en rätt otrevlig bild fram.


Matleverantören Medirest nya matförpackningar som introducerades i hemvården i Uppsala förra veckan har inte gjort succé - tvärtom. För de som skall äta eländet tar det ett par minuter att komma åt maten och då tar man hjälp av en sax. Det är i sanning en märklig tid vi leder i. Kommunerna serverar någon märklig typ av industimat till sina åldrande medborgare - ofta fryst. Då dyker det upp cateringföretag som erbjuder dessa stackars gamlingar frälsningen genom att erbjuda dagliga leveranser av en varm, vällagad och näringsriktig måltid. Man upphör inte att förvånas, men alla gamlingar som inte har råd kommer även i framtiden att få iskall mat.


Fem timmar efter att världen brakade samman dvs Sverige förlorat nån fotbollsmatch sitter gänget på en campingplats med sina tre sista flak öl. Om några timmar är det dags att åka hem till Sverige. Sista kvällen blev väl inte riktigt som den var tänkt, men killarna kan hantera besvikelsen, dvs dränka den i öl. Kom sedan inte och påstå ett inte alkohol och idrott hör ihop.


Några trafikforskare för fram den självklara och moderna lösningen för att bli av med trafikinfarkter. Tätare städer och kollektivtrafik. Det är en miljövänlig lösning och en socialt bra lösning. Tätare städer sparar energi, tätare städer gör kollektivtrafik konkurrenskraftigare och tätare städer innebär mindre utläpp av växthusgaser. Herregud det är ju det jag bävat för hur länge som helst. Knö ihop hela befolkningen i en enda stad. Tittar men sedan i turlistan som Destination Gotland skickar ut till alla hushåll på ön så inser man att landsbygd är skit. Man är även i all framtid hänvisad till att enbart använda egna fortskaffningsmedel. Det kunde vara vilken landsbygd som helst - nu råkade det vara Gotland.


Är du miljömedveten och vill resa mer kollektivt? Grattis! Ministern vill anpassa en gammal lagstiftning till dagens samhälle. Infrastrukturministern vill ändra på den lagstiftning för kollektivtrafiken som "är utformad i den statliga lagstiftningen för att passa staten, inte för att passa passagerarna". En lagstiftning som dessutom är 30 år gammal. För att ändra denna tar regeringen idag beslut om att tillsätta en utredning som ska titta på just kollektivtrafiklagstiftningen. Att få en smidigare kollektivtrafik är ett viktigt steg i målet att bryta utanförskapet och öka sysselsättningen. Ministern pekar på några viktigt punkter när lagstiftningen ses över. Ansvaret att sörja för lokal och regional kollektivtrafik ska även i fortsättningen ligga på lokal och regional nivå. Lagstiftningen måste medge ett ökat inslag av konkurrens i syfte att stimulera utveckling och ökad effektivitet (och sämre fordon och dålig arbetsmiljö). Förstärkta rättigheter för resenärerna vid förseningar och störningar i trafiken. Behoven för personer med funktionsnedsättning ska ses över. Kort sagt så ska Kollektivtrafiken finns till för passagerarna och det ska tydligt genomsyra lagstiftningen på område. Vidare vill ministern prioritera järnvägen - något som de tidigare regeringarna påstås inte gjort. Det innebär att Sverige idag har ett kraftigt eftersatt järnvägsnät. För att råda bot på detta förhållande fattar regeringen idag "beslut om att ge Banverket i uppdrag att se över hur man på befintliga spår kan öka kapaciteten". "Jag har en tydlig ambition att det ska bli enklare för människor att resa. Med dagens beslut, de beslut som redan fattats och kommande beslut är jag övertygad om att så sker. Med en kollektivtrafik som sätter resenären i centrum genom samordnade tidtabeller, konkurrenskraftiga biljettpriser och hög servicegrad ombord kommer både barnfamiljer, studenter och affärsresenärer att finna att det är roligare att åka tillsammans än enskilt. En resa som kan ske med gott miljösamvete. En resa där vårt lands resenärer kan resa kollektivt men med en känsla av total frihet."
Jaja den som lever får se...



Technorati :

1 kommentar:

Svemicke sa...

Något säger mig att FRA-lagen inte kommer att röstas igenom. De flesta svenska instanser med inflytande har opponerat sig mot den. Röstar Riksdagen igenom den ändå så är det något som är allvarligt fel i vårt land.