29 juni 2008

Söndagen den 29 juni 2008


En pessimistkonsult kommer aldrig att bli besviken....
Men Torsdagskvällarna i Borås blir nog åter en succé...Tänka sig gratis underhållning mitt i byn av artister med hög kvalitet! Det är grejor det. Det är inte så många städer som kan åstadkomma sådana attraktioner åt sin befolkning. Först ut var Lars Berghagen som givetvis fick ett högt betyg. Grattis Borås Stad! Hoppas att ni orkar hålla på år för år......i många år till - säger en ickeBoråsare.


Snart är juni månad slut och jag undrar vart sommaren tog vägen...var de där dagarna i maj årets sommar? Var det allt!
Nu har jag varit ute och betraktat Sveriges underbara natur genom ett bussfönster... Jag vet att en polare just nu beskådar Norsk verkligt häftig natur från ett annat bussfönster... Men man får ibland nöja sig med den lilla upplevelsen. Det är inte alla busslinjer som begåvats med en underbar natur utanför fönstren och de förare som får tillfälle att köra sådana linjer tycker jag skall skatta sig lyckliga? Min lilla variant är otroligt naturskön och borde marknadsföras som en turistslinga sommartid... fattar bara att ingen kommit på den idén redan. Det skulle verkligen lyfta nyttjandegraden ett par snäpp till. Att sedan bussen mest gick på luft och inte bränsle gjorde inte saken sämre.


Så var det detta med busskort och så ja...Hon fick pengar till ett fritidskort (550:--) och gick och piercade sig istället. Ibland är inte ens ett fritidskort attraktivt nog utan utseendet går före allt...Jaja! Fast å andra sidan så är ERG (Hajen)-systemet ett rent märkligt betalsystem. Vad var det egentligen som Västtrafik köpte? Någon typ av experiment? Det våras för betalsystemet! Skall det drivas som projekt?
När jag köper nått så kostsamt vill jag att det skall vara komplett, men då det gäller ERG-systemet är det olika delprojekt som testar sig fram till någon typ av lösning. Nu är kontoresor aktuella, dvs värdekortsresorna från gamla ScandPointsystemet. Men nu skall man leka med detta fram till hösten...


Nu har en ny busslinje dragit in inom Västtrafiks fögderi och sådan följs oftast av protester. Orsaken till indragningen är, som alltid, att det var för få som utnyttjade linjen. Västtrafiks argument är att för att kunna öka resandet tar vi bort linjer som sänker totalen i statistiken. Om vi bara redovisar linjer med hög utnyttjandegrad så ökar statistiskt antalet resande.
Min egen arbetsgivare vill köpa ytterligare tre nya bussar och det måste väl ändå ses som positivt, även om det inte kommer just oss till godo.. Borås Stad får en bättre stadsmiljö om ytterligare dieselfordon kan fasas ut...På sikt kommer nog även fordonsparken utanför städerna att bytas ut mot naturvänliga varianter, men sådant tar tid och landsbygden har liksom inte samma prioritet som städerna.


Som jag noterade här om dagen (Fredagen den 27 juni) så skulle bloggarna övervakas. EU-parlamentet, som ju inte är speciellt demokratiskt och som ogillar all form av insyn, föreslår alltså också registrering och övervakning av nätbloggarna. EU skall alltså också starta med åsiktsregistrering och den så kallade FRA-lagen har ju samma syfte! Det luktar unket...






Buzznet :

Inga kommentarer: