19 juni 2008

Onsdagen den 18 juni 2008


Det gnälls på den där skadliga tunga trafiken och jag vill minnas att Marks Kommun ville införa förbud mot tung trafik inom kommunen. Det är ju så det blir när politiker inte är riktigt uppdaterade om verkligheten. Enligt en intressant artikel i BT skulle scenariot blir något åt detta hållet:
Redan första dagen börjar livsmedelsbristen och livsviktiga mediciner tar slut på apoteket. Posten slutar att fungera. BT skulle utebli pga pappersbrist, sjukhusen skulle få sopproblem och bli tvungna att ställa in operationer. Troligen skulle det bli problem med värmen också. Alla företag med "just in time" system kan lägga ner verksamheten. Den andra dagen stänger apoteken och färskvarorna tar slut i affären! Våra bussar skulle bli stående pga av dieselbrist! Glöm krogen - stängt pga sopberg! Systemet skulle får slut på varor. Bland annat blodtryckssänkande mediciner skulle ta slut. Under veckan skulle konsekvenserna för de som behöver mediciner bli allt allvarligare.
Den tredje dagen får reningsverken bekymmer liksom de få kvarvarande mjölkbönderna (mjölken hälls ut). Dom som försökt pendla med bil när bussarna slutade gå blir utan bensin. Dom skolbarn som råkar tagit sig till skolan blir utan skolmat. Sjukvården blir tvungna att upphöra med dialyser. Den fjärde dagen skulle bensin och diesel vara helt slut. Sopor måste staplas på gator och gårdar. Den yttersta dagen är allt drivmedel verkligen slut slut. Många industrier jämte postorderhanteringen skulle stå stilla. För drickvattnet är läget katastrofalt när det inte längre kan renas på grund av kemikaliebrist. De flesta företag skulle stå stilla om inte annat pga personalbrist.


Nu har EU:s transportministrar kommit överens om de gemensamma regler som ska gälla för tillträde till vägtransportmarknaden i Europa. Överenskommelsen samlar de villkor som ska gälla för gods- och busstransporter i EU. Debatten handlade främst om principerna för tillfälliga inrikestransporter på väg (cabotage) och införandet av elektroniska register över vägtransportföretag.



Gäller 5 maj 2008 - 23 juni 2008 Arbete på Lindåsa bron i Borås påverkar buss 350/360 301/302 & 303. Jag hoppas verkligen att arbetet gått efter tidtabellen så att alla hinder är borta efter Midsommar för fy faan vilka köer dessa eländiga ljussignaler har skapat. Västtrafiks förseningsprognos är och förblir ett skämt.
Apropå förseningar. Vem ska berätta för passagerare i Svenljunga att t ex 330 från Göteborg mot Tranemo är kraftigt försenad? Skall de bussförare som råkar vara i Svenljunga använda sina privata mobiltelefoner för att söka svaret? Det förefaller som svaret är JA! Samma sak tycks gälla för förbindelsen mellan oss och linje 555. Där gäller det att ha en del mobilnummer till Swebussjouren och en privat "nalle" för att med privata medel lösa problemet eller bara ge sjutton i det och köra.


Såg att de nya fina Scaniorna i Borås börjar se skamfilade ut redan??




Buzznet :

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för gratulationen! Ett år går snabbt...

Jag läser din blogg regelbundet och tycker den är väldigt intressant! Det verkar vara många problem med bussarna... Vi har också flera äldre bussar, men tycker ändå standarden är bra. Visst slits de, men de repareras också.

Tids nog förändras kanske världen om du påpekar problemen tillräckligt ofta? Är ni också varslade om strejk?

Mvh
Mårten