24 juni 2008

Tisdagen den 24 Juni 2008


Jojo nog är det sant alltid!

Jag ställer mig frågan: Vi vilken bränsleprisnivå stannar ett land som Sverige? Sverige var ett U-land innan vi fick järnväg, och den verkliga utvecklingen kom med symbiosen järnväg och bil. Att sedan kollektivtrafiken glansperiod är över är lätt att konstatera. Förr var busschauffören en man i samhället, men som sagt det var förr….
Man undrar vart de där alternativen finns som alla snackar om????? Bussar inne i Borås körs ju på etanol eller biogas… men vi då?
Hur är det med järnvägen då? Jo det är förbannat svårt att köra tåg på uppriven räls vill jag meddela.

Så har den första miljövänliga biltvätten kommit till Borås heter det. Den trodde jag stod på BLABs gård i Strömsdal. En sak har BLAB jobbat hårt med och det är att vara så miljövänliga det går inom sektorn bussdriven kollektivtrafik. Men se det står det inget i tidningarna om…..

I vissa kommuner är man nu mån om att få behålla sina chefer och ger dom chefsutbildning och personutveckling. Märkligt nog verkar man inte vara lika mån om att behålla personalen som chefen ska chefa över….

När man läser om Netlog, Facebook, Myspace och allt vad det nu heter så undrar vän av ordning om det möjligen är så att det är dags för MinBusschaufför.se. Fast det är väl mest en totalgalen idé. Fast nog vore det kul med ”kompisar” i alla hörn av kollektivtrafikSverige… även om vi är ett utdöende släkte.
När det gäller kryptering av E-post så finns det en uppsjö med olika verktyg och hjälpmedel för att underlätta detta enligt webben. Ett av de vanligaste och mest populära krypteringsmetoderna heter PGP (Pretty Good Privacy) och är ett så kallad hybridkrypto som använder sig av två olika krypton plus två stycken nycklar varav en är privat och en är publik. Jag använder Mozilla Thunderbird med insticksmodulen Enigmail. Samt så måste du även ladda hem och installera GnuPG: gnupg.org/download. Du behöver även skapa denna publika och privata nyckel och den publika delar du sedan med dig till andra som vill kunna skicka krypterad E-post till dig. Envisas Du med att använda Google GMail och vill kryptera din E-post så installerar du först GnuPG och sedan FireGPG. Ett tack till Jonas.
Jag funderar personligen på att om all svensk E-post alltid innehöll en nonsensrad med alla de där ”farliga” orden – hur snabbt skulle FRA krokna?
Jag kan förstå att de privata busschaufförerna vill ha lika mycket i löneökning som de kommunalt anställda fått, ingen tvekan om det. Det som jag ser nu som ett stort problem med den eventuella strejken bland busschaufförer är de oerhört allvarliga konsekvenser som den kommer att få. I DN så talas det om att kan man inte åka buss till badplatsen så får man välja en som man kan cykla till, om problemen som uppstår bara gällde badplatser så var det inget problem. Risken är att stora delar av Stockholms län kommer att ställas helt utan kollektiv¬trafik, det gäller de orter som inte har någon form av spårbunden kollektivtrafik alls. I de orterna så handlar det inte om att kunna åka och bada det handlar om att kunna ta sig till arbetet. Viss kommer många att välja bilen i stället men de som inte har det alternativet utan är hänvisade till kollektivtrafik, hur skall de i sådana fall ta sig till arbetet. Risken är ju att den här eventuella strejken kommer att lamslå samhället totalt, så frågan är om ett totalt stopp för bussarna i kollektivtrafiken är samhällsfarligt.

Snacket kring en strejk eller inte belyser hur viktig funktion busschaufförerna har för att vårt samhälle ska fungera, ändå ser flertalet ner på den yrkeskåren och behandlar dem som mindre värda. För förarna handlar det inte så mycket om lönehöjning utan önskar att kommunal mer riktar in sig på arbetstider, vilotider mellan pass, bättre möjlighet att påverka sina tider. Hela och rena bussar. Slopa biljettavisering på bussarna då det ger upphov till bråk. Kortare arbetspass för att vara pigg och alert hela arbetspasset, och det är ju för allas säkerhet som åker buss. Så det finns andra som delar MrBancos syn på avtalet.

Hockeybiljetten till matchen gäller snart bussen också. Samma sak gäller andra större arrangemang. Jag minns när vi tog tur- och returbiljetter till Åby-travbana i Mölndal för att slippa köra tombussar därifrån. Snart är det väl en bussbiljett inkluderad till Elfsborgs hemmamatcher också eller så åker man gratis bara man har de rätta attributen. Vad gör man inte för att få åskådarna att lämna bilen hemma!

Inga kommentarer: