08 juni 2008

Söndagen den 8 Juni 2008


Ett intressant spel detta med bensinpriser. Redan 1983 (alltså för 25 år sedan) skrev Jan Mårtensson i en av sina Homan-deckare om det höga bensinpriset som borde locka fram alternativa bränslen. Idag ser vi ännu inga alternativ. Oljeindustrin har effektivt stoppat alla försök att skapa vettiga alternativ. Det skulle vara kul att på ett ungefär få redan på antalet förslag som Oljeindustrin stoppat i papperskorgen genom åren. Vill man ha monopol så vill man och om man sedan har ekonomi för att stjäla, mörda eller köpa ut så är det inte svårt att bibehålla monopolet.
Frågan är om regeringen i ett land som Sverige riktigt funderat på vilka konsekvenser ett alltför högt energipris skapar? Vi är ett avlångt glesbefolkat land där logistik är avgörande för hela landets ekonomi.
Vad händer om folk inte vill pendla längre? Vad händer om folket kräver samma skatteavdrag som den verkliga kostnaden...? Ökade transportkostnader fördyrar alla livsmedel och givetvis allt annat också.
Det faktum att man skall ha framtidskonvent och att man via CO-skatt vill påverka miljön är inte speciellt trovärdigt då det helt enkelt nu 25 år senare ännu inte finns några alternativ. För övrigt är de få alternativ som existerar i vissa städer stenhårt beskattade de också - vilket gör trovärdigheten ännu lägre.


Nu är det biogas och etanol (E85) som är på modet! Fast frågan är väl hur miljövänlig processen är innan vi har slutprodukten? Är alla transporter av råvara miljövänlig? Är framställning och transport av färdig produkt miljövänlig? Det finns mycket att ta tag i innan branschen verkligen är miljövänlig trots all reklam som skall lura oss att köpa, köpa, köpa trots att det miljövänliga verkligen kan ifrågasättas....


Nu skall visst grävmaskinister diplomeras?! Inget nytt under solen med andra ord. På 1980-talet skulle samma grävmaskinister ha yrkesbevis (jag har mina i en låda men i vilken kommer jag inte ihåg....!) Det går tydligen i modevågor det där och tyvärr är branschen inte tillräckligt seriös för att på allvar lyckas bibehålla alla varianter på kompetensbevis som florerat under åren. Det har varit och är i viss mån ännu en lycksökarbransch. Det har funnit hyggligt bra skolutbildningar för olika typer av förare - hjullastare, traktorgrävare, hjul- & bandgrävare och så vidare och vi utbildade inom företaget maskinister på 'min' tid! Det var andra tider på 60- och 70-talen. Byggboom.... Så dagens diplomerare heter Maskinentreprenörerna.. Ja nått skall det ju heta...


När chefen gör arbetsdagen till en plåga - vad gör man då? Det kan man verkligen fråga sig!? Sjukskriva sig går ju inte trots att man är psykiskt förstörd. Trots det är det bara att banka igen bussdörren och trava hem och fundera på nått annat jobb...
Den andra utvägen skulle vara att fundera på hur lilla jag skall få stora chefen att sluta göra min dag miserabel. Att läsa lusen av faanskapet lär inte hjälpa...Så nu är det dags att plocka fram amatörpsykologen och ta en snabbkurs i personlig kommunikation (något som vi bussförare borde vara experter på). Sedan tar Du till frågemetoden... "Jag fattar nog inte riktigt vad Ni menar - kan Ni försöka förtydliga Er?" Den gamla varför-varför-metoden blir dessvärre lite för provokativ eftersom den ifrågasätter. Övertydlighet inlindat i bomull är dagens lösning enligt ett antal konsulter - som till och med har mage att påstå ett chefer också är människor - dumheter!


Kontantlöneprincipen i klingande guldmynt har verkligen fallit i god jord. Inget pappersskräp och inga plastkort. Pengar rakt i näven..perfekt, svårkontrollerat och anonymt. Sedan kan banksystemet fundera på vad som gick snett? Blev dom för giriga? Betänk att ICA tröttnade på de svenska banksystemet och startade eget. Vi konsumenter kan träda ut ur detta banksystem som en rejäl kollektiv protest. Man skall ALLTID slå mot plånboken ty endast där gör det ont!


Inga kommentarer: