14 juni 2008

Lördagen den 14 juni 2008


Den goda staden Ulricehamn (fordom Bogesund) har nu beslutat sig för att stenhårt satsa på kollektivtrafik i staden. Så av fordom sju linjer blir det nu 3 supereffektiva linjer, med högre turtäthet. 30 minuterstrafik... nåja Ulricehamn är sannerligen inte Borås...men man får ändå beundra trafikplaneraren i Ulricehamn som lyckas presentera förändringen som en världsnyhet och ett under av nytänkande...Inte illa alls. Förbättrad turtäthet och samtrafik skall få fler i staden att använda sin kollektivtrafik.


Nytt nummer av Strålkastaren har också ramlat in och det är idel glada och lyckliga miner och hela Västtrafik är som en enda stor och lycklig familj utan inbördes trätor. Visserligen skulle VD sluta och då kommer väl någon annan potent politiker att axla den posten.
I Kungsbacka ska man börja med SMS-biljetter och tiden tickar iväg mot de kontantlösa bussarna 1/12 2009. Vi kan nog räkna med att fortsätta och ladda olika periodkort på fordonen men inte mot kontanter utan mot bankkort. Allt annat skall ske via försäljningsombud. Men hur i helvete skall man hitta ett ombud i Älvsered eller Mjöbäck eller Överlida eller Ambjörnarp eller Sjötofta eller..... fast å andra sidan blir dom nog av med de rudiment till busstrafik som finns och får helt lita till någon variant på närtrafik istället. Beställningstrafiken i sin tur litar blint på tekniska övervakningslösningar och inte ett smack på lokalkännedom.
Tidskriften bekräftar också det som alla redan noterat och det är att det är många upphandlingar på G och det kommer att bli problem med såväl bussleveranser som förarbyten.


Den nya tidtabellen för Svenljunga/Tranemo verkar häftig. Jag slog till en början upp innehållssidan (sid 3) för att se vart våra linjer fanns....dom fanns inte längre. Kunde inte finna 301, 302, 303, 350 eller 360... alla var borta så jag hade nog inget att göra en tid framöver. Så jag tittade på försäljningsställen - inget Svenljunga! var vi raderade från kartan? Inte helt tydligen för linje 161 gick ju och Närtrafiken fanns kvar. Fast man fick sannerligen inte vara synsvag om man skulle kunna se nått på kartorna på godkända närtrafikområden...
Jag bläddrade vidare och såg att BL i alla fall fanns med som entreprenör - alltid nått! Plötsligt dök linje 100 & 200 upp och dom fanns inte heller med i innehållsförteckningen. Dom fanns i en samlingstabell med så liten text att dom över 35 år icke göre sig besvär. Här gäller förstoringsglas. Jag har varit upp hos Västtrafik vid några tillfällen och frågat varför äldre, synsvaga och liknande grupper inte får ta del av tidtabellen - men dom kunde ju surfa in på internet - bredband utanför tätorterna finns knappt...mycket lustigt.
Stärkt i mina misstankar snokar jag vidare och i en annan samlingstabell tror jag att "våra" linjer gömde sig. Texten var så förbannat liten.
Arma resenärer som skall tolka dessa nya 'tidtabeller'.




Buzznet :

1 kommentar:

Svemicke sa...

Min 91-åriga farmor har ingen dator. Hon kan inte heller surfa in på någon hemsida och se när hennes buss går. Det hade dessutom tagit tio år av mitt liv att förklara för henne hur hon skulle bära sig åt för att gå in på den där hemsidan om hon nu haft Internet.

Men nu bor hon lyckligtvis (för henne) inte inom Västtrafiks trafikområde så hon behöver inte bekymra sig om när bussen går till Svenljunga.