02 juni 2008

Måndagen den 2 Juni 2008


Som bussförare har Du ansvar för att personer kommer fram i tid på ett så trafiksäkert, ekonomiskt och miljövänligt sätt som möljigt. Dina passagerare ska kunna lita på att Du behärskar fordonet och vet vilka regler som gäller.
Allt detta låter jättepositivt. Fast jag är inte klar över hur jag som förare kan påverka ekonomin och miljön speciellt mycket. Det enda jag kan göra är ju att köra som folk ju!
Vill man nu satsa på ett yrkeskompetensbevis blir situationen rätt festlig, eftersom teorin och verkligheten liksom inte går hand i hand precis.



  • Kartläsning

  • Körekonomi

  • Säkerhet

  • Lagstiftning

  • Transportadministration

  • Fordonskännedom


Se där har vi huvudpunkterna - i och för sig inget märkvärdigt och rätt så normala krav. Fast under körekonomi krånglar det till sig för där skall man känna till sambandet mellan förebyggande fordonsunderhåll och god körekonomi. Så hur fasen skall man nu tillämpa detta i verkliga livet? Int faan vet ja!
Under rubriken säkerhet dyker det upp ett par andra punkter där teori och verklighet går isär. Däck och bromssystem. Det blir ett djävla tjat vareviga gång man skriver felrapport på däck och bromsar - för det där kan verkstaden bättre än förarna. Att lagen säger ett och verkligheten ett annat har i alla fall inte kommit med i lagens tillämpningsföreskrifter. Begreppet passagerarsäkerhet finns också anledning att fundera över för även här är det glapp.
Under lagstiftning dyker nya frågetecken upp. Kör- och vilotid bestäms icke av föraren. Det gör företaget under rubriken "leda och fördela arbetet". Även fordonskännedom haltar rätt rejält eftersom bussföretagen inte har varesig tid eller råd med utbildning på de olika busstyper som kan förekomma på företaget. Det får föraren lista ut själv. Föraren får så att säga köra på känn. Det står nämnt om elsystem, bränslesystem, smörjsystem och det står verkstadspersonalen och slår i tjocka böcker i många fall.


Jag hävdar att föraren i många fall tillskrivs ett större ansvar än vad han i praktiken får ta pga ekonomiska betingelser.


Inga kommentarer: