12 juni 2008

Torsdagen den 12 juni 2008


Göteborgarnas minst sagt gulliga namn på sin kollektivtrafik och i första hand sina spårvagnar - socialsnöret - säger väl en del om synsättet på kollektivtrafiken i den staden. Jag minns att jag under min tid i Göteborg (födelsestaden som jag i princip aldrig bott i) alltid hörde att man kunde sätta vilken apa som helst att köra spårvagn eller buss....Nu håller denna hånfulla inställning på att bli verklighet. Man har apor som via tankekraft styr robotarmar. Okey - det är bara på forskarstadiet ännu men inom två år skulle man tydligen kunna tillämpa tekniken på människor. Det sympatiska är att tekniken bland annat är tänkt att göra livet lite lättare för handikappade. Vi snackar avancerad protesteknik.
I storstaden pågår också kolla-projektet som skall underlätta för människor med olika typer av handikapp att åka med den reguljära kollektivtrafiken. I detta sammanhang ser jag en insändare om en rullstolsbunden som ville pröva den öppna kollektivtrafiken. Först buss - gick visst så där. Föraren visste inte hur man neg med bussen. Frågan är väl om nigningen fungerade överhuvudtaget? Sedan skulle dom in i en spårvagn och nivåskillnaden var 28 cm. 80 kg skulle baxas in. Tydligen fanns det ingen ramp att fälla ut på vagnen och två rullstolar på samma vagn gick visst inte heller. Sedan fick dom syn på knappen för ramp och tryckte när dom skulle kliva av. Då ljöd högtalaren: "Rampen får inte användas!". Coolt! Hur slutade resan? Jo man tog färdtjänsten hem igen... det var nog lugnast så. Dom vet i alla fall hur det skall skötas.


När jag var en liten kotte fick jag lära mig att alkohol och idrott inte hörde ihop. Idrotten skulle vara fostrande och ett föredöme för oss ynglingar. Idag vet jag bättre. Öl och fotboll är 'Big bussiness'. Hela fotbolls-EM rinner fram i öl och sprit. För ett tag sedan såg jag beach-wolly sponsrat av en whiskytillverkare och i något annat sportsammanhang var en vodkatillverkare sponsor. Jovisst hör sprit och idrott ihop. Pizzerian i Svenljunga tjänar fina pengar på öl-försäljning och storbilds-TV under fotbolls-EM och i lilla Ambjörnarp kör man dryckjom och storbildsTV i det gamla stationsmagasinet. Ekonomin för damen med Byakrogen rättar med säkerhet upp sig. En dansk bryggerijätte sponsrar EM i fotboll. Kom inte och säg att fotboll inte fostrar den unga människan. Kunde dom inte kröka innan så kan dom det efteråt.


Gestapo bör få rätt att leta företagshemligheter hemma hos Dig och mig föreslår en statlig utredning. Hoppsan - Gestapo skall visst vara Kronofogden. Men jag ser ingen skillnad i detta läget. Likheterna mellan forna tiders SS/Gestapo och dagens Kronofogden ökar hela tiden. Statens ständigt ökande behov av att kontrollera och övervaka sina medborgare tar sig allt märkligare uttryck! Utredaren medger märkligt nog att åtgärden är lite främmande för svensk rätt. Men sedan Sverige införde "terroristbekämpning" har rättsäkerhetsbegreppet runnit ut med badvattnet. Vi har fått ett slags dom och vi samhälle! Så länge åtgärderna inte drabbar ursvensken (hur nu denne ser ut) så är allt lugnt och till ursvenskar räknas INTE mc-gängen för att ta ett exempel. Självklart skall dessa kriminella inte få härja fritt, men frågan är om vi samtidigt skall 'lätta' på lagstiftningen för att lättare komma åt dom???? Ett moraliskt dilemma.


Det där miljötänkandet som alla skryter med är allt en bra tunn fernissa. FTI (Förpacknings- och TIdningsinsamlingen) vill stänga återvinningsstationer i små glesbygdssamhällen. Jag antar att miljön på mindre orter också har mindre betydelse. FTI påstår att pappersförpackningar och tidningar blir liggande för länge eftersom det töms för sällan. Att materialet blir dåligt beror just på att dessa containrar blir överfulla eftersom dom inte töms! Min kommun ville få veta hur ofta man tömmer dessa containrar och hur ofta folk ringt och sagt ifrån att det är överfullt. Nu inträffar det märkliga: FTI kan inte svara. Det betyder på ren svenska att dom inte har på fötterna när dom vill reducera antalet återvinningsstationer. Nu skall vi medborgare förorena telefonnätet genom att ringa, ringa, ringa och klaga så snart det inte är tömt eller när det är ostädat. Det är alltså ekonomi vi snackar om och inte miljö.....
Nu hävdar jag återigen att vi nog släpar hem en rackarns massa onödiga förpackningar och att ett reducerande av förpackningar i sig skulle innebära ett jättekliv för miljön.
Men vad har nu allt detta med kollektivtrafik att göra? Jo allt det skräp som våra resenärer inte vill ta till sin miljöstation lämnar man i bussen och vi sorterar inte skräpet utan det går till bränning. Det enda vi sorterar ut är returburkar och returflaskor. Vi har ännu inte fått någon container för tidningsretur trots att vi slänger cirka 60 - 100 tidningar per dag. Det där miljötänket är allt bra ytligt som sagt... det skall vara lönsamt att värna naturen.


Inga kommentarer: