25 juni 2008

Onsdagen den 25 juni 2008









Respekt för kollektivtrafiken
Bilderna ovan tjänar som en illustration till texten nedan...
Högtryckstvättade passagerarna i Svenljunga uppskattade INTE servicen.

Respekt - torde vara ett modeord utan betydelse i dag. Vem bryr sig om en sketen kollektivtrafikbuss? Väck med den för den är bara ivägen. Vid något tillfälle pratades om hästskohållplatser i Borås men se det gick inte an, sådana skulle ju inkräkta på biltrafiken. Så miljövänliga är Borås Kommun när man skrapar på ytan. Kan berätta att den typer av hållplaser finns i andra svenska städer med mer civilkurage.
Bristen på respekt för kollektivtrafiken tar sig olika uttryck. Varken privatbilister eller yrkestrafik tycker att en hållplats är reserverad för kollektivtrafik. Begreppet Bussen Före är sedan länge bortglömt. En sådan kampanj skulle verkligen behövas.
Respekten för bussföraren saknas också - det är någon som skall hålla käften och flytta på skrotet så JAG kommer hem och absolut ge faan i att tjata om biljetter, för då kan man plötsligt hamna i tidningen. Det senaste fallet som stod om nattaxa är väl rätt så typiskt som ett uttryck för bristen på respekt för kollektivtrafikens villkor. Ett antal ungdomar skall åka hem mitt i natten och gnäller om priset. Nästa gång kan dom väl ta en taxi istället så kanske det finns anledning att gnälla om resekostnaden. Hur många är inte de ungdomar som åker på sina skolkort? På det sättet åker man gratis i parktiken. Ett annat sätt att visa att man inte respekterar kollektivtrafiken.
Ett annat sätt att se hur kollektivtrafiken värderas är hur busshållplatser ser ut vintertid...(eller snarare inte ser ut). Eller vilken prioritering snöröjningen av vägar har och där är det lätt att se hur låg status kollektivtrafikvägar har jämfört med privatbilisten.
På Borås Resecentrum dyker det ständigt upp både privatbilar och turistbussar som båda inte har där att göra. Ännu ett sätt att säga att jag skiter i kollektivtrafiken och dess barnsliga regler.
Eftersom det inte finns någon som ser till att reglerna följs blir ett regelbrott aldrig beivrat och eftersom det inte sker någon straffpåföljd kan man lika gärna skita i den regeln.
När får vi en tankesmedja för kollektivtrafiken som också tar tillvara förarnas intressen? I nuläget finns det ingen som tar tillvara förarkollektivets berättigade önskemål - utvecklingen på den sidan är väl snarare på väg tillbaka till det gamla brukssamhällets dagar. Anställningstryggheten för förarkåren raderades ut för många år sedan och bussförare blev en slags handelsvara med ett bäst före datum...

Inga kommentarer: