14 november 2007

Onsdagen den 14 november


"Små förändringar i Ditt resemönster kan göra stora förändringar på Ditt resekonto" -- Vänliga hälsningar Västtrafik. Fast om det var uppåt eller nedåt vet jag inte. Nu är det så att rekordmånga redan använder sig av kollektivtrafik och det innebär i Västtrafiks Värld att intäkterna minskar.. visst Du läste rätt! Så strax efter nyår (5/1) kommer en uppåtgående prisjustering. Prishöjningarna kommer generellt sett att drabba de som reser för lite....???? Då kan man bara hoppas att dessa reser lite oftare och därmed sänker sina resekostnader. För ungdomar blir det dock billigare att resa. Under 26 år får 25% rabatt UTOM i Borås Kommun.


Lanseringen av SL:s nya smarta kortsystem Access skjuts på framtiden än en gång. SL medger att orsaken är dålig kvalitet hos systemet. Dom tycker inte att leveransen håller tillräcklig kvalitet. Men det får ta den tid det tar, det är väl ingen större dramatik i det. Inom SL tycker man dock att det är djupt oroande att man inte kan få besked när systemet ska vara på plats. Vi kan mycket väl hamna i ett läge där vi måste överväga att bryta kontraktet. Det är inget vidare att konstatera att efter varje löfte om ett steg framåt så har man tagit två steg bakåt. Problemet kan också finnas inom SL. Kompetensen kanske inte räcker till för sådana här stora upphandlingar. Det är oerhört tragiskt med förseningarna, eftersom så mycket av utvecklingen i SL är direkt knutet till ett nytt biljettsystem. Det stora problemet är att vi är för liten kund och därför inte intressanta. Det märkliga med detta system är att hos oss i Västra Götaland kallas det för "Hajen" och det skapar dagliga problem för oss som jobbar med det. Det är inte det mest intelligenta betalsystem som sett dagens ljus....
Att vårda skattepengar är knappast något som vare sig Västtrafik eller SL sysslar med har man förstått. Det är ju bara att höja skatten....så vaddå!?


Allt fler väljer webbradion låter trevligt utom för mig ( ingen av våra bussar har en surfdator med högtalare ). Måste var nått fel... Låg teknikutveckling eller nått kanske.


Nu börjar reaktionerna på bemanningsföretagens agerande komma in i dagstidningarna. För företagen är bemanningsföretagen guld värda. Dom personerna kan dom kasta ut på minuten bokstavligt talat. Dom saknar alla de fast anställdas rättigheter och även anställningstrygghet. Har inte bemanningsföretagen jobb åt "sina" anställda åker dom ut där också och när det vänder rekryterar bemanningsföretagen nya 'nyttiga idioter'. För det är just 'nyttiga idioter' det handlar om i de flesta fallen. Både Volvo och SAAB sägs vara rätt förtjusta i bemanningsföretagen. I Borås är EMW (Ericsson Micro Wave) trogna kunder till Manpower.
Bilbyggarna anlitar Adecco och Manpower och även om dessa 'nyttiga idioter' är något dyrare ger dom ingen "baksmälla". För arbetstagaren betyder det osäkerhet om man har jobb nästa timma eller inte och att säga ifrån och göra sin stämma hörd är bara att avskeda sig själv. Att gå med i facket innebär automatiskt förflyttning eller inga fler uppdrag. Bemanningsföretagen kan sparka sina 'nyttiga idioter' på 14 dagar. Cynism är bara förnamnet på verksamheten. Passar det inte så är dörren där! De som jobbar på bemanningsföretag är i ordets rätta mening förbrukningsvara.


Vad har nu detta med kollektivtrafik att göra? Jasså Du har inte kommit på det! Men det handlar faktiskt om en parallell, de intermitent anställda, fast i dagligt tal heter det timanställda. Det är motsvarigheten till bemanningsföretagen 'nyttiga idioter' och dessa kostar inte alls lika mycket som de som bemanningsföretagen hyr ut och de har dessutom inte ens 14 dagars uppsägning. Det heter anställning med timlön och det betyder att dessa endast är anställda då de kör en tjänst och enbart under den tid som anges i tjänsten.
§2 Moment 1a i avtalet: Anställning med timlön kan ske bland annat genom anställning vid varje tillfälle då arbete erbjuds och arbetstagaren har möjlighet att utföra arbete, intermittent anställning utan arbetsåtagande. Släng Er i väggen Manpower och Adecco...här har Ni inte en chans. Facket har här själva skapat den ulitmata anställningsformen för otrygghet.


Bygden behöver fler företag som kan skapa välfärd och tillväxt (och därmed fler kollektivtrafikresenärer) och de senaste rönen på det området är att kvinnor som genom att starta företag tillsammans står för ökat företagande. Fast då skall det visst till nått stödsystem också. Men något är på G för i Lockryd händer det saker. Just nu håller man på att färdigställa porten mot Svenljunga och området runt bussterminalen ska bli ett miniKnalleland är det tänkt och det borde i framtiden skapa ett ökat resande även med våra bussar. Sedan får man hoppas att det inte skapar trafikkaos mellan bilar och bussar.


GRATTIS till Dig som inte kan få bredband! En annons som man kör i Tranemo Kommun. En sådan här typ av annons fungerar givetvis inte i en kommun med fullt utbyggts bredband och dit hör dessvärre INTE Tranemo Kommun. Här skall man sälja kommunen med en ny logga istället. Annars är det på modet med mobilt bredband som det är frågan om i detta fallet. Fast så vitt mig är bekant är inte våra linjebussar så bra på mobilt bredband eller mobilt surfande över huvudtaget.

Nu ska vi se hur detta kan ta sig ut:
Nettbuss AS --> Orusttrafiken AB --> Kjellgrens Buss AB (40%) i Tranemo. Orusttrafiken äger också Säfflebuss, Strömstad Tanum Buss (40%) och har ett finger med i Bus4You.
Orusttrafiken hävdar att dom är Sveriges största bussföretag.
Det som är lite kul i detta är att Kjellgrens Buss också är ett medlemsföretag i BiV (Buss i Väst) och Orusttrafiken får nu inblick i den verksamheten genom Kjellgrens och vårt avtal för våra depåer är på väg att löpa ut. Vem kan spå vem som blir näste entreprenör. Kjellgrens kanske får tillbaka paketet eller så tar Orusttrafiken paketet och kan sedan genom sin fysiska närvaro dribbla med skolkörningarna också. Man vet aldrig vad som händer i denna föränderliga värld, men anställningstrygghet på inte på menyn....


Om Du som jag har fått Vägverkets Infobilaga Vintergatan så kan Du på mittuppslaget se när plogbilen kommer. Det som verkligen oroar mig i den sammanställningen är bristen på upplysningar om hur man halkbekämpar kollektivtrafiksträckningar och skolbuss/bil-vägar. Det är mycket snack om bälten i bussar och annan inre säkerhet, men icke ett ord om halkbekämpade körvägar vare sig för linjetrafik (med skolbarn i) eller skolbussar etc.


Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.




Buzznet :

3 kommentarer:

Svemicke sa...

Det klokaste för BussIVäst nu är väl att sälja ut Kjellgrens Buss helt för att minimera riskerna att Orusttrafiken kryper längre in i verksamheten. Nu har man fått en trojansk väg in i verksamheten genom Kjellgrens Buss. Bäst att slå till brandväggen kanske?

På tal om brandvägg så gillade jag idén som indirekt presenterades i Din blogg om webradiomöjligheter i bussarna. Nätet har i regel ett mycket bättre utbud av radio än den vanliga FM-radion, så det hade varit en bra lösning med en webradiomottagare för bil och buss.

Anonym sa...

Hur skulle Buss i Väst kunna sälja ut Kjellgrens buss när dom inte äger bolaget?
Däremot är Kjellgrens buss delägare i Buss i Väst.
Skåningen (RESERVDANSKEN) tror ibland att han vet mer än han gör.

Svemicke sa...

Så var det ja! Omvänt ägande.

Trevligt med "RESERVDANSKEN". Det ger anledning till anklagelse för HETS MOT FOLKGRUPP, men det visste Du kanske redan? Dessutom bad aldrig skåningarna om att få tillhöra SVERIGE. Visste Du det med?? Det kallas ockupation.

Taktiskt av Orusttrafiken. De äter sig sakta in i BIV. Kapitalismens monopol.