20 november 2007

Tisdagen den 20 November 2007


I 7härad vill Västtrafik ytterligare dra ner på kollektivtrafiken. Inte så mycket av miljöskäl - även om det används som argument utan mer av ekonomiska orsaker. Det kostar... och enligt Västtrafik vill ingen betala.


I Kungälv vill man börja med en slags spårvagn uppe i luften. Det är skillnad på inställning må man säga, fast å andra sidan växer Kungälv fort nu när vår TrafikChef bor i området :-). SkyCab kallas systemet.
Nytt lokaltrafiksystem - SkyCab™
Ökad persontrafik i tätbebyggda områden ger hög belastning på lokaltrafiksystem när resenärer ställer höga krav på snabba och bekväma förbindelser mellan bostad, arbete och service. (Gäller alltså icke 7Härad). Ur samhällsekonomisk synpunkt är det också angeläget att kollektivtrafiken utvecklas till att bli ett attraktivt och konkurrenskraftigt komplement till bilen. SkyCab är ett nytt trafiksystem som svarar mot kraven eftersom tekniken är billig och miljövänlig och att resa blir lättare, snabbare och bekvämare. SkyCab har förmåga att omgående betjäna resenärerna i högtrafik med mycket korta väntetider tack vare snabba tvärgående direkta förbindelser utan stopp efter vägen. Banverket menar att SkyCab på vissa platser kan fungera som ett attraktivt sätt för resenärer att komma till och från järnvägsstationen. Därmed kan resor som idag skulle göras med bil förvandlas till publika resor. Banverkets satsning innebär, en resenärsorienterad verksamhet för att åstadkomma utveckling av spårtrafikens fordon i riktning mot resenärernas behov. Några fördelar med detta SkyCab:



  1. Inga tidtabeller - "framkört och klart"

  2. Inga körkort - tillgängligt för alla

  3. Inga förare - automation (= jag blir arbetslös)

  4. Inga avgaser - miljövänlig elanvändning

  5. Ingen penninghantering - smart cards.


Det har påståtts att Google ska straffa sidor med köpta länkar. Och även sidor som sålt länkar på något vis. De ska sänka Pagerank (Sidranking) och allt vad nu heter. Vissa bloggar ska nollas. Men vem bryr sig egentligen om Google? Inte jag. Min blogg ska vara bra för sitt ämne och mina läsare. Inte för Google. Nu har det såklart att göra med vad man har för blogg och vad man har för syfte med den. Vill man bara tjäna pengar och ha mycket besökare så är Google så klart väldigt bra att ha. Jag tjänar inte ett öre på min blogg. Hur som helst så verkar vissa bli livrädda för det här och verkar tro att Google är lagen. Och så är det på sätt och vis. I sökverktygens stentuffa värld. Man kanske halkar ner några placeringar i Google. Fast det är lite roligt att följa bloggare som nästan kissar på sig av rädsla när stora stygga Google ryter till.


Kollektivtrafik och kommunikation...ett kort steg.. Jag har fixat med datorkommunikation i några dagar nu. Det har också sina poänger.


För att klara klimatmål och skapa ett hållbart samhälle för kommande generationer är det viktigt att satsa mer på att få folk att åka kollektivtrafik istället för bil. Om det senare visar sig möjligt att klara miljön även med en utbredd privatbilism kan man alltid komplettera med stora vägprojekt i ett senare skede. Idag finns inga hållbara, energieffektiva transporter på väg (undantaget sådana på cykel eller lätta, bränslesnåla motorcyklar). Så för framtiden: se till att få folk att åka kollektivt. Det får inte vara obekvämt, försenat och trångt, som det är nu. Det ska gå att ställa klockan efter bussen, man ska få sittplats och det måste finnas täckning för 7Härads befolkning. Då kan man inte hålla på och dra in linjer.


Jag frågade i en tidigare blogg om någon kunde fixa mig hur tjänsterna ser ut i Skene, i Borås med omnejd - ännu har inget kommit in. Tanken var att jämföra hur olika "delade" tjänster såg ut. Jag tror nämligen att ingen BL:are är särskilt intresserad av att jobba 12 - 13 timmar varje dag. Facket har somnat om så från det hållet är ingen hjälp att vänta. Alltså får man ta saken i egna händer när man har samlat in tillräckligt med fakta.


Nu skall EU öppna för arbetskraftsinvandring och då snackar vi inte om enbart akademiker...Oh nej! Blir vi för besvärliga som bussförare byts vi behändigt ut med någon arbetskraftinvandrad som är själaglad att få ett jobb på i stort sett vilka villkor som helst. Vår så kallade migrationsminister hoppas dessutom att lilla Sverige skall föregå med gott exempel före stora EU och inspirera övriga EU-länder. Om vi skall vara konkurrenskraftig i förhållande till Asien måste vi utvecklas (eller var det avvecklas det stod?). Vi har ett stort behov av arbetskraft inom sektorer där det krävs låg utbildningsgrad som exempelvis jordbruk, restaurang, transport och vård. Enligt ministern kräver dessa sektorer ingen egentlig utbildning och kan skötas av vilken idiot som helst. Öppna alltså upp för skitbillig arbetskraft a la Asien är det han egentligen säger fast inlindat i såååå många inskjutna satser.


Den där Carl Linneus åkte faktiskt inte kollektivt på sina resor. Den pigge mannen red på häst. I Od får man så veta att det är 1 timma till Jönköping medan det är 1 minut till Skolan eller 75 minuter till Göteborg. Onekligen ett annorlunda sätt att se på information (och fyndigt). Förleden tid stod en spårvagn ivägen på Tjörn av alla ställen. Man förstör historen lite genom att berätta att den stod på en trailer på väg till Wallhamn. Lååång var den i alla fall.


Konkurrens inom kollektivtrafiken ska ge lägre biljettpriser säger MUF. Kan undra vad som ytterigare blir lägre? Muf's beskrivning av nuläget är att bussar och tåg aldrig kommer i tid, att tidtabeller är obegripliga, att åkturen alltid är skakig och obekväm samt att extremt många passagerare är missnöjda. Man kan undra om muf gjort någon privat undersökning om detta eller om det bara är det klassiska "jag tror att det är så". Nu är inte kollektivtrafiken tillräckligt marknadsanpassad enligt muf's modell! Dessutom MÅSTE den vara anpassad till STRESSADE människor som inte har tid att vänta i 10 minuter. Eftersom Västtrafik de facto har monopol på all kollektivtrafik inom Västra Götaland kan det aldrig uppstå konkurrerande kollektivtrafik fast i muf's värld har man hävt Västtrafiks monopol. Det var ju också en idé. Min fråga är vilka konsekvenser detta i sin tur leder till? Det svarade man visst aldrig på.


Och som vanligt toppar trimmade EU-moppar listan över trafikdödade...ska man bli förvånad. Möjligen över att föräldrarna så gärna vill bli av med sina barn på ett så lättvindigt sätt. Fast jag misstänker att man inte tänker riktigt i dom banorna....



HAN skapade åsnan och sa: Du skall vara åsna och arbeta från soluppgång till solnedgång. Du skall bära stora lass och vara ointelligent och Du skall leva i 60 år. Åsnan tyckte dock att 60 år var lite mycket och bad att få det avkortat till 30år. OCH SÅ BLEV DET!
HAN skapade hunden och sa: Du skall vara hund och vakta huset samt äta rester och vara människans bästa vän. Du ska leva i 30 år. Även hunden tyckte att 30 år var lite länge och fick efter lite övertalning blev det avkortat till 15 år.
HAN skapar Apan och sa: Du skall vara Apa och swinga Dig från träd till träd och vara rolig och uppträda som clown. Efter en livlig disskution fastställdes livslängden till 10 år.
HAN skapade människan och sa: Du skall vara människa och den enda förnuftiga samt intelligenta varelsen på jorden. Du skall använda Ditt förstånd till att härska över jorden och Du skall leva i 20 år. Återigen protester fast denna gång för att tiden var för kort. Människan ville även ha de 30 år som åsnan avstod samt de 15 år som hunden slapp, men också de 10 år som apan inte uppskattade. OCH SÅ BLEV DET!
Så föds Människan och lever som människa i 20 år. Sedan gifter han sig och lever som åsna i 30 år - arbetar från tidigt före soluppgången till sent efter solnedgången och bär stora bördor. När barnen vuxit upp lever han som en hund i 15 år och vaktar huset och äter de som barnen inte åt upp. Så slutar han sina dagar som apa. Agerar som en idiot, liknar mest en clown och har han tur får han roa barnbarnen.


Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.







Buzznet :

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hahahoho.
En tankeväckande skapelsebrättelse!!
-Så går det när en busschaffis, eller hans fack, försöker förhandla sig till vad de inbillar sig vara en fördel.
Skaparen var säkert en gammal strateg (militär?) som insåg att han lätt kunde lura på människan de uppgifter som de andra var kloka nog att förhandla bort så gott de kunde :-D

Jöran Spångberg sa...

Jag är blad att åtminstone EN läsare förstod vitsen med den lilla historien...