02 november 2007

Fredagen den 2 November 2007


Det kom ett veckobrev idag. Jag blev lite besviken när man konstaterade att man gått skyddsrond på depåerna och skyddsombuden hade skött sig??? Men vad som behövde åtgärdas hade visst ingen med att göra. Det har inte informerats på annat sätt heller!


Vår lokala tidning i Svenljunga & Tranemo har faktiskt också uppmärksammat den kvinnliga bussföraren i Rasbo. Man tycker att det borde stå lite fler personer vid skranket och inte bara en 22 år ung tjej. "Här hittar jag inte ett ord om att den arbetsgivare som anställde den 22-åriga bussföraren har något som helst ansvar. En debatt jag gärna skulle välkomna, särskilt som man inom EU vill sänka åldern ytterligare för bussförare."
Inom EU vill man införa barnarbete på nytt bara för att kunna tjäna mer pengar.

Det söks Kronoinspektörer/aspiranter till en viss myndighet, men jag kan dessvärre inte söka eftersom jag har för hög empatifaktor.


Västtrafik har nyligen omorganiserat från en struktur med moderbolag och fyra dotterbolag till ett bolag indelat i affärsområden och stödprocesser till dessa. Verksamheten omsluter c:a 4,8 miljarder kronor. Finansiering sker genom anslag från ägarna och intäkter från resenärerna. I din roll som ekonomidirektör och chef för den administrativa enheten ansvarar du för ekonomi, gemensam administration, personal och upphandling. Sammanlagt är vi c:a 20 medarbetare inom ditt ansvarsområde. Därtill kommer controllers inom affärsområdena, där du har ett funktionellt ansvar. Du ingår i Västtrafiks ledningsgrupp, rapporterar direkt till VD och är föredragande i styrelsen. En viktigt och prioriterad uppgift för dig blir att leda den fortsatta utvecklingen av de ekonomiadministrativa processerna. (Skall nog läsas som: reducera kalkylerade budgetunderskott som den förre ekonomidirren fick sparken för). Detta för att vi på ett professionellt sätt ska kunna hantera budget, löpande uppföljning och prognosarbete såväl internt som i relation till våra uppdragsgivare/ägare. Du är civilekonom eller motsvarande med fördjupade kunskaper i redovisning/finansiering och har erfarenhet av arbete på strategisk nivå i komplexa organisationer. Du är intresserad och har erfarenhet av att motivera och leda personal. Vi förutsätter att Du har en god analytisk förmåga och är van vid att göra affärsmässiga risk-/rimlighetsbedömningar utifrån ett helhetsperspektiv. Välkommen till ett utmanande och samtidigt spännande arbete där du får förena dina kunskaper med insatser för ett av vår tids viktigaste samhälls- och miljöområden: kollektivtrafiken! Tugga på den!


Den bussolycka som inträffade i januari i år, vid Nittakorset på riksväg 40 hamnar nu i rätten och åklagaren hävdar att den misstänkte föraren kände till att ABS-bromsarna inte fungerade. Chauffören ska också ha hållit ett för kort avstånd till lastbilen som körde framför samt inte anpassat hastigheten till det dåliga väglaget.
16 personer står nu som målsägande i åtalet. De drabbade passagerarna fick lindriga skador. Den misstänkte chauffören förnekar självklart brott och säger i förhör att olyckan orsakats av det dåliga väglaget. Jag bromsade, men bussen bara gled, har han sagt. (Med tanke på hur däcken på en buss ser ut är det inte så konstigt om det gled - frågan är väl om bussen skulle kört överhuvudtaget?)
Vid olyckstillfället snöade det kraftigt och vägen var inte plogad (och väghållaren hade inget ansvar alls).
Med anledning av olyckan gjorde transportföretaget, som ansvarade för resan, en egen utredning. Plötsligt kom man på ett antal åtgärder, så som halkövningar för chaufförer (som jag i flera år föreslagit BL att genomföra), att förse bussar med fordonsradar som varnar om man kör för nära framförvarande fordon. Till sist sägs det att man kom på en rutin för att underhålla ABS-systemet. Bussvärlden är underbar. Det känns som det är uppenbart att man inte lyssnat på förarna som påpekat felen - troligen i flera år.
En känd historieprofessor hade haft en föreläsning i Ulricehamn och var på väg till Borås för att ta tåget. Egentligen skulle han ha fått skjuts med en personbil, men tackade nej, eftersom en personbil hade aldrig klarat av att köra i det väglaget. (Det säger ju en hel del om förutsättningrarna). Professorn satt vid mittgången och hade god sikt. Bussen kom in i ett hopplöst läge och krocken gick inte att undvika. Han reagerade och tänkte att det här kommer inte att gå. Han säger att inga bromssystem i världen hade kunnat räddat oss för det var tjock kramsnö på vägen. (Som sagt - frågan är om turen alls skulle avgått! Hade föraren gjort rätt så skulle turen ställts in. Särskilt med tanke på defekter i bromssystemet och att vägen inte var halkbekämpad på ett sådant sätt att den var lämpad för buss i linjetrafik. Här måste vi förare bli tuffare. Det är vi som får ta ansvaret om det går fel oavsett hur mycket bolaget hotar).


En stor del av linjebussarna kör alldeles för fort. Dödsolyckan på linje 811 är en orsak till dessa mätningat samt att många privatpersoner har sagt till media att bussarna kör för fort, framför allt bilister som blivit omkörda av bussen fast de hållit 90 km/tim.
Förarna är givetvis inte så glada över dessa hemliga mätningar och tycker att det är rena påhoppet på chaufförerna, men man kunde gott lägga på fem minuter till på tidtabellen. Förarna beskriver stressen när passagerare påpekar att de vill komma fram i tid trots trafikköer som gör det svårt att komma ut ur stan. Kör man med en tom buss så håller man tidtabellen. Men ska man stanna och plocka upp folk på alla hållplatser, då går det inte.



Man skall akta sig för att ladda hem all skit som erbjuds på Internet för det kan verkligen sluta illa. Någon laddade hem en fräck skärmsläckare (jag hatar skärmsläckare) och fick som 'bonus' en liten mindre trevlig trojan som snodde pengar på bankkontot. Hur många som laddat ner skärmsläckaren och som fått sitt konto tullat vet man som vanligt inte.




Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.




Buzznet :

11 kommentarer:

hidden sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Hej, jag vet att det är dåligt att BL inte håller vad dem säger ibland, t.ex. att deras bussar är i perfekt skick, jag tror inte dem förar certifikat som vi bär på oss är värd en enda krona, eftersom vad det står i den det kravet fylls aldrig, Alla på BL vet om att varje år går bussarna inne i diket p.g.a. halt väglag eller snö, jag undrar hur många bussar har BL räknat denna år att dem ska gå i diket? bussarna går och plockar barn på såna här stället där dem skulle aldrig har åkt, och kollar man dessa bussar däck och bromsar så är dem säkert underkända, undrar hur får dem via besiktnigen? för att en privat företag skulle aldrig få en buss godkänd om denne hade något fel men därimot BL bussar får det, undrar varför? är det BL själv som gör besiktning? hmmm

Svemicke sa...

Först och främst vill jag säga att det var intressant att man uppmärksammat olyckan igen i Rasbo. Det verkar vara samma åsikter som både Du och jag har. När jag framförde dem på min blogg blev jag nästan mordhotad.

Vad gäller körning i halt väglag så har i alla fall Kenth skrivit i veckobreven från i vintras att det är förarna som ytterst ska göra bedömningen om turen ska köras eller ej. Det är något jag tog till mig. "Bedömer ni som förare att ni inte bör köra så ska ni inte göra det heller." Ungefär så stod det. Jag kommer aldrig att köra en buss om jag anser att det inte kan ske utan risk.

Anonym sa...

off topic men som spontan kommentar till en kommentar; vi som sett svemike köra buss-många av oss tycka att han aldrig kan köra buss utan risk.
Men visst er det förarens ansvar att köra eller inte köra-många gnäller för inget, de vet jag efter lyssnat på allt tjat i lunchrum, men när de verkligen geller är det ju vi förare som är där! eller hur?
O att BLs bussar går i diket-ja känner mina kollegor-tja sjelv tycker jag nog att för många har jobbet kvar.
Skärp er för fan! Är det alvar så ta ert ansvar eller sluta gnyda!

Anonym sa...

Denne Kenth har rätt och du har rätt Svemicke.

Men vad händer om förarna unisont en morgon säger att vi vågar inte köra, det är för halt eller för mycket snö. Blir det ingen diskussion, inga tolkningar, inga övertalanden?

Var stannar man, i garaget, på linjen med folket i, på treminalen med folket utanför, när tar man beslutet att inte köra?

Du står stilla med bussen du har avgjort att du inte kör längre på den här gatan eller vägen, snart kommer jag på turen bakom och kör förbi dig, vad säger du till passagerarna, att den där d-föraren är en vildhjärna, att du är klokare, vad säger ledningen d-man kör ju varför inte du, samma linje samma gata?

Det är rätt och lätt att säga och skriva den meningen, men mycket svårare att som förare verkställa.

Går man på ditt ord och stoppar all trafik på linjen eller åker ledningen ut och kollar av om de tycker samma som du. Innan det stoppas, om det stoppas.

Vad jag vill ha sagt är att det är lätt att sitta här framför datorn och skriva hur man skulle göra/gjort, svårare när man är mitt i situationen.

Svemicke sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Svemicke sa...

Vem är "många av oss som sett svemike köra buss" och som inte anser att det kan ske utan risk? Bara undrar. Vad jag vet så är det inte så värst många som hann att se det. Det kanske är så att man, genom att stärka sin egen skeva åsikt, försöker göra sig till talesman för än fler än det egentligen gäller?

d-blogg:

Du ställer bussen där Du upplever att det inte längre går att köra. Du kanske, till exempel, kan köra utan risk på linje 155 ända tills Du kommer till Viskafors. Där är det såphalt och nedförsbacke. Då kör man inte längre. Med risk för fara för andras liv motiverar man det med.

Anonym sa...

Jaha Svemicke.. Där står du i Viskafors och blir omkörd av nästa tur som glatt tar med dina passagerare för den föraren gör en annan bedömning.
Vad svarar du trafikledaren som undrar varför just du har problem och ingen annan?

Anonym sa...

Olyckan i Nittakorset. Om föraren hade gjort bedömningen att stanna turen i Tolkabro, där står han och kör inte en meter till, snart kommer Swebus Express och kör förbi, sedan kommer linje 200 sedan ett par abonnerade bussar. Vad säger man då till de passagerarna som sitter fast i en buss Tolkabro, för att en förare gjort den bedömningen. Kanske rätt bedömning, men förklara det till passagerarna. Sedan krockar du, då och först DÅ är du den stora boven som kör i det väglaget, alltstå man dömmer i efterhand. Rätt eller Fel!

Svemicke sa...

Anonym:

"Jag vill inte ta risken och utsätta andra människors liv", är mitt svar. Vad andra gör får stå för dem. Bättre at vara för försiktig än allt för modig och kanske skicka ett antal personer rakt in i döden.

Anonym sa...

Helrätt Svemicke!

Men tyvärr det funkar bara i utmarkerna där sandbilen hinner före nästa tur om fyra timmar och där du inte kan bli inkallad till någon trafikledare som kräver förklaring.
Trafikledarnas uppgift numera är bl a att hetsa förarna att köra över sin förmåga och med detta lyckas de mycket väl.
Tjänstefel?? De gör ju vad de ska...