04 november 2007

Söndagen den 4 November 2007


Nu har man samlat på sig en hoper infallsvinklar igen.
Först läste jag en insändare i något sammanhang för ett tag sedan om trafikmoral. Insändarens erfarenheter och mina sammanfaller och jag har tidigare haft synpunkter på hastigheter och uppträdanden i trafiken som på ett otrevligt sätt gör livet lite "farligare" för oss bussförare. Dessvärre inkluderar dessa fastsyndare och trafikbrottslingar även en viss andel så kallade yrkesförare. Något som tyder på en dålig utbildning och låg moral och att man inte är så rätt om jobbet. Nåväl - insändaren & undertecknad har båda observerat att skylten bussgata på intet sätt utgör något hinder för en boråsare och inte heller sådana triviala saker som påbjuden körriktning. Ettersom polisens resurser är nedbantade ingår inte trafikövervakning längre i de prioriterade uppgifterna. Dessutom styrs polisen i Borås & 7härad från Göteborg så det kan bli precis hur tossigt som helst.


I en annan insändare beklagar man sig över alla förstörda busskurer och jag kan bara hålla med. Ibland ser man sönderslagna väderskydd på de mest märkliga ställen, där det aldrig stått en resenär och väntat på bussen. Då undrar man vilka som bokstavligt talat finner ett nöje i att åka runt och vandalisera busskurer! Man måste ha en rejält skev uppfattning av hur samhället fungerar. Kan det vara dags att skifta material i väderskydden? De äldre väderskydden i t ex betong var det ingen som lyckades slå sönder. Dom höll till och med för påkörnings från både bilar och bussar. Nåväl - om man nu vill ha en lite mer stilren variant kanske rostfritt stål med hål vara en lösning eller varför inte pansarglas....Man behöver ju inte underlätta för dessa vandaler.


Sedan kan vi nämna sjukvården. Vi har någon typ av företagshälsovård, men den får vi som förare betala dyrt för (i varje fall vid de få tillfällen då jag använt mig av den) och motsvarande åtgärd i öppenvården har kostat mig betydligt mindre. Nu är ju sjukdom inget man väljer och då vill man inte fastna i en vårdkö precis. Därför vill försäkringsbranschen att arbetsgivarna skall teckna sjukvårdsförsäkringar för sina anställda och på så sätt skapa en förbifart förbi vårdköerna. Skulle dock inte tro att vår yrkesgrupp kommer att få en typen av uppmärksamhet. Vi klassas inte som företagets nyckelpersoner precis. En rätt så tydlig illustration till detta är t ex Svemicke som kämpar för rätten att återfå sin behörighet. Hade han varit en nyckelperson i företaget hade både företaget & facket satsat allt på att blixtsnabbt lösa problemet. Så ser dock inte verkligheten ut (- i hans fall dessvärre).
I detta sammanhang kan också nämnas att RegionMagasinet samtidigt skryter med att 86% av dom som ringer tii en vårdcentral kommer fram samma dag. Du hör själv. Man skall vara f-n så frisk för att vara sjuk. Det är inte underligt att de privata och dyra alternativen får kunder, som kan köpa sig förbi oss vanliga dödliga.


Nu har jag fått lära mig ett nytt uttryck. Killen som gjorde två bankrån i Svenljunga (och som inte tog bussen därifrån) var inte alls någon bankrånare. Helt fel! Han var en Egendomsutjämnare. Det gäller att ha koll på titlarna i dagens läge.


Hur duktig och kompetent är han/hon som kör skoltaxin, skolbussen eller linjebussen som kör skolbarn? Det kan man ju fråga sig! Speciellt om något av barnen har ett funktionshinder. Mig veterligen har ingen fått någon speciell information eller utbildning om hur vi skall bemöta och ta hand om barn med funktionshinder. Vi kan ju inte ens stanna bussen varje gång eleverna bråkar i bussen (då skulle dom aldrig komma till skolan eller hem på eftermiddagen). De förare som kör skolbarn är inte heller kollade i t ex belastningsregistret. I det goda samhället skyddar man och respekterar de medborgare som betraktas som svaga.


Jag skrev häromdagen att jag blev lite besviken när man gått skyddsrond på depåerna utan att säga till förarna. Ingen hade frågat mig om jag ansåg att något behövde åtgärdas.
Jag fick ett trevligt brev från huvudskyddsombudet som ville informera mig om den byråkratiska gången med skyddsronder. Den skall genomföras av arbetsmiljöansvarige, skyddsombud, depåansvarige och ev. huvudskyddsombud. När vi gjorde skyddsronder noterades de åtgärder som skall rättas till, de skall skrivas in och arkiveras på kontoret i Borås. Arbetsmiljöansvarige och skyddsombud skall underteckna protokollet, därefter skall den sättas upp anslagstavlan väl synlig för berörda parter.
Allt gott och väl så långt. Vad jag var ute efter var det som hände före skyddsronden. Jag har faktiskt varit skyddsombud ett antal gånger förr i tiden. Min poäng var alltså att vi som jobbar på platsen inte i förväg fått chansen att säga ifrån. Det är alltså den där medarbetarkontakten jag efterlyser. "Vårt" skyddsombud är ju även arbetsplatsombud och det känns ibland som om merparten av den där fackliga biten "fastnar" redan i Gånghester och aldrig når ut till depåerna. Facklig information är ytterst sparsmakat. Jag hävdar att det lokala facket skulle vinna mycket på att gå ut med egen lokal information och inte förlita sig på fruntimmersblaskan ka och hjulet. Jag har i olika skrivelser framfört detta till facket, dock utan att ens få ett vettigt svar. Jag vet inte om jag skall bli förvånad, men troligen inte. Nu har jag sagt upp bekantskapen, monologer är så enformiga.


........................


Lite om en liten detalj med bredband som kan vara värdefull att känna till. Om Du för att sänka Dina kostnader skaffar Dig bredbandstelefoni ska Du vara medveten om att 112 nog inte funkar riktigt som det är tänkt. Bland annat kan operatören inte se vilket nummer Du ringer ifrån och kan därför inte spåra Dig om Du skulle vara i så dåligt skick att Du inte själv kan ge rediga och korrekta uppgifter.


Här hos Gratisa hittar Du olika gratistjänster på internet!

...................


Lam pojke bortsprungen (Vadå lam - apropå funktionshinder!)
Krockade med älg på motorcykel (Häftigt - jag har dock aldrig sett en älg på motorcykel.)
Yrkesmördare misstänkt för mord (Jasså, jag trodde han gjorde sitt jobb.)
Gynekolog hittade knarkgömma (Vardå? - lite nyfiken blir man allt!)




Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.




Buzznet :

Inga kommentarer: