07 november 2007

Onsdagen den 7 November 2007


Nu har oktober bytts mot ett grådaskigt november till glädje för ingen. Solen går både upp och ner under arbetstid och hur kul är det på en skala? Inte så märkligt att en hel del är deprimerade så här års. Saltbilarna jobbar för högtryck kväll som morgon.


Vid 14-tiden en dag stod fyra poliser och spanade på Södra torget. Vissa blå saker håller sig inte till högerregeln här, säger en av polismännen. Beteendeövervakning" kallar polisen sitt spaningsarbete vid Södra torget på eftermiddagen. På var sitt hörn av Hemgården, stod fyra poliser och lurade. Vanligtvis är det störst som går först.
Självklart ska kollektivtrafiken ha förkörsrätt... Är inte det självklart! Bussförarna i Borås som ändå inte kan köra buss, enligt de flesta kommentarer i BT, kanske skulle ta ledigt ett par dar. Undrar just vilka kommentarer det då skulle stå i bladet.


Danska chaufförer har genom strejk uttryckt sitt missnöje med EUs arbetstidsregler (kör- och vilotid). Man är arga för att man straffas när man som chaufför bryter mot dom. Man gillar inte att bli stående några mil hemmifrån och inte få lov att köra hem.
I det läget infinner sig två skilda funderingar. Den första går ut på vad samma chaufförer skulle säga om det var arbetsgivarna som tvingade dom att bryta mot samma regler och den andra går ut på att planeringen av körningen är fel på något sätt.


Omorganisation & Utbytbarhet


Den omorganisation som gjordes av depåerna för att spara pengar har verkligen synliggjort ett och annat inom företaget. Bland annat inställningen till olika saker. En sak som blivit mycket synlig är utbytbarheten.
Som alla förstår är det graden av utbytbarhet som avgör yrkets status & arbetsplatsens kondition. Hög utbytbarhet borgar också för en dålig arbetsplats samt dåliga arbetstider, medan låg utbytbarhet garanterar en väl fungerande arbetsplats och bra arbetstider.
I vår bransch är man i praktiken inte intresserad av att höja statusen eftersom det samtidigt minskar utbytbarheten. Utbytbarhet är bra för företaget för det håller ner lönekostnader och krav på arbetsmiljön. Passar inte skorna byter vi ut Dig mot en annan gubbe/gumma. Vi kan ge Dig i stort sett hur taskiga arbetstider som helst, vill inte Du köra hittar vi någon annan som gör det. Vi har mycket låg kravprofil.
Från fackligt håll har man knappast agerat i medlemmarnas intresse. Vilken normalt funtad person vill bli låst på jobbet upp till 13,5 timmar/dygn. Ingen och speciellt inte om den betalda tiden kanske vara är 7 - 8 timmar. Hög utbytbarhet garanterar att jobbet blir gjort att någon.
Västtrafiks krav på certifiering utgör inget hinder - eftersom en sådan person anmäls för certifiering vid ett senare tillfälle. Mycket flexibelt.


Egentligen följer situationen ovan samma mönster av normlöshet som samhället i stort. Alla som har en chans skattefuskar, svartjobbar, bidragsfuskar eller utnyttjar vänskapskorruption. Och det är rätt så naturligt. Bankdirektörerna under bankkrisen banade väg, alla "fallskärmar" klargjorde för den vanliga löntagaren hur hans överordnade ordnade det för sig. Bonusprogram för chefsbefattningar (som till exempel i Skandia) slog undan spärrarna för rätt många som kanske innan tyckt att det var orätt. Våra folkvaldas fuskande bekräftar att vi gör rätt - vi härmar ju bara de som har bättre ställt än oss. Så har vi gjort i alla tider.


Ett praktiskt exempel: När vår kontaktperson tar semester händer märkliga saker. Först kommer det ner en förare från en stora staden för att köra själva linjekörningen. Sedan kommer det ner ytterligare en person från samma stad för att sköta kontoret.
Före omorganisationen löstes det på följande sätt. Lagledaren var ledig och vice lagledaren ersatte med såväl linjekörning som kontor och en lokalt anställd timvikarie tog hand om vicens tjänster. Den dörren stängde man i och med omorganisationen. Hur man sparar pengar på den ordningen fattar inte jag.


Sedan finns det en sida till av slanten - det rullande fordonet. Förarplatsen i en buss är alltså INTE klassat som arbetsplats och tur är väl det för bussföretagen. Sämre är det givetvis för de lätt utbytbara förarna. Den buss jag hade idag var behäftad med ett antal fel och bland annat saknades förbandslåda, men det är ju småsaker i det stora hela. En bagatell helt enkelt. Huvudsaken att bussen rullar - skit samma vilka så kallade fel fordonet har. Ett stort bussföretag med kontor över hela Sverige demonstrerar dagligen detta faktum. Hög utbytbarhet på förarsidan. Är det någon som käftar byts han/hon bara ut.


Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.






Buzznet :

Inga kommentarer: