18 november 2007

Söndagen den 18 November 2007


Idag är det faktiskt Trafikoffrens dag. Det har FN bestämt! Hur tar vi som sysslar med kollektivtrafik vara på en sådan här dag? Jag har inget sett & inget hört så det gick nog tyst förbi.


I morgon är det premiär för kortbetalning på 900-linjerna. Ett led i den kontantfria linjebusstrafiken. Lite kul att man valde just 900-linjerna där vissa dellinjer ligger nära sin dödsdom. På Västtrafikspråk har dom en lagom mängd resenärer. 900-linjen är i sin helhet hyggligt lång och har varierande terrängförhållanden och tji mobiltelefontäckning på vissa ställen. De som bor på landet har ofta långt långt långt till närmsta uttagsautomat. (Fast nu skall ju landet avvecklas kära Västtrafik - det är ju både svindyrt och fruktansvärt olönsamt).


Så har vi åter kommit fram till begrepp som att kollektivtrafik i glesbygd skall löna sig och allt detta tjôt. Det är bara att konstatera att glesbygd rent generellt kostar en massa pengar så rent samhällsekonomiskt skulle den helt simpelt förbjudas och alla som envisas med att bo i glesbygd ska tvångsförflyttas. All bebyggelse i glesbygd rivs och avlägsnas och alla bosätter sig i Stockholm, Göteborg eller Malmö. Allt norr om dalälven är ödemark och där skall det inte bo en enda person.
För att nu hålla sig till 7Härad skall ALLA bo i Göteborg....Boråsare tvångsförflyttas. Platser som Ulricehamn, Herrljunga, Tranemo, Svenljunga, Kinna, Alingsås med sina omland är enorma kostnadsskapare och sådant kan vi inte hålla på med.
Vi kan inte hålla på att bygga telenät runt hela 7Härad - det är dyrt. Enklare att bygga allt i Göteborg. Samma sak med elnät, distrubition av post, banktjänster, varudistribution för att inte nämna bensinstationer.
Kollektivtrafik är en ekonomisk katastrof som Västtrafik inte kan hålla på att bedriva år efter år. Ta allt gnäll om linje 100. Nej vi tvångsförflyttar alla Boråsare till Göteborg och problemet med linje 100 och uteblivna pendeltåg är ett minne blott.
I gårdagens blaska kunde man läsa att Västtrafik nu granskar den svaga landsbygdstrafiken. Ur Västtrafiks synvinkel är det bara Göteborgsregionen som är "lönsam". Trots det vill man ständigt ha bidrag....
Bussturer med åtta eller färre passagerare är en ekonomisk katastrof och ett miljöproblem (det blir betydligt mindre miljöpåverkan när 8 personbilar pendlar). Det är bara för kommuner med glesbygd att fra sig ur Västtrafik och gå ihop själva och låta Västtrafik ta hand om StorGöteborg. Jag tror att dessa kommuner...som t ex Tranemo, Svenljunga, Mark & Herrljunga är betydligt bättre på att lösa kommunikationerna inom sina respektive kommuner än vad Västtrafiks lönsamhetsmallar klarar av. Storskalighet passar sällan in i en liten bygd...Den hör hemma i de stora städerna. Redan 2001 förekom den här typen av funderingar och sedan dess har turtätheten justerats nedåt och nedåt och nedåt för att till sist dras in.... Inget nytt under den kjolen.


Idag var det en sådan där trädgårdsdag - det skulle krattas och rensas och köras bort och vändas jord och och och och.... jag blev mer förvirrad ju längre dagen led (men av någon egendomlig orsak blev det bra...).


Här kommer lite klassiker i kollektivtrafiksammanhang:



  • Starka dofter av olika typer (blommor, parfymer etc)

  • Bred last

  • Långsamtgående fordon

  • Mörk klädsel = synlighet 0

  • Stå ej inom markerat område

  • Kära faster Elsa som aldrig hittar till sittplatsen

  • Rullande växlingskontor (alla kommer med 500:--)

  • Bil/Lastbil/Släp blockerar hållplats/vändplats

  • Tomgångskörning när det är svinkallt ute

  • Fusk med färdbevis 1001 varianter

  • Brist på inflytande i jobbet en fara för folkhälsan - ökning av hjärt och kärlsjukdomar

  • Busstrafik i glesbygd är olönsam

  • Sedvanlig brist på info - vi går efter principen "need to know" - resten står att läsa i BT!

  • En skriande brist på info från facket - går inte ens att läsa i BT.


Är det någon som känner igen sig i detta då?



  • Livsmedelsbutiker dras in på mindre orter - olönsamma transporter

  • BB försvinner in till storstäderna

  • Akutmottagningar dras in

  • Skolor läggs ner och säljs

  • Mediabevakningen av landsbygden upphör

  • Banker och automater försvinner utanför de större städerna

  • När såg Du en telefonhytt sist

  • Attraktiva fastigheter på landet blir obebodda sommarhus

  • Elleveranser avsevärt dyrare än i tätort

  • Svensk kassaservice har upphört

  • Vart finns närmaste Apotek?

  • Bredband - nej men isterband

  • Mobiltelefontäckning på landet - löjligt!

  • Digitalt marksänt TV-nät i glesbygd - Du var mig en rolig djävel.

  • V ä g u n d e r h å l l (vet inte om jag stavade rätt för det är ett ord vi aldrig använder)

  • Fast telefonnät -- vad är det?

  • Polis -- ??????? känner vi inte till... vad betyder det ordet?

  • Jordbruk -- nej jordbruksmuseum skall det vara.

  • Arbetstillfällen.... konstigt ord.... förekommer enbart i städer.

  • INDRAGEN KOLLEKTIVTRAFIK -- normaltillstånd efter alla åtgärder ovan.


Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.




Buzznet :

Inga kommentarer: