17 november 2007

Lördagen den 17 November 2007


Det var den veckan det...dimmig och snöig och hal.


Kunskapen om automatisk ftp, handdatorer, mobilt bredband, blogga från mobilen och andra tekniska finesser är inte alltid så väl spridd har jag förstått, men skit i det. Intressantare var att det gick ett plan till Norge igår och vederbörande kom lyckligt fram också.


Fast detta med att det finns förare som tycker att en delad tjänst är okey skrämmer mig. Sedan läser man om lokförarna i Frankrike som visar upp en god sammanhållning. Rätt eller fel - men skillnad är det. I Frankrike finns en stor majoritet som tycker att lokförarna skall hålla käften och köra sina tåg och vara nöjda med det. En intressant inställning till en yrkesgrupp i samhället ingen ser men som utför ett jobb som väldigt många är beroende av. Orsaken till lokförarstrejken i Frankrike har jag inte satt mig in i så där detaljerat utom att det är en "försämring" i deras pensionssystem som tydligen dessutom går bakåt i tiden. I Frankrike skall man nu knäcka ryggen på facket.


Igårmorse var det -9° C och det tog sin tid att få upp en hygglig värme i bussen. Till råga på allt så krånglade reglagen till defrostern (anmält som fel) så det blev en blandning av kallt och varmt när man körde. Lite obehagligt faktiskt.


Att lägga våran tidigaste tjänst efter vår absolut senaste förmiddagstjänst är absolut inte särskilt smart. Vill till och med gå så långt att jag påstår att det är dumt. Man är rejält trött när man kör vårt tidigaste pass...rejält trött. Vissa trogna passagerare började till och med oroligt undra om en va sjuk.


Har just lärt mig en ny reklamslogan för Västtrafik 7Härad! "Res med Västtrafik för vi skänker 3% av intäkterna till Västtrafiks Barnklinik vid Skene Lasarett." Visst låter det behjärtansvärt. Här finns allt, medmänsklighet, barn, välgörenhet och så vidare.. Det är riktigt tårknipande.


Ryktesvis har jag hört att det skall bli depåjulfest den 8 december, som skall vara en lördag. Jag vet inga detaljer eller tider eller så, men det låter jättetrevligt. För att citera författarinnan Mari Jungstedts boktitel "den inre kretsen" så hör jag liksom inte dit......men å andra sidan klagar jag inte. Men jag vill inte kalla henne, Maria, för deckardrottning, det är att ta i. Hon skriver relationsromaner och har en tunt ramverk av deckarliknande typ. En av huvudpersonerna är TVjournalist och han har hittat en gift kvinna att förföra. Böckernas kriminalare har en dansk trevlig fru och två tonårsbarn och lite problem hur han skall förhålla sig till stationens enda kvinnliga deckare som är ogift, ensamboende och vars privatliv är en blank fläck på hans karta.
Sättet att skriva påminner lite om TVs snuttifierade inslag.


I Göteborg satsar man nu ännu mer på separata busskörfält och snabbar upp kollektivtrafiken genom att bussarna i princip alltid behöver köa. Det är ljuvligt att höra och läsa. Att man dessutom kör med 24 meters stombussar är ytterligare ett stort plus. Det man kan ta ett snack om är förarnas arbetstider på både bussar och spårvagnar, men tvivelsutan blir deras arbetsmiljö snäppet bättre när man slipper att köa.


En udda och intressant uppgift är att Vägverket vill ha snökedjor på lastbilar. Egentligen menar man tung trafik över lag vilket inkluderar våra bussar. På Vägverket är man kritiska till att Sverige inte infört bestämmelser om däcksutrustning vid vinterväglag även för den tunga trafiken....Från och med 1/12 får vi en ny typ av körkort som skall bli betydligt svårare att förfalska. Dock gäller våra "gamla" körkort giltighetstiden ut. Det lär finnas cirka 5.8 körkortsinnehavare i Sverige med svenskt kötkort.


I Borås växer drömmen om en bilfri Allégata och att förvandla delar av den till en bussterminal av något slag. Och drömmen är inte ny och Södra Torget är både trångt och inte speciellt tillgängligt. Även i en stad som generellt verkar vara emot kollektivtrafik i praktisk handling vore det väl ändå möjligt att ta bort busstrafiken från Södra Torget och förvandla det till en oas mitt emot stadsparken.


Linje 100 väcker känslor i och med att den på en tydligt sätt illustrerar att bussar i linjetrafik får köra med både sittande OCH stående passagerare och att när man lägger ett anbud räknar på bussens kapacitet (dvs både sittande & stående passagerare) om inte anbudsunderlaget säger annorlunda. Egentligen skulle Linje 100 köras med rejäla ledbussar som rymmer en hel del passagerare. Men till den mognadsgraden har vi nog inte kommit ännu. Det finns rätt lyxiga varianter också, men det kostar naturligtvis. Och det är nog inte så märkligt att denna linje har fått så mycket utrymme i pressen. Eftersom pendeltågstarfiken mellan Borås och Göteborg inte fungerar pga bristande spårkapacitet så blir det busstrafik. Vad som länge förvånat mig är att man inte från start satsade på anpassade fordon som på ett tydligt sätt var profilerade för denna trafik. Fordonens lackering, inga ståplatser, hög lastförmåga, hög komfort och så vidare - alltigenom anpassat för just denna pendeltrafik.


Även linje 330 har tydligen råkat illa ut... Låter som en buss av ett visst märke inte håller måttet igen. En ny buss där intredningen bara är medskickad men inte fastsatt tycks vara grejen. Nu var detta enbart en tidningsnotis, men vårt södra grannland fick bakläxa. Så kan det gå när allt skall gå i just-in-time hastighet.


I det lilla samhället Sjötofta har ett lodjur lämnat avtryck i naturen. En kalv hade blivit dödad. Förra året hade Håcksvik kanske besök av ett lodjur. Det är en skygg katt lodjuret, men grann att se på.


För övrigt har en del av lördagsförmiddagen gått åt till att "städa" datorer och servrar.


Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.






Buzznet :

Inga kommentarer: